Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på *bra* monitor/bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har fått indikationer (av min kalibreringsapparat) att min monitor börjar bli trött. Därför undrar jag om någon kan ge mig lite tips på bra monitorer som går att kalibrera.

Jag är ute efter en skarp bildskärm med plan bildyta, mellan 19-22" (tum).

TFT är väl inte så mycket att satsa på än om man vill arbeta med bilder?

LaCIE Electronblue IV ska väl vara bra, men har ni andra att rekommendera så kan ni skriva här.

Skriv gärna: Märke & modell, var de finns att köpa och pris och kanske lite positivt/negativt.

Laice skärmarna har Mitsubishi diamontron bildrör.

Exakt vad mitsubishis modeller heter numera vet jag inte. Jag har en 900u och det finns/fanns en modell som heter 2020u.

Jo, jag har hört/läst det där om Mitsubishi-skärmarna, MEN var hittar man dem?

Jag har kollat runt i webbutiker på nätet men inte hittat några som säljer mitsubishiskärmarna. Det gäller ju även att man vet vilken/vilka modeller som är bra.

Ta en titt på SONY´s trinitron skärma.. sitter själv vid en 21" körd i 1600x1200 i 85 Hz... den fungerar fint.. nypris på den för 3 år sedan var nog 13000 men tror man får den för 3000 begagnat idag ungefär...

/David

Bry dig inte om linjerna.. du ser dem inte om du inte tänker på dem... har inte sett mina sista halvåret för än nu när jag blev påminnd å läste om dem i denna tråd...

Det hade varit fint med någon jämförelse mellan olika monitorer för bildbearbetning. Är det någon som känner till en jämförelse på nätet eller i någon tidning mellan olika skärmar?

En Philips 22" kostar ju en bråkdel av ex. LaCie eller Mitsubishi 22":s skärm. Hur stor är skillnaden egentligen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar