Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på hur man fotograferar en lagbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soolroos

Medlem
Jag har fått förfrågan om att fota ett bowlinglag. En traditionell gruppbild.
Vad ska jag tänka på för att få en så bra bild som möjligt?
Jag har knappt fotat människor alls förut.
Hade tänkt mig att fota utomhus, eftersom jag inte har några blixtar (har inte kunskapen att använda dem heller för den delen :), förmodligen blir det framför en gul tegelvägg. Vad kan annars användas som bakgrund som finns utomhus i ett typ industriområde?
Utrustningen jag kommer att använda är Canon EOS 5 med Canon EF 28-105mm objektiv. Bör jag använda stativ?
Eftersom jag annars alltid fotar med s/v film, undrar jag vilken färgfilm som kan passa att använda, iso 100 eller 400, märke ? (naturligtvis tycke och smak förstår jag, men jag vill gärna ha tips!)
Vilka kamerainställningar kan lämpa sig?
Jag har kollat andra trådar ang. fotografering av gruppbild här i forumet, men de flesta verkar fota m digitalkamera, så jag undrar om man ska tänka på ngt särskilt med analog ? Jag är inte riktigt säker på om de enbart ska ha bilderna på internet eller om de ska tryckas också.

Tacksam för tips och råd!
Hälsningar Sofia
 
Du ska absolut använda stativet. Använd liten bländare (8-16?) För att få alla skarpa.

Om du fotar utomhus - försök undvika en klar dag med direkt solsken som orsakar skuggor under allas ögon.

Filmval överlåter jag till någon annan eftersom jag mest fotar digitalt. Men jag skulle nog rekommendera ISO100 framför 400 om du är utomhus.

Lycka till!
Mvh /Peter
 
Jag tycker att du bör försöka fotografera dem inne i en bowlinghall så man får en uppfattning vad laget egentligen pysslar med. Jag förstår dock att detta kanske inte är möjligt då du säger att du inte har tillgång till blixar som då behövs.

Angående film fär utomhusfotograferingen så rekommenderar jag Porta NC160 eller VC160 samt att du sedan lämnar in bilderna för framkallning och kopiering på ett manuellt labb. Jag brukar exponera filmen efter iso100 eller iso125.

Tänk på att inte besäka allt för tight i kameran så att det finns utrymme för maskning och montering av bilderna senare (i ram på väggen eller i folder etc.).


Lycka till!

//JonasL
 
peter_wahlström skrev:
Du ska absolut använda stativet. Använd liten bländare (8-16?) För att få alla skarpa.

Om du fotar utomhus - försök undvika en klar dag med direkt solsken som orsakar skuggor under allas ögon.

Filmval överlåter jag till någon annan eftersom jag mest fotar digitalt. Men jag skulle nog rekommendera ISO100 framför 400 om du är utomhus.

Lycka till!
Mvh /Peter


Tack för tipsen Peter, då ska jag använda stativet. Fotograferingen blir troligtvis på eftermiddagen el. tidig kväll - är det bättre än mitt på dagen ur ljussynpunkt ?

/Sofia
 
jonas_lindquist skrev:
Angående film fär utomhusfotograferingen så rekommenderar jag Porta NC160 eller VC160 samt att du sedan lämnar in bilderna för framkallning och kopiering på ett manuellt labb. Jag brukar exponera filmen efter iso100 eller iso125.

Har aldrig hört talas om dessa filmer, men ska genast kolla upp !

Tänk på att inte besäka allt för tight i kameran så att det finns utrymme för maskning och montering av bilderna senare (i ram på väggen eller i folder etc.).

Tackar för det tipset, det var bra att du påpekade det, annars brukar jag ofta beskära ganska tight i kameran... men att man kan behöva utrymme på sidan om vid montering hade mitt lilla huvud inte räknat ut !! :)

/Sofia
 
använd morgon eller kvällsljuset och gärna en reflexskärm (alternativt en spegel eller dylikt för att reflektera upp ljuset lite)

tänk på att ha så liten bländare som möjligt och exponera rätt.

lycka till :)
 
För att hjälpa dig lite på vägen med filmerna: De heter Kodak Porta 160 NC (Neutral colours) och VC (Vivid colours). De finns bara i fotoaffärer, eftersom "vanliga" butiker inte har proffessionell porträttfilm. Exponera efter ISO 100 helst, den tenderar att bli grynig i lågdagrarna annars. Lycka till!
 
Brejdol skrev:
För att hjälpa dig lite på vägen med filmerna: De heter Kodak Porta 160 NC (Neutral colours) och VC (Vivid colours). De finns bara i fotoaffärer, eftersom "vanliga" butiker inte har proffessionell porträttfilm. Exponera efter ISO 100 helst, den tenderar att bli grynig i lågdagrarna annars. Lycka till!


Tack för infon!
Är någon av NC eller VC bättre lämpad till kvällsljus, isåfall på vilket sätt? Eller är de likvärdiga?
När du skriver att jag ska exponera efter ISO 100, ska jag då ställa in det manuellt i kameran?

/Sofia
 
NC = Natural Colours
VC = Vivid Colours

Själv fördrar jag NC, men hos personen som vi kopierade hos förut hävdade hon att det var lättare att kopia VC snyggt än NC (men resultatet blir densamma egentligen).

Som jag sa innan så är det A och O att du går till ett MANUELLT labb och inte slänger in rullen för kopiering på OnOff!

Kvällsfoto? Ja du.. Jag rekommenderar att du fotograferar laget på dagen, då du har mer ljus och har möjlighet att blända ner ett par steg för skärpedjuets skull.

Att exponera en 160 film efter 100 gör du igenom att stoppa i filmen i kameran (och då säger kameran "hej. Ej 160-film Vakul!) och då ändrar du iso-insällningen manuellt till iso 100.

//JonasL
 
Ställ gruppen i skugga. På en 160 film hamnar ofta inställningarna på ca 60 / 8f använd blixten till din kamera som upplättningsblixt. Se till att personerna står nära varandra i djupled. Annars tappar du lätt skärpan på bakre raden. Ta flera exponeringar. Det är alltid någon som blundar osv.... Gå med bilden till ett bättre labb. Säg åt dem ställa färgerna rätt. Du behöver inte betala en massa pengar för manuell kopiering. Ett bra labb fixar bildens färger riktigt bra trots att det görs i maskin.
 
Tänk på att vara noggrann med att ställa in fokus. Ibland när det är många man fotograferar, måste man ställa upp i 3 led. Ställ då in skärpan på mittledet.
Undvik också att ha någon liggande framför (många lag som vill ha någon liggande) då det också blir svårare att få skärpa på alla.
 
Kom på en annan sak som jag undrar:
de är ca 25 pers, då är det kanske lämpligt att ställa dem i 3 rader?
Hur bär man sig åt för att få lagom höjd på dem?
Alltså, om bakre raden står och främre raden sitter på knä - vad gör man m mittenraden då?
Eller behöver man en bänk till de på bakre raden att stå på?
HJÄLP hur gör man !?

/Sofia
 
Om vi säger att det är 18st som ska ställa upp. Gör på följande sätt:

1. Ta först bort dom 6 längsta.
2. Av dom återstående, ta ut dom 7 längsta och ställ längst bak.
3. Ta dom 6 som du just tagit bort, sätt dom på knä framför dom andra. Dom ska sitta på båda knäna med raka ben och rygg (som killen i mitten, främre raden).
4. Ta dom återstående 5 killarna (som är kortast) och sätt doom på knä längst fram, sittandes på skjärten (som den sittande killen längst fram till höger).

Då får du en jättefin "trappa" med jämn nivåskillnad. Tänk på att trycka ihop dom ordentligt i djupled för skärpedjupets skull.

Här har du några exempel: http://www.basketbilder.se/USM04Lagbilder.htm

PS! Bilden nedan är rätt dålig och grötig, men jag tog med den för att visa dom två olika sittställningarna. Försök annars att ha så ren bakrund som möjligt.
 

Bilagor

  • stadium04-l17.jpg
    stadium04-l17.jpg
    5.5 KB · Visningar: 988
En annan sak att tänka på. Om du lägger ut lagbilder på nätet, måste du fråga alla på bilden om det är ok för dom att du lägger ut bilderna på internet.

I mitt fall, fick jag då fråga alla 1500 personer jag tog kort på....

Fanns ett fall för 2 år sedan har jag för mig, med en lärare som la ut klassfoton på elever på nätet utan att ha frågat först, och som blev fälld.
 
StaffanW skrev:
En annan sak att tänka på. Om du lägger ut lagbilder på nätet, måste du fråga alla på bilden om det är ok för dom att du lägger ut bilderna på internet.

Just det, det är är ju en viktig bit som man kanske lätt glömmer bort...
Men just i det här fallet så ska jag bara fota dem, sen får de göra själva vad de vill med bilderna.

/Sofia
 
Jag tycker att en lagbild ska vara ordentligt uppställd. Ju högre upp i divisionerna lagen befinner sig ju stelare står dom.

Just nu jobbar jag åt sveriges största skolfotoföretag som har öppnat en sportfotoavdelning.

Här är ett litet exempel på tjejerna i Spånga IS.
Spånga IS
 
PerFogelberg skrev:
Jag tycker att en lagbild ska vara ordentligt uppställd. Ju högre upp i divisionerna lagen befinner sig ju stelare står dom.

Då får jag se till att de står riktigt rakt , för ev. går de upp till elitserien nästa säsong !!

/Sofia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.