Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på liten ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

jonkri

Aktiv medlem
Jag har en Canon 40d + 3gluggar som jag vill skall få plats i så liten rygga som möjligt. Tips och erfarenheter tas tacksamt emot.
 
Jag har en Canon 40d + 3gluggar som jag vill skall få plats i så liten rygga som möjligt. Tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

Ett alternativ är Kata Bumblebee DL-210. Ryggan är tvådelad, dvs kamerautr placeras i ett nedre fack, och övrlga prylar i ett övre fack. En 13" burk (typ Macbook Air) får oxå plats.

Även ett större kamerahus får plats, dock är är skyddet bättre för t ex din 40D.

Jag har pulat ned följande i min 210. EOS 1DmkIV, 2.8/21 Zeiss EF 24-105, EF 70-300 4.5-5.6L
Macbook Air, backupdisk samt kablar och batteriladdare. Därefter är den dock full.
 
Senast ändrad:
Jag slår ett slag för Lowepro Flipside 200 (finns dock även i en större storlek).

http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=16425

Rymmer lätt kamera plus ett par tre objektiv. Sitter bekvämt på ryggen och öppnas dessutom mot "ryggen" vilket innebär att (a) du kan lägga ned den utan att bli smutsig på ryggen när du sätter på den igen och (b) det finns ingen risk för att tjuvar öppnar väskan och snor grejerna.
 
Frågan är hur du tänkt använda ryggsäcken. Själv har jag en klassisk ryggsäck om man går i skogen, man kan fästa vattenflaskor, stativ mm. Den är skön att bära men klumpig, måste läggas ner för att kunna öppna den vilket inte alltid är så bra. Jag har även en Slingshot 200 som är suverän på det mesta, mindre men tillräckligt rymlig för min del. Går att vrida runt då man inte behöver ta av den om man ska byta objektiv, vilket jag gillar.

Fundera igenom hur du tänkt använda ryggan och åk in och testa, en rygga som sitter bra på en person kan sitta kasst på någon annan.
 
Jag har en LowePro Slingshot 200, bär med mig 550D, Tokina 11-16, Kitgluggen 18-55 IS, 55-240 IS, 50/1,8 II och 430 EX. Plats över till typ en banan.

Det bästa med den: Att svänga runt den på magen och hänga armbågarna på för att fota stabilt, och den rymmer mer än vad man kan tro.
Det sämsta: Min rygg och axel, det är bara en axelrem på ryggsäcken och min kropp är lite klen. Och ryggsäcken är riktigt ful.

Väldigt snabb att få i och ur kameran, speciellt om "rätt" objektiv redan sitter på.
Sedan kan det ju vara så att mina objektiv är ganska lätta och smala saker, med lite finare glas är det nog max 3 + kamera. Typ 70-200/4, 17-50/2,8 och 11-16/2,8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.