Canons egna Speedlite 430EX II är en mellanstor blixt i mellanprisläge. Metz gör också blixtar av minst lika bra kvalitet som också passar (jag förutsätter att du vill ha möjlighet till blixt autoexponering).
Men din kameramodell kan inte fjärrstyra blixtar direkt, tyvärr. Här har Canon (enligt min mening) varit oförlåtligt slöa. Alla andra tillverkare har denna möjlighet numera. Tekniken ifråga är mycket väl känd - den uppfanns ju av Minolta redan för 14-15 år sedan ! Och därefter har denna funktion funnits i samtliga systemkameror från Minolta, även de billigaste (och numera även i alla Sonys, förstås).
Detta är tillräckligt lång tid för att även samtliga andra kameratillverkare på marknaden har klarat att kopiera denna teknik för ett flertal år sedan. Nu har Canon i alla fall till slut tagit sig samman och stoppat in funktionen i EN av sina kameror - EOS 7D, deras dyraste APS-C kamera (det räcker enligt min mening inte alls - kräv att funktionen ska finnas i ALLA Canons kameror fr.o.m. nu).
Ifall du vill ha trådlös styrning med automatik så har Canon tänkt sig att du ska köpa deras ST-E2 Speedlite-sändare (men den kostar beklagligtvis ungefär lika mycket som blixten ovan). De extra pengar som Canon här plockar sina användare på kan mycket väl vara skälet till att de har varit så ovilliga att införa möjligheten till trådlös blixtstyrning i sina kameror. Eller också att de inte har tillräckligt kompetenta utvecklingsingenjörer... :-(
Vet inte vilket som är värst - girighet eller inkompetens? Tycker att Canon behandlar sina användare oacceptabelt nonchalant.
PS Varför gnäller jag om detta? Tja, Canon-användarna själva tycks ju under många år ha accepterat dessa sakernas tillstånd. Kanske mycket beroende på att de flesta av dem inte har känt till denna möjlighet?
Det kommer GARANTERAT aldrig att bli någon ändring ifall alla nöjer sig med att lida i tysthet. Sätt istället igång och klaga högljutt att ni vill ha trådlös blixtstyrning i ALLA Canons systemkameramodeller fr.o.m. nu, även de allra billigaste. Ni kan ju alltid hota med att annars gå över till något annat märke som har detta...
Tillägg: Föreslår att du tittar extra noga på den nya 50 AF-1 blixten från Metz. Den är kraftigare an 430EX II, och har fler funktioner. Metz-blixtarna har också ett mycket bra renommé när det gäller driftsäkerhet. Vad Canons blixtar har för renommé är det väl bäst att jag inte kommenterar...