Annons

Tips på en bra blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Tänkte köpa mej en blirre till min canon 550d. Nån som har ett bra förslag på en bra och inte allt för dyr, en som man kan fjärrutlösa?

Sen tänkte jag på om ni har ett bra förslag på ett bättre objektiv istället för kit-objektivet man får med, 18-55.
Har ett 55-250 som är kanon, men tänkte mej ett lite mer vidvinkel.
Har läst att den kameran jag har inte riktigt blir så bra som den egentligen är med det objektivet som följer med, så fram med lite förslag, vänner;)

Canons egna Speedlite 430EX II är en mellanstor blixt i mellanprisläge. Metz gör också blixtar av minst lika bra kvalitet som också passar (jag förutsätter att du vill ha möjlighet till blixt autoexponering).

Men din kameramodell kan inte fjärrstyra blixtar direkt, tyvärr. Här har Canon (enligt min mening) varit oförlåtligt slöa. Alla andra tillverkare har denna möjlighet numera. Tekniken ifråga är mycket väl känd - den uppfanns ju av Minolta redan för 14-15 år sedan ! Och därefter har denna funktion funnits i samtliga systemkameror från Minolta, även de billigaste (och numera även i alla Sonys, förstås).

Detta är tillräckligt lång tid för att även samtliga andra kameratillverkare på marknaden har klarat att kopiera denna teknik för ett flertal år sedan. Nu har Canon i alla fall till slut tagit sig samman och stoppat in funktionen i EN av sina kameror - EOS 7D, deras dyraste APS-C kamera (det räcker enligt min mening inte alls - kräv att funktionen ska finnas i ALLA Canons kameror fr.o.m. nu).

Ifall du vill ha trådlös styrning med automatik så har Canon tänkt sig att du ska köpa deras ST-E2 Speedlite-sändare (men den kostar beklagligtvis ungefär lika mycket som blixten ovan). De extra pengar som Canon här plockar sina användare på kan mycket väl vara skälet till att de har varit så ovilliga att införa möjligheten till trådlös blixtstyrning i sina kameror. Eller också att de inte har tillräckligt kompetenta utvecklingsingenjörer... :-(

Vet inte vilket som är värst - girighet eller inkompetens? Tycker att Canon behandlar sina användare oacceptabelt nonchalant.

PS Varför gnäller jag om detta? Tja, Canon-användarna själva tycks ju under många år ha accepterat dessa sakernas tillstånd. Kanske mycket beroende på att de flesta av dem inte har känt till denna möjlighet?

Det kommer GARANTERAT aldrig att bli någon ändring ifall alla nöjer sig med att lida i tysthet. Sätt istället igång och klaga högljutt att ni vill ha trådlös blixtstyrning i ALLA Canons systemkameramodeller fr.o.m. nu, även de allra billigaste. Ni kan ju alltid hota med att annars gå över till något annat märke som har detta... :)

Tillägg: Föreslår att du tittar extra noga på den nya 50 AF-1 blixten från Metz. Den är kraftigare an 430EX II, och har fler funktioner. Metz-blixtarna har också ett mycket bra renommé när det gäller driftsäkerhet. Vad Canons blixtar har för renommé är det väl bäst att jag inte kommenterar...

Senast ändrad:
Nu har Canon i alla fall till slut tagit sig samman och stoppat in funktionen i EN av sina kameror - EOS 7D, deras dyraste APS-C kamera (det räcker enligt min mening inte alls - kräv att funktionen ska finnas i ALLA Canons kameror fr.o.m. nu).

Du slår nog in öppna dörrar här, då även den enklare (och nyare) 60D fick trådlös blixtstyrning så är trådlös blixtstyrning förmodligen standardutrustning hos de flesta kommande modeller.

Men det är svårt att lägga till blixtstyrningen till de kameramodeller som helt saknar blixt, varför vi antagligen fortfarande kommer behöva en för ST-E2 för att få funktionen med pro-husen.

mitt tips

Jag har sedan flera år kört med METZ-blixtar.
Detta då jag har flera olika kamerasystem.

Metz har nämligen utbytbara blixtskor på sina modeller.
Dvs du kan använda samma blixt, till olika kameramärken, man bara bytar "skon".

http://www.metz.de/en/home.html

Ja lite dyrare kanske, men blir billigare i längden.

Niklas
Känd från Fotosidan

Sen tänkte jag på om ni har ett bra förslag på ett bättre objektiv istället för kit-objektivet man får med, 18-55.

Nu finns det mycket att välja bland lite beroende på vad det är för brister du upplever med din 18-55:a. Något förenklat kan vi säga att det finns tre vägar att gå.

1.) Du tycker att bränviddsomfånget inte räcker till för din fotografering. Du har redan gett dig in på denna väg med din 55-250, och du nämner att du önskar mer vidvinkel. Då kan en vidvinkelzoom vara ett naturligt steg, exempelvis Canons 10-22/3.5-4.5 USM (eller tredjepartstillverkarnas motsvarande modeller).

2.) Du tycker ljusstyrkan inte räcker till och vill ha ett objektiv med större bländaröppning (med det menas en bländare på f/2.8 eller större). Här grenar sig vägen snabbt i två:

2a.) En en ljusstark normalzoom (dvs.samma zoomomfång som din 18-55 har idag) till exempel Canon 17-55/2.8 IS USM (eller någon av tredjepartstillverkarnas 17-50/2.8 / 18-50/2.8 med eller utan bildstabilisering).

2b.) Om du inte tycker f/2.8 är tillräckligt ljusstarkt (eller ger tillräckligt kort skärpedjup) är dina alternativ något objektiv med fast bränvidd och bra ljusstyrka (f/2 eller större). Det blir lite svårare att välja då du först måste fundera över vilken bränvidd du tror du har mest användning för, många väljer det mycket prisvärda Canon 50/1.8 ett kort tele bra för porträtt. Vill du ha något mer "all round" är Canons 28/1.8 USM (eller Sigmas 30/1.4) ett bra "normalobjektiv" med lite zoom med fötterna kan det i princip klara samma uppgifter som din normalzoom.

3.) Om du vill ha ett större zoomomfång men inte behöva byta objektiv så ofta är en superzoom alternativet, vi talar då om objektiv som 15-85, 18-135, 24-105 eller 18-200. Du vinner inget i ljusstyrka eller bildkvalitet men du får en större flexibilitet. Ju kortare superzoom du väljer desto bättre bildkvalitet är tumregeln, Canons 15-85/3-5-5.6 är nog den bästa kompromissen i mina ögon (du får märkbart mer vidvinkel och tele samt bättre bildkvalitet än din 18-55:a).

Du slår nog in öppna dörrar här, då även den enklare (och nyare) 60D fick trådlös blixtstyrning så är trådlös blixtstyrning förmodligen standardutrustning hos de flesta kommande modeller.

Men det är svårt att lägga till blixtstyrningen till de kameramodeller som helt saknar blixt, varför vi antagligen fortfarande kommer behöva en för ST-E2 för att få funktionen med pro-husen.
Mja, låt oss hoppas att jag slår in öppna dörrar, men vi vet nog inte detta riktigt säkert än... Canon-användarna borde f.ö. ha slagit in dessa dörrar för sådär 10 år sedan!

OK, 60D tänkte jag inte på. Men jag känner mig ännu inte helt övertygad. Vi får se ifall nästa instegsmodell från Canon också har trådlös blixtstyrning. Annars är det bara att fortsätta att banka (inget annat lär hjälpa)...

Obs! Jag hoppas att ingen missuppfattar vad jag skrev till att jag skulle banka på Canon-användarna? Det gör jag naturligtvis inte alls - jag vill bara att Canon ska leverera detsamma till sina användare som sedan länge har varit standard på alla andra tillverkares kameror. Att Canon inte har gjort detta redan för längesedan ger ju ett intryck av att konkurrensen på kameramarknaden av någon anledning inte fungerar riktigt så bra som den borde.

Och ja, ST-E2 behövs förstås till modellerna utan inbyggd blixt. Likaså är det förstås svårt att lägga till funktionen till alla Canons tidigare modeller som finns ute, och där behövs den också ifall man vill köra trådlöst.

Nu finns det mycket att välja bland lite beroende på vad det är för brister du upplever med din 18-55:a. Något förenklat kan vi säga att det finns tre vägar att gå.

[En mycket bra redogörelse bortklippt.]

Det finns egentligen en fjärde också. Om trådskaparen tror att hans paketglugg begränsar honom kvalitetsmässigt är det kanske dags att kontrollera att så verkligen är fallet, innan vi ger tips om att bränna pengar. Han säger sig ju inte ha upplevt brister utan har gått på hörsägen. Visst är inte paketgluggar det bästa som åstadkommits i den optiska branschen, men helt igenom usla är de definitivt inte. Både Canons och Nikons 18-55:eek:r är riktigt hyggliga don.

Jag skulle vilja ge fler nyblivna råg i ryggen och våga lita på sina paketgluggar, utan att snegla till den rätt oförblommerad snobbismen, som florerar här och på andra ställen.

Finns stålarna och prylglädjen så ska man däremot inte tveka. Köp en snabb normal och en dito normalzoom!

Per.

Det finns egentligen en fjärde också. Om trådskaparen tror att hans paketglugg begränsar honom kvalitetsmässigt är det kanske dags att kontrollera att så verkligen är fallet, innan vi ger tips om att bränna pengar. Han säger sig ju inte ha upplevt brister utan har gått på hörsägen.
---
Mycket klokt skrivet!

Visserligen är det så att variationen från exemplar till exemplar fortfarande kan vara stor när det gäller paket-objektiven, men såväl Canon som Nikon, och nu senast Sony har uppgraderat sina kit-gluggar.

Själv har jag Sonys 18-55 mm på min A550, och jag blev ganska häpen över hur mycket bättre den är än deras gamla 18-70 mm kit-glugg. Bländar man bara ner något steg, så är det mycket svårt att se skillnad på en bild tagen med ett flera gånger dyrare objektiv.

Känns extra trist att jag nu behöver sälja detta paket, som jag är så nöjd med... :-(

Som sagt Reino, följ Pers råd och kolla själv. Ditt kit-objektiv kan vara bättre än vad du har letts till att tro!

Mitt blixt-tips är en Canon 580EX och en Canon 430EX. Fjärrstyrningen ingår i 580EX samtidigt som det är en riktigt bra blixt. 430EX agerar slav. Den dagen trådskaparen uppgraderar till 60D, 7D eller något annat nyare hus med inbyggd blixtstyrning kan båda blixtarna använda som slavar.

Inte helt gratis förstås, men det smidigaste alternativet med Canon E-TTL automatik och styrning från kamerahuset. Med lite tur kan man hitta blixtarna beg.

Funkar det verkligen med TTL och flera blixtar, tycker det är nog inkonsekvent med bara en blixt =)

Mitt tips till trådskaparen är att köpa en TTL blixt med manuella möjligheter så man inte är fast i automatiken, sen kompletterar du med riktigt billiga manuella och så har du en ministudio. Att köra blixtar manuellt är inte så svårt som många kanske fått för sig.

Funkar det verkligen med TTL och flera blixtar, tycker det är nog inkonsekvent med bara en blixt =)

Mitt tips till trådskaparen är att köpa en TTL blixt med manuella möjligheter så man inte är fast i automatiken, sen kompletterar du med riktigt billiga manuella och så har du en ministudio. Att köra blixtar manuellt är inte så svårt som många kanske fått för sig.

Men det går ju även att sätta blixtarna manuellt. Bara för 430 och 580 har TTL betyder ju inte att man måste använda som. Det går även att genom kameran bestämma fördelningen av ljuset. Samt att kunna använda den interna blixten som fyllnadsblixt.

/Stefan

Jag lånar denna tråd lite då jag själv är på jakt efter en blixt.

Jag undrar hur Nissin Di866 står sig mot Canons egna (främst 430ex II då de kostar ungefär lika mycket). Den verkar ju på pappret vara en mycket bättre, starkare och mer avancerad blixt än 430:n. Någon som vet hur kvalitén är på Nissin blixtarna?

Tack på förhand.

E-TTL II är precis lika bra, eller dåligt, med flera blixtar som med en. Hur många blixtar som står för belysningen spelar ingen roll. Det är ju kameran som mäter ljuset, och den bryr sig inte om hur blixtarna åstadkom det, den bara doserar så gott den begriper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar