Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra scanner för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har en tjock pärm med bortåt 1500 st småbildsnegativ (35mm), både s/v och färg. Plus ett 100-tal dia. Vill nu äntligen digitalisera dem, men utan att ruinera mig.
Har Gustaf Hellsings dvd-kurs "Kom igång med scanning", där Epson V700 används - men V700 är för dyr för mig.
Vill gärna ha lite tips på scanners som gör det omöjliga, dvs scannar utmärkt utan att vara dyra i inköp. Tänkt övre gräns ca 2000 kr. Uppskattar förstås om scannern är lätthanterlig (jag är en mossig 40-talist).
- Orealistiskt?

Ev onödig upplysning: använder Photoshop Elements 4.0. på de bilder jag tar med min Canon G10.

Tusen tack för intressanta synpunkter och tips! Ska kika närmare på Canon 9000F.

Ser här på fotosidans Köp/Sälj att en Epson Perfection 3200 är till salu (för 700 kr). Hur står den sig i jämförelse med Canon 9000F?

Canon 9000 finns hos tex Scandinavian Photo för 2100 + frakt och då får du en skanner som direkt fungerar med nyare operativsystem. Dessutom medföljer Canons eget skannerprogram samt tredjeparts programmet Silverfast och Photoshop Elements.

Men kan du få en begagnad Epson 3200 för avsevärt mindre så kan ju det vara ett alternativ.

Jag har föregånngaren till Canon 9000, 8800F och den är bra. Jag har dock ingen erfarenhet att skanna 135-film på den, det gör jag på en neg/dia-skanner, en över tio år gammal Acer Scanwit. Men 120 -film blir bra på 8800.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar