Advertisement

Annons

Tips på bra sätt att säkra kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Hej alla forumdykare.

När man nu kostat på sig en kamera med hus så vill man ju försöka behålla den. Så nu har jag fixat en lina mellan kameran och mig.
Min tanke var att om jag eller min kamrat får problem så ska jag kunna släppa kameran så den hänger under mig om vi t.ex. är på ytan och sprattlar.

Men det innebär samtidigt att det är en del lina som gärna är i vägen under tiden jag fotograferar.
Speciellt när jag fotade på vrak så ville linan gärna trassla sig fast i bråten. Obra.

Hur har ni löst det? Tips mottages med öppna armar.

Mvh Jocke
 
Om du använder "bungee cord" i st f rep behöver den inte vara så lång. Jag har själv använt denna lösning utan prolem i 5 år. "Bungee cord" är otroligt stark, så det är knappast någon risk att den går av.
 
Hej,

Jag använder en sådan där "clip-on med spiral"(Seapro Divers kallar den för "snapper hake/ring").

Funkar kanon. Spännena är ihop när jag går i och ur vattnet, den är fasthakad på en D-ring hela tiden och medan jag fotar medger spiralen att jag kan dra frampaketet ordentligt. Funkar kanon för mig, inget som hänger i vägen.

Hälsningar
Eric
 
Tack John och Eric för era tips.
Men håller verkligen "clip-on-spiralen" om den utsätts för påfrestningar? Har set ett par exempeln när krokarna lossnat från spiralen vid alldeles för lite påfrestning.
 
Hej,

Förmodligen inte på land, men i vattnet så väger ju grejorna inte så mycket. Vet inte vad som skulle vara så påfrestande under ytan - har inte tänkt på det...
 
Jag var också lite skeptisk mot "telefonspiralen" med plastklips. Därför valde jag bungee cord i stället. Jag har en kraftig pistonhake av mässing på varje ända av bungeecorden. Som extra säkerhet, har jag säkrat knuten med ett buntband. Det hela är hur starkt som helst!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.