Annons

Tips på fototillfällen inom sportområdet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är tillgängligheten vid såna här matcher? Entré? Möjliget att stå där man vill?

Såg att frågan delvis var ställd till mig.
Jag är dock lite osäker då det var några år sedan man själv spelade på b.l.a. Zinkensdam/Sthlm.

Vet att det tidigare gick bra att gå med kamera längs långsidorna dock utan att kliva i vägen för lagens uppställning och linje/mät-domarnas rännande längs kanterna.
Pass upp bara för uttacklande spelare för det kan bli lite jobbigt med dem över sig.. :)

Har sett fotografer vid sidan av Endzone där man kan få fina närbilder vid touchdown och med rätt brännvidd även nå stora delar av planen. Kanske en tältstol/enbensstativ och en skarp 200-400mm

Återkommer om jag kan lura mig fri från frugans ( i sista stund) bortlovade flytthjälp till vänner på Lördags eftermiddag :(
Ingen förståelse om att det är viktigare med fotografering än att hjälpa vänner ;)



Hoppas någon mer kan förtälja om hur det fungerar nu....?

Ps. Mattias kikade lite på dina bilder på Motocross (trevliga), du får gärna tipsa om lite aktiviteter inom denna gren i vårat område. Sugen på att prova att fota detta.
 
Såg att frågan delvis var ställd till mig.
Jag är dock lite osäker då det var några år sedan man själv spelade på b.l.a. Zinkensdam/Sthlm.

Vet att det tidigare gick bra att gå med kamera längs långsidorna dock utan att kliva i vägen för lagens uppställning och linje/mät-domarnas rännande längs kanterna.
Pass upp bara för uttacklande spelare för det kan bli lite jobbigt med dem över sig.. :)

Har sett fotografer vid sidan av Endzone där man kan få fina närbilder vid touchdown och med rätt brännvidd även nå stora delar av planen. Kanske en tältstol/enbensstativ och en skarp 200-400mm

Återkommer om jag kan lura mig fri från frugans ( i sista stund) bortlovade flytthjälp till vänner på Lördags eftermiddag :(
Ingen förståelse om att det är viktigare med fotografering än att hjälpa vänner ;)



Hoppas någon mer kan förtälja om hur det fungerar nu....?

Ps. Mattias kikade lite på dina bilder på Motocross (trevliga), du får gärna tipsa om lite aktiviteter inom denna gren i vårat område. Sugen på att prova att fota detta.

Kan tänka mig när det kommer 100+kg spelare springande mot kortlinjen, kan nog bli rätt häftiga bilder, men det bygger ju på att man kan sitta där också. Kul om du kan rapportera när du varit där.

Jag och en kompis har varit en del på den lokala mx banan på Värmdö. Inga inträden, bara knata runt banan. Ingen större skillnad på träning och tävlig, samma möjligheter att få bra bilder.
http://www.varmdomk.se/mc/
 
Kan tänka mig när det kommer 100+kg spelare springande mot kortlinjen, kan nog bli rätt häftiga bilder, men det bygger ju på att man kan sitta där också. Kul om du kan rapportera när du varit där.

Om man ska göra allt by the book...
...som fotograf skall du ha väst som arrangören tillhandahåller (slarvas mycket med det)
...som fotograf får du befinna dig längs både lång- och kortsidor, dock ej i avbytarområdet som är mellan 25-yardslinjerna. På långsidan brukar det vara ett krav på att vara minst 2 yard från linjen och på kortsidan brukar det vara stängsel, staket och annat som stoppar

Jag har följt Superserien i några år och jag har för det mesta kör med ett 300/4 och gått med spelet och stått 10-15 yard bortom defense i spelets rikting för att få spelet mot mig. Sedan kan väl nämnas att det är rent hopplöst de första gångerna om man inte har spelat själv så att man kan se vad som händer.
 
Likadant med Ishockey...!

He he Hockey är lätt mot reglerna och taktiken i Amerikansk fotboll. Där har Tage helt rätt.
Tror man kan säga att det är mycket förvirrande om man inte spelat själv eller sett en massa matcher ;)

Tack Tage för info. Skall bli trevligt att pröva att fota det igen. Senast 1989 -90 så det är lite ringrostigt he he.
Men å andra sidan lite bättre förutsättningar nu.
 
Hur är tillgängligheten vid såna här matcher? Entré? Möjliget att stå där man vill?

Efter en kväll på Tyresös hemmaplan kan jag säga att det gick bra att fota efter långsidorna... även vid de korta...när behov uppstod.
Domarna ville ha oss ett par meter in från sidlinjen så man inte kom i vägen.
Insåg att det behövs minst 200 mm brännvidd och gärna mer...
200-400 var kanon :)
Inspirerande actionsport med fokuserade utövare som gav en chans till härliga ögonblicksbilder.
Var minst lika trevligt som Boxnings SM

Prova detta Mattias.

Nu helgpyssel i Photoshop ;)
 
Stockholm Grand prix i helgen 16-17 juli:
Tips om fartfyllt båtrace på Riddarfjärden med början kl 14.00 båda dagarna.
Formel 2 är 5 meters katamaraner, försedda med 200 hk motorer på akterspegeln som ger dem en toppfart på 100 knop.

Det är också en trevlig men kanske lite regnig utomhushandbollsturnering: Ekens cup i 4 dagar f.o.m. idag på Gubbängen.

Väl mött
 
Power Big Meet i V-rås som avslutas idag..

Allsvensk fotboll , finns massa roligt denna helg att fotografera
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.