Annons

Tips på mjukvara till nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Har precis i dagarna gått och köpt min första systemkamera- blev en Nikon D80 med ett 18-70mm. Har fotat ett par hundra bilder och trivs med vad jag ser : )
Nu kommer frågan --> Vilket/vilka program rekommenderar ni för resigering,editering,biblotek etc?

1)Då jag är ganska färsk på editeringsfronten har jag inte så mycket att gå på. Följande kan ni ha i åtanke om ni vill ge tips

Vill ha ett..

-Relativt enkelt och lättförståligt program med de vanligaste och mest användbara funktionerna.

-Jag tänker så småningom börja fota mycket i Raw-format.

-Fotografering är bara min hobby, så programmen behöver inte vara så värst snabba etc då jag har gott om tid, samt att jag nog inte kommer plöja igenom hundratals bilder om dagen: )

-Programmet får gärna se bra ut och vara kul att arbeta i.

2) Kanske lika bra att lära sig Photoshop från början eller är det overkill för en hobbyfotograf?

3) Räcker det att köra med tex Lightroom/aperture om man ska gör det mest vesäntliga och enkla ändringarna?

4) Capture NX?

Tsck på förhand

Redigerinsprogrammet Photoshop Elements 5.0 + Scott Kelbys bok "Photoshop Elements 5.0 för digitalfotografer" räcker och blir över. Jag har både Photoshop CS och Elements och använder Elements till 99%

Tjena Stefan! Tack för det snabba svaret- får bli att testa Elements 5´. Kan man köra in rawbilder direkt från kameran till elements eller behövs det fler program? Vad skiljer det mellan elements och lightroom?

Gimp kan mer än vad Photoshop Elements kan, och bara några enstaka saker mindre än Photoshop. Men Gimp är å andra sidan helt fritt. Du får kopiera det bäst du vill, använda det på så många datorer du vill, att ge bort kopior till bekanta tom. uppmuntras.

Många som vant sig vid Photoshop under många års tid tycker att Gimp känns ovant, men tro mig, de som använt Gimp och är van vid det tycker detsamma om Photoshop. Du är nybörjare, så du har inte det bekymkret, därför tycker jag du skall välja det fria alternativet där din kopia av programmet verkligen kan betraktas som ditt. Lås inte in dig själv i proprietära program om du verkligen inte behöver.

Vad gäller råfilskonverterare så kan jag rekommendera UFRaw som också är helt fritt program, det fungerar både som ett enskilt program och som plugin till Gimp. UFRaw bygger som så många proprietära och komersiella program på Dave Coffins dcraw, men eftersom det är ett fritt program så släpps nya versioner väldigt ofta så det innehåller en väldigt ny version av dcraw med Daves senaste landvinningar (se gärna listan på vilka andra program som bygger på dcraw på Dave Coffins hemsida i tidigare länk).

UFRaw har alla funktioner man kan önska sig inklusive full färghantering, hög och lågdageråtervinning och senaste versionen även en mycket bra brusreduceing (som kommer från de senaste versionerna av dcraw - brusreduceringen sker redan i steget mellan rådata och själva konverteringen), UFRaw klarar också batchkonvertering av många bilder på en gång. UFRaw stöder också direkt Nikons olika bildbehandlingskurvor.

Fördelen med Elements för en nybörjare är att där finns bildkatalog, råkonverterare (nej, du behöver ingen separat, det ingår) samt en bra redigerare. Där finns även verktyg för att ta backup, skapa websidor, maila bilder osv, m a o det mesta man behöver.

Mitt förslag är: skaffa Elements samt Scott Kelbys bok till att börja med. Prg plus bok blir runt tusenlappen... Då lär du dig grunderna och kan sedan - om du vill - gå vidare med något mer avancerat program...

Gratisprogrammen är alldeles utmärkta men ger - som jag ser det - ingen helhetslösning på samma sätt.

Jag har inte använt Lightroom men vad jag har förstått ger programmet dig i princip samma saker som Elements fast med mycket mer avancerade funktioner. Det som saknas är redigeraren vilket man lär behöva... Lightroom är såpass dyr så frågan är om du som nybörjare...?? Capture NX känner jag inte alls till eftersom jag kör Canon... :)

Ett förslag till om du är osäker; både Elements och Lightroom finns i 30-dagars demo. Ladda ner och testa! Tänk på en sak bara; om du kör Windows Vista kan du inte köra svensk version av Elements, det är bara den engelska som fungerar. Lightroom finns inte på svenska alls...

Lycka till!

/P

Jag använder Gimp med Ufraw som plugin. Det fungerar utmärkt tillsammans med D80:n, åtminstone under Linux (som också är gratis :)

Prova gratisversionerna innan du öppnar börsen för de andra alternativen, så kanske du får pengar över till mer fotoutrustning ;)

//Martin

Har nu testat Capture NX vilket jag tyckte var relativt bra, ser dock inte så kul ut att arbete i. Har även fått tillgång till Photoshop Elements 5.0 (svenska)- det ser både roligare ut, är på svenska verkar enklare på något sätt.

1)Finns det något viktigt Capture NX eller combon Gimp+urfraw har som inte elements 5.0 har att erbjuda? (de viktigaste och mest användbara verktygen etc)

Är det inte lika bra att köra på med Elements ochj komma in i photoshop andan ; ) ?

Tack för alla svar

Nu släpper jag något att tänka på här..

När man talar om fri mjukvara så talar man om frihet, inte pris. Fritt som i yttrandefrihet, inte gratis öl. För att ett program skall kunna kallas för fritt i denna mening måste det uppfylla fyra friheter:

0. Friheten att använda i vilket syfte som helst.
1. Frihet att se hur det fungerar och själv vara tillåten att använda den kunskapen.
2. Friheten att kopiera och ge bort kopior.
3. Frihet att anpassa programmet efter behag och göra detta offentligt så att även andra kan dra nytta av det.

Friheten att använda, och att hjälpa dina vänner genom att ge dem kopior är de friheter som mest kommer på tal för normala användare. Friheten att kopiera till andra om du vill är viktig för datorprogram på en moralisk grund, så att du kan vara en god person inför dina vänner och leva ett rakryggat liv.

Om du använder ett program som inte ger dig denna frihet så riskerar du att när som helst hamna i ett moraliskt dilemma, när någon vän säger: Det där var ett trevligt program, kan jag få en kopia? I denna stund konfronteras du av två onda ting. Det ena är att ge din vän en kopia och därmed bli en lagbrytare som begår upphovsrättsintrång, det andra alternativet är att förneka din vän en kopia och därmed inte bryta mot programmets användarlicens. När du väl står i ett dilemma, så borde du välja det minst onda alternativet, vilket är att ge din vän en kopia. Varför är då detta det minst onda av de två? Därför att det drabbar bara den som redan gjort något dåligt för samhället.

Anta att din vän är en mycket god vän, en sådan som brukar hjälpa dig när du ber om det och sådana brukar man själv hjälpa om personen ber om det. Som kontrast till detta har du utvecklaren som medvetet attackerat den sociala solidariteten i din vänkrets genom sin licens som tar frihet ifrån dig och ställer dig i dilemmat gentemot andra i samhället. Så, om du är i dilemmat och inte kan komma ifrån att göra fel mot någon, gör det då mot utvecklaren. Men att välja det minst onda gör det inte gott. Det är _aldrig_ en god handling att ingå ett avtal och sedan bryta det.

Somliga avtal är per definition onda, och det är sådana som sätter dig i dilemmat. Så, om du ger din vän en kopia, så har du medverkat till en olovlig kopia vilket inte är bra, din vän använder då ett program utan lov, vilket inte heller är bra. Vännen kanske inte skulle ha frågat och därmed satt dig i dilemmat? Men vad är det för ett samhälle, där folk inte skall kunna be sina vänner om hjälp?

När man förstått och inser detta förhållande, så försöker man göra vad man kan för att inte sätta sig själv i den sitsen. Det finns två sätt att undvika detta, det ena är att inte ha vänner. Det är i effekt metoden som föreslås av programmakare som ger ut ofria program. Den andra vägen är att använda fria program. Om du använder fria program så kan du aldrig hamna i dilemmat - det är lösningen.

Värna din frihet att kunna handla etiskt mot både dina vänner och andra i samhället. Ger man upp denna frihet så kommer man förr eller senare att göra fel. Givetvis kokar det ned till programutvecklara som vill ta ifrån oss friheter, men alla som medverkar och använder ofria program gör sin del i att göra fel mot alla andra. Så primärt blir man ett av utvecklarens offer, men man gör sig också till gärningsman.

Senast ändrad:
Detta med mjukvaror är ju betydligt svårare än med hårdvaror...

Jag har en D80 och Photoshop CS2. Vill jobba med råformat. Går det och finns det ingen guide som hjälper mig på nätet att läsa?

Jag kan öppna dom, men det ser ju ut som vilken bild som helst i PS.

Jag slår också ett slag fri programvara. Testa gärna Digikam om du använder Ubuntu eller Kubuntu (Linux distributioner) Programmet kan jämföras med ACDSee m.fl.

Råkonverterare: UFRaw bygger på dcraw, men är inte ensamt om det. www.rawtherapee.com är också trevligt, även om det inte har direktkopplingen till Gimp.

Och så följer mina starkt personliga åsikter:
allting är subjektivt, så tala inte om för mig att jag ljuger... :)

Att skaffa Photoshop som privatperson känns inte vettigt. Antingen stjäl man det, eller så betalar man en förmögenhet för samma sak som många andra stjäl helt ogenerat. Inget av alternativen känns lockande för mig.

Fri (open source) programvara är oerhört kompetent men lider generellt av att användarvänlighet prioriteras lägre än tekniska finesser. Gimp kan allt, om man bara vet HUR... Å andra sidan kan man ju läsa boken på http://gimp-savvy.com/

Mellanläget, som jag trivs bra med, är de "små" tillverkarna som säljer bra program billigt och kämpar för att överleva på det. Tyvärr har ulead.com blivit uppköpta av Corel, men än så länge kan man köpa PhotoImpact billigt hos www.ulead.co.uk och få väldigt bra support. Paint Shop Pro från Corel lär också vara mycket bra. För att inte tala om fynden från www.dl-c.com ! De uppskattas av www.normankoren.com m.fl.

Nästan alla tips och instruktioner man hittar på nätet är för Photoshop, men skillnaderna är förvånansvärt små mellan olika redigeringsprogram - oftast spelar programvalet ingen roll alls.

Och om du så småningom märker att du vill lägga relativt lite tid och ork på bildredigering finns det ett par gratis (inte fria!) verktyg som är riktigt trevliga på
http://photofiltre.free.fr/
och http://www.faststone.org/

Jag hoppas att det här sparar en del tid, pengar och frustration åt dig... :)

J. Andersson skrev:
...Testa gärna Digikam...

Ah, gjorde en snabbtest (kollade lite menyer) och det verkar ha det jag behöver för mina "dussinbilder". Tack för tipset.

För Windowsanvändare rekommenderar jag en titt på Picasa (som iofs fungerar under Linux oxå).

Ger vi andra program (än PS) en chans, så minskar vi konkurrensen, vilket jag tror gynnar användare i alla läger.

Lightroom eller Photoshop Elements

Jag skulle vilja säga att den kanske största fördelen med Lightroom jämfört med Photoshop Elements är att om man har många bilder så går det oerhört mycket fortare att arbeta i Lightroom. Det har ett användargränssnitt som är helt suveränt. Photoshop har visserligen en del finesser som inte finns i Lightroom, men dem använder jag sällan. Jag har bytt från Elements till Lightroom. Jag tycker det var ett jättelyft. Jag fotograferar bara för bruk inom familjen.

Men om jag hade ambitioner att lägga ner stort arbete på enskilda bilder och kanske att publicera bilderna, eller ställa ut dem, då skulle jag komplettera med Elements eller liknande program.

Lightroom har mycket bra katalogmodul, mycket bra modul för bildförbättring (fast Elements har en del som inte finns i Photoshop), samt moduler för utskrift, bildspel och web.

En stor fördel med Lighroom om man jobbar med jpeg-bilder är att man inte råkar ut för den successiva försämring av bildkvaliteten som man får i andra program för varje gång man sparar om bilden. Detta beror på att Lightroom inte ändrar i originalfilen utan sparar informationen om bildredigeringen (inkl beskärningar!) i en databas. Men man kan förstås vid behov exportera bilden ur Lightroom och då få en kopia som inkluderar redigeringarna.

Saxdalen skrev:
Detta med mjukvaror är ju betydligt svårare än med hårdvaror...

Jag har en D80 och Photoshop CS2. Vill jobba med råformat. Går det och finns det ingen guide som hjälper mig på nätet att läsa?

Jag kan öppna dom, men det ser ju ut som vilken bild som helst i PS.

Jodå, det går utmärkt. Du måste bara hämta och installera senaste uppdateringarna till CS2. Finns en automatisk fynktion i programmet som gör det åt dig, kommer inte ihåg exakt under vilken flik. Jag har gjort det, och jag har också D80. Nu funkar NEF i Bridge,ACR och PS.
Lycka till !

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar