Annons

Tips på färgpapper ra-4?

Produkter
(logga in för att koppla)

snuper

Ny medlem
Hej!

Jag har fått överta en durst printo nyligen och hade tänkt att testa framkalla lite färgfoton, är det någon som har tips på papper? Har kollat på photax och scandinavian, photax hade väldigt klent och scandinavian körde med rullar med papper. Är det svårt att skära rullarna?

/ Vilhelm

Kan du hantera en skärmaskin i beckmörker?

Om du kan det är det nog relativt enkelt att kapa rullpapper. Om du inte kan det skulle jag hitta något annat att öva på först!

Kan du hantera en skärmaskin i beckmörker?

Om du kan det är det nog relativt enkelt att kapa rullpapper. Om du inte kan det skulle jag hitta något annat att öva på först!

Har en skärmaskin á la giljotin känns som att det inte behöver va omöjligt i mörker, vilken belysning är ok? Ingen?

Har en skärmaskin á la giljotin känns som att det inte behöver va omöjligt i mörker, vilken belysning är ok? Ingen?

Har en förpackning 25 st kodak färgpapper 18x24 eller 24 30 (måste kolla i labbet först) obruten förpackning. Om du vill skickar jag den om du sätter in en hundring på mitt konto först. Hälsningar Mats Dahlén.

Jag och en kursare byggde vår egen mörkrumsbelysning till fotoklubbens mörkrum efter att vi hade köpt en Nova-tank. Om jag minns rätt använde vi 15-20 lysdioder i en plastburk men efter diverse tester insåg vi att vi var tvungna att både vända den uppåt i taket och dämpa ljuset från varje diod för att inte slöja pappret. Minns inte nu vilka LED vi använde men det finns inte många inom rätt våglängdsområde, ca 590 nm.

Kodak själva rekommenderar "safelight filter #13" om man verkligen måste, de skriver också "using a safelight will affect the results".

Jag och en kursare byggde vår egen mörkrumsbelysning till fotoklubbens mörkrum efter att vi hade köpt en Nova-tank. Om jag minns rätt använde vi 15-20 lysdioder i en plastburk men efter diverse tester insåg vi att vi var tvungna att både vända den uppåt i taket och dämpa ljuset från varje diod för att inte slöja pappret. Minns inte nu vilka LED vi använde men det finns inte många inom rätt våglängdsområde, ca 590 nm.

Kodak själva rekommenderar "safelight filter #13" om man verkligen måste, de skriver också "using a safelight will affect the results".

Okej verkade lite klurigt, har en duka 10 från osram, ger den samma slöja på fotona?

Keine anung

Okej verkade lite klurigt, har en duka 10 från osram, ger den samma slöja på fotona?

Ingen aning, har aldrig använt den. Du får helt enkelt pröva dig fram!

RA4-papper är fruktansvärt ljuskänsligt, det går inte att gissa. Vissa lampor fungerar, andra inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar