Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på lämplig utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

jBurman

Medlem
Hej,
Går i funderingar på att inhandla mitt livs första systemkamera. Har tänkt använda den till att fota diverse utomhusaktiviteter, mestadels snökoteråkning, men förmodligen även några badkort på ungarna osv.
Tänkte därför höra vad ni har för tankar och idéer kring vilken kamera och vilket/vilka objektiv som kan vara lämpliga?

Kan nämna att jag har hittat en Nikon D80 med ett 18-135 objektiv, alt 18-200 som jag är intresserad av. I fallet med 18-135 objektivet har jag planer på att komplettera med ett Sigma 70-300 objektiv. Vad tror ni om detta?

Det är en av de vanligaste diskussionerna här på FS -- söker du lite kommer du att hitta en hel del trådar där man jämför t ex D80 med andra märken och modeller.

Jag tycker att det paket du funderar på låter alldeles utmärkt, och tror att du kommer att få kanonbra bilder. Dessutom är utvecklingsmöjligheterna närmast oändliga.

jBurman skrev:

Tänkte därför höra vad ni har för tankar och idéer kring vilken kamera och vilket/vilka objektiv som kan vara lämpliga?

Som du säkert gissat är det många som frågat samma sak. Och fått samma svar, ungefär:

1. Kläm och känn på alla du har råd med och välj den som känns bäst.
2. Ta också med i beslutet vad dina kompisar har för system; det är praktiskt att kunna låna av varann.
3. Köp med kit-optik om du köper nytt. Objektivet är mycket användbart och väldans billigt, oftast.
4. Alla moderna digitala systemkameror är bra, det finns ingen som behöver väljas bort därför att den är för dålig. Tyvärr finns det heller ingen som sticker ut som bäst.

Per.

Behöver man bekymra sig för att den inte är "väderskyddad", eller funkar det att fota även om det skulle snöa en del?

Vad tror ni om objektiven? Känns som att det kommer att behövas en hel del zoommöjligheter då man inte vill behöva stå alltför nära en framrusande snöskoter...

Finns 2 "D80-kit" på Cyberphoto, det ena med 18-135 och det andra med 18-200. Som sagt, om jag går på 18-135 så tänker jag komplettera med ett 70-300. Totalpriset kommer inte att skilja så mycket, men räcker det med 18-200 så känns det ju onödigt med 2 objektiv...smidigt att bara kunna tuta och köra utan att behöva byta.

jBurman skrev:
Behöver man bekymra sig för att den inte är "väderskyddad", eller funkar det att fota även om det skulle snöa en del?
Lite snö tror jag inte är något problem, däremot kanske man inte ska stå och plåta alltför länge i ösregn.

En sak som kanske är värt att fundera på är anti-damm-funktion. Om jag inte misstar mig saknas det på D80, men finns på de flesta modernare kameror.

För övrigt håller jag med Strömgren: Det viktigaste är att du tycker kameran känns bra i handen och när du håller den mot ögat.

Ok, tackar för svaren. Hur viktigt är det med inbyggd autofokus resp dammborttagning? Började snegla på en Nikon D60 för att få med dammborttagningen, men då försvinner ju autofokus vilket borde innebär att utbudet på objektiv blir betydligt mindre? Vilket bör man prioritera?

Dammborttagning kan man ganska enkelt sköta manuellt, det måste man göra även på de kameror som har automatisk sensorrengöring men inte lika ofta. Jag tycker inte alls att automatisk sensorrengöring är en viktig faktor (särskilt inte när den inte fungerar fullt ut).

Jag har ett Sigma 70-300. Det kommer till användning tämligen sällan trots att närmaste brännvidd under bland mina objektiv är 17-70. Det beror förstås på vad man fotograferar. 135mm tror jag räcker till i de flesta skoterplåtningssammanhang. Om du är van vid analoga brännvidder sedan tidigare så kommer du märka stor skillnad med en digitalkamera som "beskär" så att brännvidden upplevs som 1,5 gånger längre. Sigma 70-300 är ett långsamt objektiv. Det duger för stillsamma motiv vid goda ljusförhållanden. Det är mycket billigt och är väldigt bra för sin peng när förutsättningarna är de rätta (tyvärr allför sällan). Själv funderar jag på ett Sigma 50-150 2,8 som nästa objektiv för att få bättre prestanda på telesidan. Det är ljusstarkt och har HSM (lite snabbare autofokus tack vare inbyggd fokusmotor) utan att för den skull väga bly och vara allför kostsamt. (Tamrons nya 70-200 2,8 är möjligen ett alternativ men det lutar åt sigman.)

Jag tycker att du ska ta paketet med 18-200. Det objektivet har VR. Jag vet inte hur god bildkvaliteten är på det objektivet men du kan ju komplettera senare med någon mer högkvalitativ glugg för de brännvidder du märker att du behöver mest.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto