Annons

Tips på makroobjektiv

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har en D80 med ett Nikkor 18-135mm. Nu skulle jag vilja skaffa ett fint makro eftersom det är närbilder som jag tycker är allra roligast att ta, egentligen.

Men jag har inga begrepp om vad som finns och vad som är bra, och skulle vara mycket tacksam för tips.

Ser att Cyberphoto rekommenderar
Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1,
Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 AF,
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 och
Nikon AF-S 60/2,8 G ED

Synpunkter, fördelar, nackdelar?
 
Jag har ett Nikon 105/2,8 som jag är mycket nöjd med.

Om man läser var Ken Rockwell och Scott Kelby skriver så säger båda att man måste upp i brännvidd över 100mm för att ett Macro skall fungera som bäst. Man vill ju inte störa eller skymma...

Ken Rockwell verkar tycka Nikon 105/2,8 vara en "bargain" medan Scott älskar sitt 200mm marcro...

Jag har en kompis som köpte Nikons 60 mm Macro som inte gillar att man måste vara så nära...
 
Jag antar att köpintresset ökade när jag tog brödrosten på första försöket... hahaha

Jag rekommenderar dej att verkligen prova olika objektiv. En bra sak tror jag är att köpa en Närgränslins först för några hundra. Den kan alltid vara med i bagen. Många jag känner har en sådan lens som komplement till sitt Macro och fotar med den när inte Macrot åker med.
 
Jag har ett Sigma 150 2,8 APO Macro och är mycket nöjd med det. Det ger ett arbetsavstånd som gör det möjligt att arbeta med insekter utan att de blir skrämda.
 
Kan oxå rekommendera Sigmas 150/2.8. Ett riktigt skarpt och vältecknande makro med ett behändigt arbetsavstånd. Gediget byggt är det oxå. Funkar lika bra till insekter som till blommor och porträtt på lite längre avstånd.
 
Tack för era svar! Jag ska titta på de objektiv ni föreslagit, liksom närgränslinsen. Snart är det vår och då blir det till att krypa runt bland spirande vårblommor och glada bin, och hur kul är det om man inte har ett makro!
 
Jag har inget själv (men skulle vilja ha), men ser man till bildkvalitet per krona så är nog Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 ett säkert val. Det är grymt skarpt (nästan alla macroobjektiv är iofs riktigt skarpa), men framförallt har det en, i mitt tycke, skitsnygg bokeh (smetig och fin). Sen är ju en bonus att det är ett av marknadens billigaste. Två nackdelar är att frontlinsen rör sig vid fokusering och autofokusen varken snabb eller tyst.

Lite smakprov härifrån Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=8340
 
Nikons nya 85mm micro med VR fungerar fint och är prisvärt. 105an är mer gediget byggd men så himla tung.

Dock är mitt objektiv av typen DX och går inte så bra ihop med "fullformat".

Mitt råd är att du nog ska börja med en brännvidd mellan 70 och 180mm. Kläm och känn i någon fotoaffär så förstår du.

Lycka till
/nic
 
Jag har ett Sigma 150 2,8 APO Macro och är mycket nöjd med det. Det ger ett arbetsavstånd som gör det möjligt att arbeta med insekter utan att de blir skrämda.

Har en 7D och funderar på att köpa just detta Sigma150/2.8. Frågan är bara om denna passar bra till en croppad 7D, eller man bara bör ha 150, 180 etc till fullformatare?
 
Låna på biblioteket eller ännu hellre köp Scott Kelbys böcker som även behandlar Macro fotografering. Många bra tips...

Du kan köpa dem nu hos Adlibris i ett paket för specialpris. Minst lika viktigt vid Macrofotograferingen att man förstår handlaget och att man övar. Jag har ett bra objektiv men har en bit kvar att lära mej...
 
Jag har ett tamron 90/2.8 på min d3000, för att kunna hålla sig på samma avstånd på FF bör man ha 135+, och jag tycker det känns som att 1:1 ligger lite väl nära fronten på objektivet, jag skulle nog ha rekommenderat något ännu längre faktiskt :)
 
Jag har ett tamron 90/2.8 på min d3000, för att kunna hålla sig på samma avstånd på FF bör man ha 135+, och jag tycker det känns som att 1:1 ligger lite väl nära fronten på objektivet, jag skulle nog ha rekommenderat något ännu längre faktiskt :)

Även om Vi inte kör samma bil; Tycker Du, med Din erfarenhet av croppad D300, att jag skall satsa på Sigma 150 eller Canons 100/2.8IS?
 
Även om Vi inte kör samma bil; Tycker Du, med Din erfarenhet av croppad D300, att jag skall satsa på Sigma 150 eller Canons 100/2.8IS?

Svårt att säga på rak arm hur sigmas 150 skiljer sig skärpemässigt från canons 100/2.8, för i slutändan spelar just detta stor roll. Men längre brännvidd vid macro är ju i princip alltid trevligt även om det kanske begränsar annan användning av optiken!
 
Jag har en D80 med ett Nikkor 18-135mm. Nu skulle jag vilja skaffa ett fint makro eftersom det är närbilder som jag tycker är allra roligast att ta, egentligen.

Men jag har inga begrepp om vad som finns och vad som är bra, och skulle vara mycket tacksam för tips.

Ser att Cyberphoto rekommenderar
Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1,
Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 AF,
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 och
Nikon AF-S 60/2,8 G ED

Synpunkter, fördelar, nackdelar?

Jag har själv ett Nikon 105/2.8VR som jag är väldigt nöjd med. Annars har jag hört mycket bra om Sigma 150/2.8. Om jag skulle handla igen skulle det nog bli Sigma-gluggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.