Annons

Tips på ersättningsobjektiv/kompletteringsobjektiv till ett analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Någon som har tips på bra objektiv till Pentaxen. Är lite ute efter att få bokeh som i den här bilden: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/62/62ded4dd214aca52640969fec93e8d96.jpg

Det är fotat med ett analogt 50 mm objektiv som jag har problemet att det ska vara oskarpt när jag fotar för att resultatet ska bli skarpt. (Fanns annan tråd om det). Blir lite jobbigt att fota så. Är det föresten objektivet det är fel på när det blir så (dvs köper jag ett likadant 50 mm obj så kan det fungera?

Vill antingen köpa ett modernt ljusstarkt objektiv med liknande bokeh eller om man ska satsa på ett likadant om det går bättre med fokus på det då det är svårt att få till bra bilder med det som det beter sig nu.

Någon som har tips på bra objektiv till Pentaxen. Är lite ute efter att få bokeh som i den här bilden: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/62/62ded4dd214aca52640969fec93e8d96.jpg

Det är fotat med ett analogt 50 mm objektiv som jag har problemet att det ska vara oskarpt när jag fotar för att resultatet ska bli skarpt. (Fanns annan tråd om det). Blir lite jobbigt att fota så. Är det föresten objektivet det är fel på när det blir så (dvs köper jag ett likadant 50 mm obj så kan det fungera?

Vill antingen köpa ett modernt ljusstarkt objektiv med liknande bokeh eller om man ska satsa på ett likadant om det går bättre med fokus på det då det är svårt att få till bra bilder med det som det beter sig nu.

Hej! Du har tre kanonobjektiv som passar både till analogt och digitalt; FA31/1.8, FA43/1.9 och FA77/1.8. Visserligen lite dyra, men de har varit ute för halva priset här på Fotosidan under hösten. Men, vare sig du köper nytt eller begagnat, är de väl värda pengarna.

http://www.photozone.de/pentax
http://www.flickriver.com/lenses/pentax/

// mvh Bosse

Jag förstår inte riktigt hur du menar så förklara lite mer ingående så ska jag försöka hjälpa. :)

Jag förstår inte riktigt hur du menar så förklara lite mer ingående så ska jag försöka hjälpa. :)

Jo tänk att du kikar genom sökaren i kameran och fokuserar (manuellt då givetvis då det är ett analogt objektiv).

Du fokuserar och tycker skärpan är bra och tar ett kort. Sedan när du tittar på resultatet så är bilden suddig. Om jag istället vrider lite i taget så det blir oskarpare och oskarpare i sökaren och hela tiden trycker av en bild så kommer en av dessa vara skarp när jag ser resultatet på bilderna.

Problemet är i praktiken att veta exakt hur "oskarpt" i sökaren som ger en skarp bild. Kör jag med autofokus på ett modernt objektiv så blir det skarpt i sökaren och skarpt på resultatet på bilden (tänkte att det kanske kunde vara Dioptri-justering som var lösningen). Eller kan den vara olika för olika objektiv?

Aha, lter som att mattskivan är dåligt kalibrerad. Jag satt själv en halv dag och kallibrerade när jag bytte mattskiva så det går att fixa.

Aha, lter som att mattskivan är dåligt kalibrerad. Jag satt själv en halv dag och kallibrerade när jag bytte mattskiva så det går att fixa.

Men borde det inte blir fel med alla objektiv om den är dåligt kalibrerad eller kompenserar autofokus för det? Om jag ställer om till manuellt på objektivet med autofokus borde jag då få samma fel om inte autofokus jobbar?

Men borde det inte blir fel med alla objektiv om den är dåligt kalibrerad eller kompenserar autofokus för det? Om jag ställer om till manuellt på objektivet med autofokus borde jag då få samma fel om inte autofokus jobbar?
Mattskivan ska vara på samma distans från objektivfattningen (vinklat med spegeln) som sensorn för att man ska se exakt samma sak som sensorn ser. Detta gäller oavsett objektiv då det handlar om själva kamerahuset och inte objektivet. Autofokusen påverkas heller inte av mattskivans läge.

Eller menar du kanske fokusmarkeringen från autofokussystemet när du fokuserar manuellt?

Mattskivan ska vara på samma distans från objektivfattningen (vinklat med spegeln) som sensorn för att man ska se exakt samma sak som sensorn ser. Detta gäller oavsett objektiv då det handlar om själva kamerahuset och inte objektivet. Autofokusen påverkas heller inte av mattskivans läge.

Eller menar du kanske fokusmarkeringen från autofokussystemet när du fokuserar manuellt?

Vet snart inte var jag menar. :)

Jo om det är som du skriver att autofokusen inte påverkas av mattskivans läge så kan väll det förklara att med autofokus så får jag bra bild i sökaren och på bilden men när jag kör med det manuella objektivet så använder jag mattskivan och kan då få bra bild på fotot när det är suddigt i sökaren och tvärs om. Eller fattade jag fel?

Då låter det som mattskivan kan vara lite felkalibrerad då det du ser genom sökaren ska vara precis vad du fångar på bild. Vad har du för AF-objektiv? Om de inte är speciellt ljusstarka så blir skärpedjupet även på största bländare så stort att bilden blir hyfsat bra i fokus även om du fokuserar manuellt med dem.

Kör du med digital kamera (med original mattskiva)?

Om det är så, så är det svårt att fokusera manuellt med den mattskivan då skärpedjupet är så kort (om det nu är en stor bländare).

Vad har du för kamerahus? Vissa kameror har en förhandsgranskningsknapp så att du kan kontrollera skärpedjupet i sökaren. Det hjälper inte mot en felkalibrerad mattskiva men det kan underlätta vid manuell fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar