Annons

Tips på fotoställen i Skåne!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkinz

Medlem
Tjo!

Är på jakt efter ställen som är värda att fotografera runt om i Skåne, har ni några tips angående detta? Eftersom jag har bilen tänker jag köra slut på några tankar bensin, med kameran i hand!

Tack!
 
Söderåsens Nationalpark vid Klippan

Hovs Hallar vid Kullen

Stiby backe och Listershuvud vid Sölvesborg (har tyvärr inte varit där själv än)

Österlen

Hallands väderö

Och säkert många fler...
 
Glumslövs Backar , eller som de heter nu " Hilleshögs dalar " . Skäralid Kopparhatten utanför Röstånga och inte långt därifrån ligger Nackarpsdalen och Odensjön .
 
Österlen

Österlen med Brösarpsbackar och Verkeånsdalgång som av slutas med att ån rinner ut i havet vid Haväng en underbar plats. På denna lilla sträcka kan du om du har tur få se Lövgrodda, Vinbärssnigel och Sommargylling. Vinbärssnigel är den enda ätliga snigel som vi har i sverige (tror jag).

/Per
 
Några platser jag gillar:
* Skanör är en favorit med sina badstugor och hamn.
* Forsakar är också värt ett besök, stor ravin och t.o.m vattenfall i Skåne(!).
* Västra Hamnen och Dockan i Malmö är väl värda ett besök på kvällen (efter solen gått ner).
* Alnarpsparken är kul om du är sugen på makro, finns både insekter och växter i massor.
 
Stenshuvud/Karakås söder om Kivik.

Fyledalen ( Chans att se örnar och andra rovfåglar )

Gamla stadsdelen i Ystad
 
Tack för alla tips! Jag kommer helt klart lägga in några av de här ställena i planeringen, hur bra som helst! Lägger nog in lite bilder därifrån sen här, så kan man se min tolkning i av platserna.
 
Varför inte besöka glömda platser tex Hörte hamn en liten hamn där det ser ut som för 30 år sen
Skivarps sockerbruk innan det rivs.Sjörups gamla kyrka en väldigt liten kyrka som ligger på en liten kulle
 
Österlen med Brösarpsbackar och Verkeånsdalgång som av slutas med att ån rinner ut i havet vid Haväng en underbar plats. På denna lilla sträcka kan du om du har tur få se Lövgrodda, Vinbärssnigel och Sommargylling. Vinbärssnigel är den enda ätliga snigel som vi har i sverige (tror jag).

/Per

Lite fakta. Namnet på snäckan, inte snigel, är Vinbergssnäcka. Har inget med vinbär att göra. Finns ofta vid slott och herrgårdar. Vinbär kan man brygga gott vin på. Som namnet antyder. Riktigt bra blir det att kombinera vita och röda, samt krusbär. Ett sidospår.//K
 
Tack :)

Eller varför inte gamla hederliga bokskogen =)
Fredrik Boo här på fotosidan (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=80257) e en mästare på att plocka fram härliga motiv där, nog för att jag tror det hänger mer på fotografen än på skogen =) (kolla hans blogg)
Och så e där gott om rådjur på kvällarna =)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2352823.htm?set=mp

Tack Magnus för omnämnandet!

Den som vill får gärna kontakta mig för en rundvandring i Söderåsens natur!

Mvh.
Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.