Annons

Tips på Ljuskälla /ljuspanel för fotografera negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils-Hubert

Medlem
Hej jag letar efter en överkomlig (pris) ljuspanel för att fota gamla negativ. Tar tacksamt emot tips dock inte över 1000 lappen
Mvh Hubert
 
Jag har helt enkelt använt en iPhone, där jag öppnat ett nytt dokument i Anteckningar för att få en (tillräckligt) stor vit yta. Byggt en platta/jigg där jag enkelt lägger ramade diabilder, och en annan platta för lösa filmremsor som jag lägger i filmhållaren från en filmscanner. Ingen vits att uppfinna hjulet igen.

Du behöver se till att filmplanet kommer upp några cm från mobilskärmen för att slippa få skarpa skärmpixlar och moiré. Och förstås inte längre upp än att hela bilden får jämnt ljus från skärmen.

Sen kan man resonera sig hjärntrött över ljuskvaliteten från en iPhoneskärm, med avseende på allt från färgtemperatur och CRI till ljusytans homogenitet. Men i praktiken är åtminstone inte mitt eget digitaliserande av gamla bilder någon exakt vetenskap med absoluta krav. Man kommer hur som helst att behöva, eller vilja, skruva på bilderna i efterhand. Resultatet för min del har uppfyllt mina krav och förväntningar med råge. Jag har digitaliserat 3500 färgdian, något tusental s/v neg och även en del färgneg. De sistnämnda avser jag att vända med t ex Negative Lab Pro - eller vilken mjukvara som nu verkar vettig när jag väl får tid att ge mig på det. :)
 

Bilagor

  • IMG_3270.JPEG
    IMG_3270.JPEG
    582.3 KB · Visningar: 7
Jag körde med Ipad på samma sätt, men tyckte att det var struligt med den där upphöjningen för att inte få pixlar plus att man måste hålla igång den hela tiden eftersom den annars slocknar för att spara batteri.

Jag hittade ett litet ljusbord som heter Microlight på¨Cyberphoto och det funkar jättebra, man kan ha negativen eller dian i hållare nära glaset, inga problem.
Nu verkar inte den finnas längre men de har en Dörr 20x20 för 699:- Funkar säkert bra. Såg andra relativt billiga på nätet också när jag sökte på "litet ljusbord".


Hej jag letar efter en överkomlig (pris) ljuspanel för att fota gamla negativ. Tar tacksamt emot tips dock inte över 1000 lappen
Mvh Hubert
 
Jag körde med Ipad på samma sätt, men tyckte att det var struligt med den där upphöjningen för att inte få pixlar plus att man måste hålla igång den hela tiden eftersom den annars slocknar för att spara batteri.

Jag hittade ett litet ljusbord som heter Microlight på¨Cyberphoto och det funkar jättebra, man kan ha negativen eller dian i hållare nära glaset, inga problem.
Nu verkar inte den finnas längre men de har en Dörr 20x20 för 699:- Funkar säkert bra. Såg andra relativt billiga på nätet också när jag sökte på "litet ljusbord".
Med skärmsläckaren avstängd (och laddare ansluten) så lyser det hela tiden. Och oavsett ljuskälla så vill man ju ändå ha nån slags fixtur för att enkelt och snabbt kunna lägga bilderna/remsorna på rätt plats.
 
Jo, absolut, jag använder som sagt negativ/diahållare som är till skanner, men jag behöver inte bekymra mig om avståndet till skärmen, det upplevde jag som meckigt.
Med skärmsläckaren avstängd (och laddare ansluten) så lyser det hela tiden. Och oavsett ljuskälla så vill man ju ändå ha nån slags fixtur för att enkelt och snabbt kunna lägga bilderna/remsorna på rätt plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.