Annons

Tips på filter/plug-in för P CS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_Moore

Medlem
Har nu fixat Photoshop CS 9 till min dator och tänkte uppdatera den för att kunna börja göra fina bilder.
Ge mig tips på bra filter/plug-in som man borde ha för att kunna vackra bilder.
 
strunta i plug-ins och lär dej istället
arbeta med nivåer, kurvor, nyans/mättnad,
färgbalans, mm.

Plugins och filter brukar oftast bara se
konstgjort ut


/petter
 
I och för sig, kanske. Men jag är också intresserad av eventuellt trevliga plugins så tips mottages tacksamt.
w
 
Finns ju hundratals(kanske tusentals) med plugins. Det kanske är lättare att tipsa om ni talar om vad vill ni åstakomma.
 
Uups - så mycket.
Ok. Jag skulle vilja ha en snygg gammeldags negram en sådan som det blir om man i mörkrummet inte täcker fram till negativet, fast det kanske inte är ett plugin. Finns det som action går det lika bra. Jag har läst trådar innan men inte lyckats att få till det med de tipsen som de hade - är inte så bra på sådana datagrejer.
Sedan skall jag ta mig en funderar på vad jag vill.
w
 
Neat image

Neat-image är en sådan plugin som man lägger till ramar på bilderna. Där kan du också få denna mörkerrumsramen. Du kan scanna in en egen och använda pluginen för att lägga på den.
 
Jag har neat image nerladdat i datorn - gratisversionen. Finns den där i? Vart hittar jag den?
w
 
Neat Image används väll främst för brusreduceringe eller utslätning av ytor(rynk remover)? Har inte hört någon som användre Neat Image för att skapa ramar.
 
Ja, det är väl bara lära sig CS då ;) Vet inte riktigt vad jag ska göra ännu, men det kommer väl med tiden.
Jag tycker att de flesta plugin som finns med i installationen ger ganska onaturliga, men ibland roliga effekter!
 
Mr_Moore skrev:
Ja, det är väl bara lära sig CS då ;) Vet inte riktigt vad jag ska göra ännu, men det kommer väl med tiden.
Jag tycker att de flesta plugin som finns med i installationen ger ganska onaturliga, men ibland roliga effekter!

Ett tips är att typ gå en kurs eller liknande i bildbehandling med PS.
 
STORT OJ!!! =)

Ups..skrev visst fel. Jag menar såklart Extensis Photoframe och inget annat!
Neat Image är som sagt brusreducering...
 
här finns en rolig plugin med en mängd färdiga inställningar..klassas förmodligen som amatöraktigt men med vissa kul inställningar och dessutom går det att ladda ned en bunt inställningar till det oxå

http://www.optikvervelabs.com/

de är gratis!
 
Mr_Moore skrev:
Har nu fixat Photoshop CS 9 till min dator och tänkte uppdatera den för att kunna börja göra fina bilder.
Ge mig tips på bra filter/plug-in som man borde ha för att kunna vackra bilder.
Jag har under cirka 8 månader testat olika brusreduceringsprogram och nu har jag skaffat Noiseware´s PRO plugin som jag nu har för brusreducering och initialskärpning av bilder omedelbart efter RAW-konverteringen. Noise Ninja och Neat Image är mer kända men Noisewares plugin slår dom, har mest struktur kvar när bruset reducerats.

Se:

http://www.imagenomic.com/


Testar just nu Nik sharpener PRO som verkar MYCKET lovande för både initialskärpning efter RAW som kreativ skärpning, utskriftsskärpning och skärpning för bildskärmspresentation. Allt utfört på ett enkelt sätt utan specialkunskaper.
Blir nog min nästa plugin.

Se:

http://www.nikmultimedia.com/sharpenerpro/usa/entry.php

Båda programmen KOSTAR pengar men det gör ju en bra kamera också, men vill man ha bra kvalitet och möjlighet att automatisera körning i batch i PS så duger inte gratisprogrammen.
 
Tack.
Har funderat på just de två. hade noisweare som testprogram innan den försvann ur datorn och gillade den.
Om jag skulle köpa den eller båda, vart gör jag det enklast - är det nätet som gäller och ungefär vad kostar dem?
wiwi
 
wiwi skrev:
Tack.
Har funderat på just de två. hade noisweare som testprogram innan den försvann ur datorn och gillade den.
Om jag skulle köpa den eller båda, vart gör jag det enklast - är det nätet som gäller och ungefär vad kostar dem?
wiwi
Du skall absolut börja med Noiseware pluginen. Den är mycket bra både på brusborttagning och grundskärpning av bild med haloskontroll.
Du skall naturligtvis köpa på nätet direkt hos Imagenomics. Du hittar den här:

http://www.imagenomic.com/ .

Hade du haft Canon 20D hade jag kunnat skicka lämpliga grund-funktionsmakro-inställningar för ISO 400, 800 och 3200 till dig. Du kan i och för sig få dom ändå men dom behöver nog putsas på lite grann för Nikon.

Priset är $69. Har du köpt Standard-stand alone-versionen tidigare får du rabatt.
 
Tack ska kika på detta.
Jag är helt klart intresserad av att se exempel på standardinställningar för olika iso.
Jag har fuji s3 men det kanske ändå ligger i närheten...
w
 
wiwi skrev:
Tack ska kika på detta.
Jag är helt klart intresserad av att se exempel på standardinställningar för olika iso.
Jag har fuji s3 men det kanske ändå ligger i närheten...
w
Det här blir inget bra, du får det per email istället.
 

Bilagor

  • funktionsmakron noiseware fs.jpg
    funktionsmakron noiseware fs.jpg
    49.9 KB · Visningar: 157
ANNONS