Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nyGG

Medlem
Hej. Tänkte handla min första systemdigitalkamera.

Jag vill kunna ha möjligheten att fota i mörker utan att behöva använda blixt då det kanske är lite svårt för en blixt att lysa upp ett helt landskap ;) tex nån älg som kanske står i en dunge eller ute en bit ut på ett kalhygge, på naturen, solnedgångar vid sjöar, eller ja då solen tom gått ner å det bara färgar sig lite fint på en del av himlen, norrsken :)

Så även ta en del hyggliga personfoton.

Hade även tänkt mig att det ska kunna gå att använda till att fota med på fester, men då kan jag lika gärna köpa en kompaktkamera för det ändamålet, iom att en sån troligtvis är lite mindre till storleken, samt billigare, är väl inte så kul att bli av med en dyrare kamera på en fest :)

Funderar på Pentax K10D ...då jag körde igenom guiden "Välja rätt kamera" på fotoguiden.se kom dels denna upp.
Har någon något annat tips som jag bör kolla upp så hojta till, det ska finnas möjlighet att kunna sätta på extern blixt, finnas bildstabilisator, antar högt iso-tal behövs i kombination med kort objektiv om jag ska fota mörkt?

Hur många objektiv tror ni behövs? 2? 3?
Högsta kostnad för ett objektiv ca 3000:- men helst något billigare.

Denna K10D är om jag inte misstar mig en 10MP å det behöver jag egentligen inte då jag inte planerar att kunna skriva ut så stora bilder.

Vart kanske lite rörigt, men lägg upp ett rimligt förlag åt mig...maxpris på all utrustning ca 13.000:-

Kamera

Hej!
Ta gärna en titt på nikons nya D40X med en eller ett par fasta gluggar, typ 50/1,8 och 85/1,8 sen kanske en kitglugg typ 18-70.Då har du ett bra startset med möjlighet att fota innomhus på fester och ändå komma ut och ta fina landskapsbilder på kvällar och nätter med ett ljusstarkt objektiv. Du får även en bra brännvidd att fota porträtt med då man bör ligga på runt 80-100mm där(räknat i 35mm format)
Du får ingen bildstabilisering men den har endast till uppgift att redusera dina skakningar och inte stanna tiden. Med andra ord så kommer dina bilder i dåligt ljus ändå bli oskarpa och något i naturen eller på fester rör sig vilket oftast är fallet. Detta kommer kanske inte att komma under 13000:- i allt men kolla gärna in beg marknaden. Det finns klipp att göra!

Senast ändrad:
Ja D40x med de objektiven är säkert en bra idé. ;-)

Jag misstänker att man blir lite besviken om inte autofocusen fungerar.

K10D är trevlig annars, jag är nöjd med min. Att känna på kameran är en bra idé. Jag skulle vilja påstå att de flesta kameror levererar en jämförbar bildkvalité, så fokusera på det du känner och ser. Utformning och sökare.

På din beskrivning av intresse område låter det som ett stativ vore en investering om det ryms i din budget.

I dagsläget är K10D mest kamera för pengarna, den kommer du att kunna leva länge med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar