ANNONS
Annons

Tips på makro- och porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Saknar ett vettigt macro-objektiv, men skulle även vilja ha ett proträttobjektiv.

Har idag en D7000 med 16-85 och 70-300 samt en 50/1.8 och en Sigma 24/1.8

Finns det något objektiv som skulle kunna fylla båda uppgifterna?

Annars har jag ju sneglat på 85/1.8. Men jag tror att jag skulle kunna få lite kul med en macroglugg.

Kika på Tamron 90/2,8 macro eller Nikon 105/2,8 VR macro. Räcker f/3,5 kan du kika på Nikon 85/3,5 VR macro. Antagligen är det för likt ditt 50/1,8 men Nikon 60/2,8 macro är också ett riktigt fint objektiv.

85/1,8 är jättefin men så långt från macro man kan komma, närgränsen är direkt pinsam på det objektivet...

Köpte Nikon AF-S 105/2.8 VR för två dagar sedan. Knappt fått någon sömn sedan dess för jag kan inte sluta fota

Kan varmt rekommendera denna superskarpa, lite för tunga, macro magiker.

Hej,

Jag kan varmt rekomendera Tokina 100mm F2.8 Macro.
Har den sjalv, och den ar riktigt bra, ocksa testvinnare over Nikons egna objektiv pa ett test som jag laste ur Digital Camera fran england. (Tror det var December utgavan)

Sa varfor ge sa mkt mer pengar for Nikon om man kan fa battre/lika bra for mindre pengar?
Enligt testet sa upplevde de att vid macrofotografering pa stativ, sa gav bara VR:en motsatt effekt pa Nikon obejktivet. (Vilket ocksa ar den samma pa flera objektiv om man anvander stativ)

Med i detta test var 8 objektiv totalt, nastan alla runt 100mm. Och Tokina:n blev vinnare till Nikon kameror.
(De utsag en vinnare till Canon, Nikon, Sony osv.)

Hoppas detta hjalpte dig lite pa traven, du hittar ju nya Tokina objektiv for 4-5tusen kr,

MVH
Istvan

Hej,

Jag kan varmt rekomendera Tokina 100mm F2.8 Macro.
Har den sjalv, och den ar riktigt bra, ocksa testvinnare over Nikons egna objektiv pa ett test som jag laste ur Digital Camera fran england. (Tror det var December utgavan)

Sa varfor ge sa mkt mer pengar for Nikon om man kan fa battre/lika bra for mindre pengar?
Enligt testet sa upplevde de att vid macrofotografering pa stativ, sa gav bara VR:en motsatt effekt pa Nikon obejktivet. (Vilket ocksa ar den samma pa flera objektiv om man anvander stativ)

Med i detta test var 8 objektiv totalt, nastan alla runt 100mm. Och Tokina:n blev vinnare till Nikon kameror.
(De utsag en vinnare till Canon, Nikon, Sony osv.)

Hoppas detta hjalpte dig lite pa traven, du hittar ju nya Tokina objektiv for 4-5tusen kr,

MVH
Istvan

Ingen tvingar en att använda VR på stativ, det går ju att stänga av?

Skall man ha makrot som korr tele är snab AF en fördel och då är Nikkor 105 VR bäst. Det kommer en Sigma 105 OS HSM makro under året men den ser inte ut attbli billigare. Alla makrogluggarna är ungefär lika skarpa vid normala fotoavstånd. På full glugg, enl vissa tester, är Tamron ibland bäst på makroavstånd. Detta saknar dock i regel praktisk betydelse då makro oftas fotas nedbländat då alla ändå är ungefär lika.

Skall man ha både makro och kort tele i ett och har råd skulle jag därför föreslå Nikkor 105/2,8 AF-S VR makrot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar