Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jobbar du med media så är UNIX en mycket stabilare & snabbare grund. Så när du skall bearbeta stora filer kommer Mac:en alltid att leverera snabbare... Dessutom är datorn nästintill underhållsfri, något man inte direkt kan säga om Windows-maskiner :)

När du skaffar PC så får du självklart mer prestanda enligt specifikationerna för samma pengar, men i praktiken så jobbar en Mac snabbare :)



Egentligen borde jag lärt mig att inte gå in i såna här trådar, men missinformation skall bekämpas.

Jag kör OS X och Win sida vid sida i professionella mediamiljöer, och med undantag för att Adobe Lightroom (tråkigt nog) är betydligt slöare under OS X än under Windows (särskilt när man är frikostig med justeringspenslarna) så är det i princip omöjligt att hitta några prestandaskillnader mellan en OS X-maskin och en Wintel-burk om man jämför liknande hårdvara.

Sen håller jag inte _riktigt_ med om att Apple-burkar är "dyra" om man jämför med Premium-Wintel-burkar. Visst betalar man extra för loggan, men ärligt talat så är det påslaget inte så otroligt stort. (Jag tycker att Air och MBP är relativt prisvärda, men vanliga MB tycker jag kanske är lite överprissatt).

Vidare så.. Underhållsfri? Nej. Knappast, iallafall inte i större miljöer.
 
Senast ändrad:
Jag vill ha en dator som är bättre än medel och står sig några år. Jag kan tänka mig att lägga till lite pengar om det behövas, men då ska det vara motiverat.
Jag hade hoppats kunna hitta en med i7 och minst 6 gb ram.

i7 processor kan du få även i en Sony Vaio E-serie, 15,5", även 750GB HD och 8 GB RAM.
Du beställer vad du vill ha för spec.
Besök Sony Center.
Sony Vaio S-serien är även ett alternativ, HD skärm, något dyrare än E-serien.
 
Dell XPS 15 (L502X)

Ovanstående bärbara kan beställas med en underbar full HD-skärm, varom Notebookcheck.com säger: "Thus, the XPS 15 is also suitable for professional image editing.", och detta tack vare att skärmen täcker hela Adobe RGB! Skärmtekniken kallas B+RGLED.

Läs recensionen på http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-15-Notebook-i5-2410M-GT-540M.51186.0.html!

Har precis själv köpt ny bärbar, och tänkte att det viktigaste väl ändå skärmen. Efter mycket undersökningar på nätet, testsidor, etc., kom jag fram till att ovanstående system var mest prisvärt. Och det kan på Dells hemsida uppgraderas med den hårdvara man vill ha. Dessutom representerar den enligt reviews det bästa bärbara ljudet som går att uppbringa!
 
Ladda ner Geekbench & se vad du får för poäng :) http://www.primatelabs.ca/geekbench/download/

Min MacBook Pro 15,4" med Quad i7 a' 2,4GHz & 4GB ram fick 10972 poäng, får ses som väldigt bra tror jag ^^

Helt meningslöst test om man inte köper den fulla versionen, då den endast är till för 64x version. benchmarkstester blir väldigt knepiga på olika operativsystem iaf om man ska jämföra, jag har aldrig hört om "geekbench" och skulle ta resultatet med en nypa salt. Skulle satsa på något strörre test som faktiskt säger vad som flaskhalsar, windows egna test visar mer detaljerat resultat.

skulle inte satsa på mac, skulle hellre lägga pengarna på en betydligt bättre pc, man kan ju fråga sig hur alla kan säga att "de extra pengarna var helt klart värt det mycket snabbare" tycker det är ganska uppenbart att en dyrare dator är stabilare. Lägg ut 33000 på en PC och jämför med denna så ska du se att det kommer gå bra mycket snabbare än denna imac

"3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
16 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 4 x 4 GB
2 TB Serial ATA-enhet + 256 GB SSD-hårddisk
AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)"
 
Vad tror folket om den här?
Prislappen var ganska ok och designen fungerar för mig, däremot är jag inte så insatt vad det gäller specs.

Edit: En Macbook ligger utanför min prisklass. Så ni behöver inte tipsa om den.

Edit 2: Har jag förstått det rätt ang. SSD? Att det är en tystare och tåligare hårddisk som är fan så mycket dyrare?
 
Senast ändrad:
Edit 2: Har jag förstått det rätt ang. SSD? Att det är en tystare och tåligare hårddisk som är fan så mycket dyrare?

Ja och nej. Det är en lagringsenhet utan några rörliga delar. Det är (i princip) ett stort flashminne med mer avacerad arkitektur än ett "vanligt flashminne".

SSD-diskar är som regel väldigt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk. (Se det såhär: Min laptop går från "startar windows" till fungerande skrivbord på 5-6 sekunder, Photoshop startar på 3-4 sekunder etc.. FÖrvisso 32GB RAM i sagda laptop, men min tre år gamla stationära är inte mycket långsammare sen den fick en SSD).
 
Senast ändrad:
Ja och nej. Det är en lagringsenhet utan några rörliga delar. Det är (i princip) ett stort flashminne med mer avacerad arkitektur än ett "vanligt flashminne".

SSD-diskar är som regel väldigt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk. (Se det såhär: Min laptop går från "startar windows" till fungerande skrivbord på 5-6 sekunder, Photoshop startar på 3-4 sekunder etc.. FÖrvisso 32GB RAM i sagda laptop, men min tre år gamla stationära är inte mycket långsammare sen den fick en SSD).

Det som intresserar mig är då hur stor skillnad det blir mot en vanlig.
Det finns ett erbjudande med den laptop jag länkade förut, där man för c:a 1000 kr extra får en passande 120GB SSD omonterad på köpet. Man blir då tvungen att byta ut den 500GB som sitter i från början.
Storleken har jag inte ont av, eftersom det mesta jag har som kräver utrymme på datorn finns på extern hårddisk.
 
Ja och nej. Det är en lagringsenhet utan några rörliga delar. Det är (i princip) ett stort flashminne med mer avacerad arkitektur än ett "vanligt flashminne".

SSD-diskar är som regel väldigt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk. (Se det såhär: Min laptop går från "startar windows" till fungerande skrivbord på 5-6 sekunder, Photoshop startar på 3-4 sekunder etc.. FÖrvisso 32GB RAM i sagda laptop, men min tre år gamla stationära är inte mycket långsammare sen den fick en SSD).

32 GB RAM, vem har nytta av det, egentligen, när det ofta efter flera timmars arbete vid PC:n, det sitter en trött användare framför?
Den trötta användaren märker absolut ingen skillnad på 8GB RAM och 32 GB RAM!
 
Det som intresserar mig är då hur stor skillnad det blir mot en vanlig.
Det finns ett erbjudande med den laptop jag länkade förut, där man för c:a 1000 kr extra får en passande 120GB SSD omonterad på köpet. Man blir då tvungen att byta ut den 500GB som sitter i från början.
Storleken har jag inte ont av, eftersom det mesta jag har som kräver utrymme på datorn finns på extern hårddisk.

SSD lagringsenheten är visserligen snabbare än en HD, men för praktiskt bruk spelar det ingen roll, om du inte sitter med ett tidtagarur i handen, - den verkligt stora skillnaden är mycket viktigare, SSD lagringsenheten arbetar helt tyst, inga rörliga delar, som kan slitas ut, även fläkten i datorn behöver arbeta mindre, SSD kommer på sikt att ersätta de nu vanliga HD i datorer.
Sätta in en SSD nu i datorn är en bra lösning, ~1000:- extra är inte dyrt.
 
32 GB RAM, vem har nytta av det, egentligen, när det ofta efter flera timmars arbete vid PC:n, det sitter en trött användare framför?
Den trötta användaren märker absolut ingen skillnad på 8GB RAM och 32 GB RAM!

Har du nytta av mer än 2GB RAM? För några år sedan skulle svaret ha varit nej, idag är det definitivt ja. Skall datorn stå sig några år är det väl lika bra att lägga in ordentligt med minne.

PS. Användaren med 32GB i maskinen ligger väl och sover redan då den trötta användaren med 8GB håller på och slutför det sista för dagen :)
 
SSD lagringsenheten arbetar helt tyst, inga rörliga delar, som kan slitas ut, även fläkten i datorn behöver arbeta mindre, SSD kommer på sikt att ersätta de nu vanliga HD i datorer.
Låter fint i teorin, men faktum är att många SSD går sönder inom ett år. Min SSD gick sönder inom 6 månader och enligt tillverkaren är det kört att återskapa något data från den trasiga disken.
På en laptop kan jag inte tänka mig något annat än en SSD, för skillnaden är STOR mot en vanlig snurrdisk.
Extremt viktigt att ta backuper på en SSD om något skall sparas.
 
Alltså datorn behöver inte vara den snabbaste, bara den klarar av att hantera PS och lightroom utan bli seg så är jag nöjd. Jag menar, burken jag har nu har 3 gig ram och en processor från stenåldern... Det funkar ju men vissa funktioner blir väldigt irriterande när det inte flyter på.

Största anledningen till att jag byter utöver det jag skrev är att jag vill ha det bärbart och bra det ser jag som en uppgradering.
 
32 GB RAM, vem har nytta av det, egentligen, när det ofta efter flera timmars arbete vid PC:n, det sitter en trött användare framför?
Den trötta användaren märker absolut ingen skillnad på 8GB RAM och 32 GB RAM!

Exempelvis den som regelmässigt kör uppemot ett dussin virtuella servrar på maskinen för att simulera kundmiljöer

Dock, den "vanliga" användare som inte skulle märka skillnad på "8GB" och "32GB med deaktiverad swapfil" tror jag inte existerar. (Nåja, de flesta klarar sig nog med 12-16GB för att kunna deaktivera swapfilen.)
 
Exempelvis den som regelmässigt kör uppemot ett dussin virtuella servrar på maskinen för att simulera kundmiljöer

Dock, den "vanliga" användare som inte skulle märka skillnad på "8GB" och "32GB med deaktiverad swapfil" tror jag inte existerar. (Nåja, de flesta klarar sig nog med 12-16GB för att kunna deaktivera swapfilen.)

I den här tråden är det inte frågan om en "max-prestige-visa-vad-jag-har" dator, med 32GB RAM, - för vem f-n har normalt "ett dussin virtuella servrar på maskinen för att simulera kundmiljöer" ?
Knappast ingen användare under normala situationer iaf, med fotoredigering, som PS, lagring av bildfiler, gå ut på Internet, önskemål att kunna spela spel och se film med bra upplösning!

Min nyinköpta Sony Vaio har 8GB RAM (i7 CPU och 750GB HD), räcker minst sagt till allt den skall arbeta med, har inte ens tänkt om det går att plocka in 32 GB RAM, bryr mig inte heller.

Jag tror Emmel har intresse av en laptop, med bra prestanda, kunna ha den under många år, tipsen finns redan i denna tråd om lämpliga köp.
 
Hej allihopa! Köpte en laptop idag, en PB easy note tx eftersom den kändes bäst för mig.
Dock har jag en fråga: Jag har som plan att uppgradera RAM-minnet till 8GB då det i nuläget sitter 4+2GB i den.

Scannade datorn med detta verktyg, och gick sen in på dustin.se och tittade, men det finns ju flera olika typer. Vet att det är DDR3 men inte mycket mer.
Ska det vara DIMM DDR3, MICRO-DIMM DDR3, eller SO-DIMM DDR3?

Edit: Hittade datorn på deras hemsida, och fann detta:
Minne som standard: DDR3-1066/PC3-8500
Testade att kopiera DDR3-1066 och klistra in på dustins sökfält, och hittade då detta.
Kommer den att passa?
 
Senast ändrad:
I den här tråden är det inte frågan om en "max-prestige-visa-vad-jag-har" dator, med 32GB RAM, - för vem f-n har normalt "ett dussin virtuella servrar på maskinen för att simulera kundmiljöer" ?
Knappast ingen användare under normala situationer iaf, med fotoredigering, som PS, lagring av bildfiler, gå ut på Internet, önskemål att kunna spela spel och se film med bra upplösning!

Min nyinköpta Sony Vaio har 8GB RAM (i7 CPU och 750GB HD), räcker minst sagt till allt den skall arbeta med, har inte ens tänkt om det går att plocka in 32 GB RAM, bryr mig inte heller.

Jag tror Emmel har intresse av en laptop, med bra prestanda, kunna ha den under många år, tipsen finns redan i denna tråd om lämpliga köp.

Exakt var har jag försökt göra en prestigetråd?
Du frågade "vem har nytta av.." Jag svarade på fårgan varför JAG har valt att ha 32GB RAM i min laptop. Inget mer, inget mindre.

Emmel frågade om hur stor skillnaden är mellan en mekanisk disk och en SSD. Jag talade om vad en SSD-bestyckad maskin kan göra, och upplyste om att min maskin har mer minne än vad som är vanligt, vilket troligen påverkar värdena en aning.


Nej, din Vaio kan inte svälja 32GB RAM ens om du skulle vilja.

Själv har jag inte ansett att 8GB "räcker" för normala göromål på ganska många år, eftersom jag är allt för nöjd med prestandaskillnaden då man helt deaktiverat swapminnet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.