Annons

Tips på "mystiska" fotoställen i närheten av Västerås önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt del av forumet, annars kanske en moderator kan flytta den dit den hör hemma.

Nåväl....

Har alltid haft en förkärlek för mystiska/skrämmande/okulta typer av bilder...

För att ge en liten hint om vad jag syftar på, så är det tex ngt i stil med en övergiven underjordisk tunnelbanestation...
Gamla slitna väggar, trasiga betongpelare....sen en väldigt mörk ton över hela bilden...kanske rent av blåfilter för att få en mer "mystisk" look över det hela...
Kortfattat, den typen av bild man får kalla kårar när man ser....som väcker den där olustiga känslan man får när man ser en skräckfilm ungefär...

Problemet är att jag har såååå mycket i fantasin som jag skulle vilja få utlopp för. Men jag hittar aldrig ngn passande lokal.
Eller, tja.....hittar lokaler gör jag ibland, men aldrig ngt som en vanlig "svensson" har tillträde till desvärre.

Så nu ber jag om lite tips på ställen där man kanske kan söka sig...inte bara områdes specifika ställen här i Västerås då det e svårt efterssom folk här på foumet e rätt utspridda...
Men lite tips på ställen där man kan leta "mystik" samt spännande ljus, och där man som sagt även kan komma in utan problem.

/Tobbe

Badelundaåsen med sina vikingalämningar och den närbelägna Anunds hög. Det är nog en av de ockultaste platser som finns.

Den här miljön tänker jag göra nåt med en dag... o jag tror jag vet vad... o med vem... men kanske inte i vinter

Djuphamnsvägen

Bilagor

• arosmurarmini.jpg
    arosmurarmini.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,943
Såg att KGS redan tipsat om Djuphamnsvägen... för övrigt är väl hela industriområdet kring hamnen en lämplig plats att söka sig till. Tyvärr är det ju sämre ställt med gamla nedlagda fabrike och industrier och liknande i Västerås men om du tar dig uppåt Berglslagen med alla dess gamla bruk och gruvor så finns det säkert något som passar. Är väl lite inne på samma tankar själv så vi kanske ses någonstans :)

Såg att du Tobbe liksom jag har en A2... om vi slår oss ihop med KGS kan vi ju fixa till nån sorts Enköping/Västerås/Hallsta industri Dimage Ax grupp!!! :)

Vi kanske kan dra ihop en "vanlig" fotosidaträff o t o m låta folk med Canon delta ;-)

Tar man sej några mil från stan finns bl a lite sköna nedlagda industrikomplex o gruvor i Norberg t ex. Inte så ockult men nog kan man använda miljöerna va?

Bilagor

• norbergindmini.jpg
    norbergindmini.jpg
    27.6 KB · Visningar: 1,980
Västerås har en del lätt förfallna industrimiljöer längs Björnövägen, det lär inte dröja innan de ersätts av flashiga flerfamiljshus, så passa på!

Bilagor

• vasterasindmini.jpg
    vasterasindmini.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,876
Rytterne Stora och Lilla kyrkoruiner är kanske platser för mer "ockulta" övningar. Oftast får man vara ensam på plats o jag har sett fotografer ta ut svängarna rejält. Åtminstone den lilla kyrkoruinen används för gudstjänster emellanåt...

Bilagor

• rytterneruinmini.jpg
    rytterneruinmini.jpg
    38.3 KB · Visningar: 2,582
Ja, allting är ju relativt när det gäller avstånd. Har tolkat frågan som bara precis utanför sta'n någonstans, men eftersom KGS föreslagit Norberg så kan väl jag som tidigare Salabo föreslå.. just det - Sala.
Silvergruvan innehåller ju en del bergssalar och orter (gångar i horisontled) som ni kanske kan använda er av beroende på tillgång till rekvisita.
Tror inte det är omöjligt att få komma ner i gruvan lite privat om man är ett gäng fotografer som uppträder seriöst. Där har ju varit en del evenemang förut, utöver guidade visningar.

Men kyrkoruinerna som KGS föreslog får till och med min fantasi att svänga lite grann.

ANNONS