Annons

Tips på fototillfällen inom sportområdet

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Det skulle vara rätt kul om det fanns en tråd för tips på bra tillfällen till att fota olika typer av sportaktiviteter. Aktiviteter man som amatör lätt kan åka till och fota, tex rallytävlingar, cykeltävlingar eller vad det nu kan tänkas vara. Till skillnad från andra där man som amatör har svårt att komma in.

Jag var själv och fotade klassiskt rally i Uppsala i slutet av förra sommaren. Jäkligt kul. Bara gå ut i skogen och leta upp ett bra ställe ett tag innan det drar igång.
Sen ser man då och då blider i poolen här i sportfoto där man undrar lite för sig själv, "varför visste jag inte om den där tävlingen". Tex:
http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/2561160.htm Även om det inte står något om vad det var för tävling så hade det ju varit rätt kul att vara där.


Vore det inte bra om det fanns en stående tråd med tips på bra fotomöjligheter inom sportfoto? Lite som den där "Dagens Rea tips" under Handla/Butiker och leverantörer där man fyller på med det man vet om?

Det skulle tom kanske vara ett sätt att träffa andra och fota tillsammans.
 
Det skulle vara rätt kul om det fanns en tråd för tips på bra tillfällen till att fota olika typer av sportaktiviteter. Aktiviteter man som amatör lätt kan åka till och fota, tex rallytävlingar, cykeltävlingar eller vad det nu kan tänkas vara. Till skillnad från andra där man som amatör har svårt att komma in.

Jag var själv och fotade klassiskt rally i Uppsala i slutet av förra sommaren. Jäkligt kul. Bara gå ut i skogen och leta upp ett bra ställe ett tag innan det drar igång.
Sen ser man då och då blider i poolen här i sportfoto där man undrar lite för sig själv, "varför visste jag inte om den där tävlingen". Tex:
http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/2561160.htm Även om det inte står något om vad det var för tävling så hade det ju varit rätt kul att vara där.


Vore det inte bra om det fanns en stående tråd med tips på bra fotomöjligheter inom sportfoto? Lite som den där "Dagens Rea tips" under Handla/Butiker och leverantörer där man fyller på med det man vet om?

Det skulle tom kanske vara ett sätt att träffa andra och fota tillsammans.

Jag har ingen tävling som jag kan tipsa om, men jag vill gärna säga att jag tycker att detta är en fantastisk idé!

T
 
En alldeles lysande idé.

Har inte heller någon tävling att tipsa om just nu, men skall hojta till när det dyker upp lite klättertävlingar i Göteborgsområdet.
 
Roligt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det här vore ett bra sätt att förmedla tips om bra tillfällen att fota sport och annan action.

Det här hittade jag btw, tyvärr är jag i Rättvik veckan innan, så jag kan inte åka dit. Men det såg intressant ut:
http://www.siljan.se/sv/evenemang1/Speed-Weekend/

Visserligen kanske det är inträde att betala, men det är knappast omöjligt att det finns bra fototillfälle ändå.
 
Inte tävling men en chans att öva att fota mc på bana.Har själv bara varit på Knutstorp och där funkar det bra och stå och fota vid banan.Man kan även gå in på banornas hemsida och se vad de har för bokningar .Finns tillfällen då det körs med veteran racingbilar mm
https://www2.svmc.se/school
 
Kanonidé!

Spånar vidare litegranna här...
Det låter lite som födelsen av en ny grupp: Sportfoto?
Vi har ju action och äventyr förvisso men den inriktar på mer individuella saker än tävlingar och större events.

Om nån kodsnickare läser detta:
Går det att lägga in en kalender i nån slags grupp för detta för översiktens skull?
Sen en länksamling och sen ett gruppforum med tips för närmaste tidens events och äventyr?
Det finns ju allt från stora tävlingar som Svenska Rallyt och Motalabuggen, Vansbrosimningen till smågrejor som mopedrallyna i Svartå mm.

och givetvis en bildpool.
 
Det finns ju redan en grupp som heter just Sportfoto, och håller på med just det!

http://www.fotosidan.se/groups/sportfoto/index.htm

Jo, men tanken från min sida var just att dela med sig av tips på bra fototillfällen, på ett eller annat sätt. En klistrad tråd eller ett kalednarium kanske? Jag kan inte se att de finns något sådant, inte på något systematiskt sätt i alla fall.
Inom naturfotogruppen tex så dyker det då och då upp tips och idéer, men inte heller där på något systematiskt sätt, typ kalendarium.
 
Inte tävling men en chans att öva att fota mc på bana.Har själv bara varit på Knutstorp och där funkar det bra och stå och fota vid banan.Man kan även gå in på banornas hemsida och se vad de har för bokningar .Finns tillfällen då det körs med veteran racingbilar mm
https://www2.svmc.se/school

Det finns mindre kurser också där man kör på gocartbanor och där hastighheten är mkt lägre(SMC är arrangör). Både lättare att fota och dessutom kan man få röra sig betydligt mer fritt runt banan,
 
Inte många tips som kommit upp tyvärr.

Men jag var i alla fall på uthållighetstävling i Haninge igår och även om det inte blev några epokgörande bilder, var det rätt kul och lite närmare kom man än en vanlig folkracetävling.
 

Bilagor

  • DSC00546.jpg
    DSC00546.jpg
    14.3 KB · Visningar: 575
  • DSC00295.jpg
    DSC00295.jpg
    19.9 KB · Visningar: 577
  • DSC00377-2.jpg
    DSC00377-2.jpg
    16 KB · Visningar: 582
Nytt tips: ny uthållighetstävling på Högstabanan på lördag 18/2. Man kan komma rätt nära om man inte placerar sig på själva rallycrossbanan.

Sist var det rejält halt på banan så det gick rätt långsamt, men det var ändå kul att komma ut och komma lite närmare.

Kom igen nu, någon annan måste väl ha några tips på roliga fototillfällen?
 
Folkracetävlingar hålls ganska ofta, inte så mycket nu på vintern kanske men det finns några tävlingar. Det är kul och lätt att fota då dom åker runt på en bana, hittar man en bra plats att stå på så kan man få riktigt bra bilder. Det händer mycket på folkracetävlingar, bilar som tippar och rullar, bilarna är nära varandra hela tiden. Alla får fota på tävlinagrna, oftast gratis inträde, annars kostar det inte så mycket att betala in sig heller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.