Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på en hygglig & prisväd proträttglugg till en K-r?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Är på jakt efter en hygglig och inte så dyr glugg att använda som porträttglugg, en kompis frågade om jag ville fotografera ungen deras mot ersättning (som jag avböjde, så bra är jag inte på folk) men tänkte att det nog skulle vara roligt att prova på ändå!

Jag är väldigt imponerad av både Canon & Nikons plastiga 50mm och undrar om det finns något liknande för pentax som jag bör hålla ögonen öppna efter?

Autofokus behöver jag nog, annars hade valet varit enkelt. Lite för mycket bäbis och för lite unge för att hålla sig still länge nog att jag ska känna mig trygg :)

Några spontana tips där i 1000kr~ prisklassen? Helt med K-fattning, originalkonverterarna låg på en 700kr och jag törs inte lita på piratkopiorna på mitt enda pentax-hus... Annars har jag en Canon D** med ett 50 redo, men vill såklart gärna bygga ut mitt pentaxsystem.

Om du verkligen måste ha autofokus (vilket jag inte alls är säker på att du måste) så har du på begagnatmarknaden Pentax F och FA 50mm 1.7 och 1.4 att titta efter. 1.4an är dyrare än din 1000kr budget medan du kanske kan hitta en 1.7a för omkring det priset.

Jag skulle ändå satsa på att lära mig fokusera med en manuell istället, mycket roligare så :)

Om du verkligen måste ha autofokus (vilket jag inte alls är säker på att du måste) så har du på begagnatmarknaden Pentax F och FA 50mm 1.7 och 1.4 att titta efter. 1.4an är dyrare än din 1000kr budget medan du kanske kan hitta en 1.7a för omkring det priset.

Jag skulle ändå satsa på att lära mig fokusera med en manuell istället, mycket roligare så :)

Tack för tipsen! Manuell fokus är ju inget större problem egentligen, jag använder det till vardags men jag tänkte att med så kort skärpedjup och en hickande bäbis på bushumör kan det nog vara bra med lite hjälp på vägen för fler lyckade än misslyckade bilder (vilket ioff vore första gången det skulle hända).

Ursäkta för horden av stavfel och underliga bokstavskombinationer, har lyckats hälla det mesta som går över tangentbordet...

Nytt och billigast just nu med autofokus är DA L 35mm F2.4 AL eller kanske DA 40mm F2.8 Limited beroende på vilken brännvidd som passar dig.

Har aldrig sett ett beggat 1,7 med af i sverige. Skulle vilja påstå ätt dert inte finns något porträttobjektiv med af under 2000 begagnat.

Manuell fokus är inget problem. Af kan t.om. ställa till det

Jag hittade Pentax F 50/1.7 för 1800 i en fotobutik i sumpan för ett par år sedan. Grym optik som jag sedan sålde till förmån för FA 50/1.4´an.
mao, en F 50´a borde du med lite tur kunna hitta. Annars finns ju ebay.

Med tanke på att en manuell 50mm av äldre M modell inte brukar kosta mer än ett par hundra så är det ju inget att tveka på, köp och prova. Tycker man att det är för omständligt så har man ju ändå inte gjort någon större förlust.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar