ANNONS
Annons

Tips på fasta brännvidder?

Produkter
(logga in för att koppla)

arnenym

Aktiv medlem
Som ny i "Konica-Minolta-träsket" så har jag lite funderingar på vad det finns för bra fasta objektiv att komplettera min samling med.
Att 50/1,4 och 1,7 är bra råder ingen tvekan om, Det finns det fler trådar om. Men hur står det till med andra brännvidder? Är det någon som har erfarenheter? Det vimlar inte av recensioner på fasta gluggar direkt!

Det finns inga dåliga fasta brännvidder i Minoltas sortiment. Några riktigt bra är 50 macro, 100 macro, 200 macro och 200/2,8. 24/2,8 och 35/2 är bra och prisvärda. 20/2,8 är helt OK. 35/1,4 och 85/1,4 är inte dåliga men knappast prisvärda.

arnenym skrev:
Som ny i "Konica-Minolta-träsket" så har jag lite funderingar på vad det finns för bra fasta objektiv att komplettera min samling med.
Att 50/1,4 och 1,7 är bra råder ingen tvekan om, Det finns det fler trådar om. Men hur står det till med andra brännvidder? Är det någon som har erfarenheter? Det vimlar inte av recensioner på fasta gluggar direkt!

Minolta AF 35/2.0, Minolta AF 85/1.4 och Minolta AF 135/2.8 är en trippel som håller mycket, mycket hög optisk klass. Jag jobbade med dem i många år och de levererade alltid ett utmärkt slutresultat!

Senast ändrad:
objernulf skrev:
Det finns inga dåliga fasta brännvidder i Minoltas sortiment. Några riktigt bra är 50 macro, 100 macro, 200 macro och 200/2,8. 24/2,8 och 35/2 är bra och prisvärda. 20/2,8 är helt OK. 35/1,4 och 85/1,4 är inte dåliga men knappast prisvärda.

Tack för ett bra svar!
Hmm,,,,, 35:an knappt prisvärd!? Det var synd för jag tror det skulle vara en bra normalglugg, i min smak, att smyga runt med! Som en gammal 50:a på filmtiden, typ!

Om 7kkr är prisvärt för en beg 35/1.4 är ju subjektivt. (10kkr ny) men Pris/Prestanda är förmodligen betydligt bättre på 35/2 för 3kkr ny.

Därmed inte sagt att 35/1.4 är dålig, jag gillar verkligen min.

/Andreas

arnenym skrev:
2,0 är ju bra mycket billigare och väldigt ljusstarkt det med. Är det nån som har erfarenheter av det?

Jag hade ett AF 35/2.0 under många år och var supernöjd med den kvalitet det levererade!

35/1.4 är nästintill oanvändbar på 1.4, på övriga bländare presterar AF 35/2.0 bättre. AF 35/2.0 är en av de bästa 35orna på marknaden, en del säger tillock med den bästa, den är betydligt skarpare, lättare och smidigare än sin storebror. Ska du ha en 35a till Minolta, då är 35/2.0 rätt val!

Den enda 35/1.4 jag hittar på ebay (länken fungerade inte) har ett utgångspris på EUR689, vilket väl ligger ganska när 7kkr. Ffordes har en för UKP499, vilket väl också är nära 7kkr om min miniräknare fungerar som den skall.

Sedan att 1.4an skulle vara oanvändbar på 1.4 vill jag inte hålla med om, även om den givetvis inte är något under av krispig skärpa.

Jag skulle inte själv köpa 35/1.4 för 7kkr, utan 35/2.0 är givetvis ett mer "vettigt" köp. Att jag har 1.4 beror på att den ingick i ett kit med 100/2 och 85/1.4 som jag fick till ett bra pris.

/Andreas

Hm, konstigt att länken inte fungerade. Det objektivet såldes för 416 euro idag på ebay.de

Tjenare!

Jag kör med ett 35/2, 50/2.8 MACRO och dessa två är helt underbara. Att springa omkringa med ett normalobjektiv och ta bilder så varierade som blommor i skala 1:1 och landskap är helt perfekt. Köp dig ett sådant. Synnerligen skarpt är det också. Trettifemman är grym den också. Skulle kunna tänka mig den som en normal på en digital modell. Skärpan är helt underbar!

>>j

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar