Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra motiv Väderöarna önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Thulin

Aktiv medlem
Vi är ett gäng som ska iväg till Dyk-Leif och väderörna 13-15/10. Som en av de få UV Fotograferna i sälskapet, samt att jag aldrig varit där innan så: Vad ska jag inte missa? samt lite tips i allmänhet vore trevligt.

Vi skall även till Klartjärn den 28/10 om nån har några idér/tips om klartjärn så hojta gärna till.

Med Dykhälsningar

//Mikael

Bilagor

• webb_öninge_060625_15.jpg
    webb_öninge_060625_15.jpg
    86.1 KB · Visningar: 334
Väderöarna bjuder, när de rätta siktförhållandena infinner sig, på motiv både för vidvinkel och makro. Men får jag tipsa så är det makro som gäller. Fina motiv inkluderar bl a hornkoraller, anemoner, nakensnäckor av olika slag, sjöpennor och piprensare, mm. Men här finns också stora humrar, som kräver vidvinkel ;)

Anders på Dyk-Leif har stor erfarenhet av vad de olika dykplatserna bjuder på för motiv.

Lycka till!

Vi var som sagt där nu i helgen. Sikten var fin, men mkt partiklar i vattnet. Även lite intressanta saker såsom sjöstjärnelarver, kam-maneter och annat smått och gott flöt omkring, så fram med supermakron är ett tips. På djupet var sikten bättre (eller var det kvävet?), så vidvinkel blir säkert också kalas. Lycka till, och ladda gärna upp några bilder när du kommer hem - eller på plats, dyk-leif har wlan.

/Kristian

Tja det som finns i väskan är 10.5mm och 90mm Macro, så det får bli till att köra 2 dyk med varje....

Har ju tyvärr ingen bra bärbar, så det får vänta tills jag kommer hem med uppladdning, om det nu är nån som fastnar vill säga....

Tackar så långt.

//Mikael

Klartjärn är ett trevligt fotodyk, men jag börjar misstänka att det inte är som förr. Sikten har försämrats. Om det beror på antalet dykare, väder och vind eller förbasningen har jag ingen aning om.

Förr kunde man dyka där och ha samma 40m-sikt ner till 20 meter. Nuförtiden är det "bara" 20-30m sikt, dis på håll och ett tjockt dis under 12 meter.

Kan nån mer bekräfta detta? Har jag bara haft otur de senaste åren?

I övrigt så är det perfekt att fota vidvinkel med dramatsika bergsformationer och slöjbeklädda träd i bakgrunden eller förgrunden. Men, tänk på att helst simma långt från igångsplatsen, minst 100 meter (åt valfritt håll). Efters alla dykare under åren förstört beläggning samt klottrat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar