j2^
Aktiv medlem
Jobbar du med media så är UNIX en mycket stabilare & snabbare grund. Så när du skall bearbeta stora filer kommer Mac:en alltid att leverera snabbare... Dessutom är datorn nästintill underhållsfri, något man inte direkt kan säga om Windows-maskiner
När du skaffar PC så får du självklart mer prestanda enligt specifikationerna för samma pengar, men i praktiken så jobbar en Mac snabbare![]()
Egentligen borde jag lärt mig att inte gå in i såna här trådar, men missinformation skall bekämpas.
Jag kör OS X och Win sida vid sida i professionella mediamiljöer, och med undantag för att Adobe Lightroom (tråkigt nog) är betydligt slöare under OS X än under Windows (särskilt när man är frikostig med justeringspenslarna) så är det i princip omöjligt att hitta några prestandaskillnader mellan en OS X-maskin och en Wintel-burk om man jämför liknande hårdvara.
Sen håller jag inte _riktigt_ med om att Apple-burkar är "dyra" om man jämför med Premium-Wintel-burkar. Visst betalar man extra för loggan, men ärligt talat så är det påslaget inte så otroligt stort. (Jag tycker att Air och MBP är relativt prisvärda, men vanliga MB tycker jag kanske är lite överprissatt).
Vidare så.. Underhållsfri? Nej. Knappast, iallafall inte i större miljöer.
Senast ändrad: