Annons

Tips på lågbrusig halvformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hej jag har funderat på att skaffa mig en lågbrusig halvformatare typ d7000 eller en k-5.

Hur pass skyddad ifrån vädrets makter är nikons d7000, för vad jag förstått är pentax k-5 vädertätad?

Och finns det någon mer halvformatare i deras prisklass som har samma brusprestanda?

Kanske "halvformat" är nyckelordet som gör att det inte blir så många svar. Det du spanar efter är tydligen kameror med sensorstorlek APS-C.

Brus är en del av den digitala bilden, och bruset har förutom den irriterande negativa sidan då det framträder för mycket i bilden, också den positiva sidan, att det förbättrar gradationen i bildens mörkare delar, där de digitala nivåerna är få.

Alla sensorer brusar, och i en del kameror finns brusreducering som sätts in när man har ställt in högt ISO. Brusreducering tar alltid bort lite av bildintrycken också och kan försämra gradationen, så det är inte alltid man vill minska bruset.

I den här sensorstorleken är det för tillfället de två kamerorna som du pekar på som har störst dynamik, vilket gör att man kan förvänta sig ovanligt lågt brus vid låg förstärkning (lågt ISO), när man inte utnyttjar chipets hela dynamik. Vill man ha mindre brus utan brusreducering får man ta till större format. Men det kan ändra sig när det kommer nya sensorer. Fuji har en teknik med olika stora pixlar som ger lite mindre brus vid högt ISO, men de har inte släppt någon sensor med lika hög dynamik som Sony-sensorn som sitter i K5 och D7000.

Hur ser vädertätningen ut på nikons d7000?
Om du regelbundet är tvungen att stå 2x45 minuter vid en gräsplan med din kamera oberoende av väder vill du nog ha en modell som är lite mer regntålig. Om du däremot själv kan välja när och var du ska fotografera klarar du dig bra med D7000.

Jag vet inget om vädertätningen.

Sensorn sitter i fler kameror, t.ex α580 och α55 men de är inte vädertätade.

Sony kommer också med en ny sensor i α77, som troligen har ännu bättre egenskaper, men den är inte släppt ännu. Möjligen kommer vi också att få se den i Pentax och Nikon. Men för tillfället är det nog K5 som är "cutting edge" när det gäller systemkameror APS-C.

Senast ändrad:
Hej jag har funderat på att skaffa mig en lågbrusig halvformatare typ d7000 eller en k-5.

Hur pass skyddad ifrån vädrets makter är nikons d7000, för vad jag förstått är pentax k-5 vädertätad?

Och finns det någon mer halvformatare i deras prisklass som har samma brusprestanda?

Det sägs att Sonys (Nikon, Pentax, Sony använder det) nya sensor är mest lågbrusig. Men skillnaden jämfört med tex Canons nyare kamerors sensor är verkligen marginellt.
Det gäller alla lanserade kameror senaste 2-3 åren. De är väldigt lågbrusiga.

Låt inte det styra valet, det finns hundra andra synpunkter, framför allt handhavande och objektiv. .

En viktig synpunkt är exempelvis om du vill filma. De spegellösa Sony kameror är bättre att filma med (bättre autofokus vid filmning). Nyare spegelreflexkameror går också att filma med, men de är sämre på det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto