Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på bra manu. nybörjarkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
Sisådär, nu har jag faktiskt pengarna, och både Canon S1 IS och Olympus C-765 är släppta och testade.

På marknaden tror jag att följande kameror är aktuella för min egen del:
* Canon A80, 319 euro, 2864 kr
* Canon S50, 367 euro, 3295 kr
* Olympus C-765, 378 euro, 3393 kr
* Canon S1 IS, 479 euro, 4300 kr
* Minolta A1, 619 euro, 5557 kr

A80 och S50 var ju aktuella runt jul.
C-765 har ju något högre upplösning, eventuellt lite mer detaljer, snabbare och bättre autofokus (?) och något lägre totalpris relativt S1 IS.
S1 IS har å andra sidan bildstabilisatorn som kanske kan tillåta iso 50/100 inomhus så man får ner bruset lite.
A1 är kanske en bra kompromis? Mer vidvinkel (lägre tele dock såklart), snabbare?, större sensor (mindre brus?), högre upplösning, och kameran har fortfarande bildstabilisator.
A1 känns dock dyr, det gör S1 IS med ;D. Eller ska man vänta till nästa omgångs kameror men det tar ju sådan tid och kommer de verkligen vara så mycket bättre? Jag vill helst inte ha en AF som gör fel och inte en massa brus... tjohej.
 
Jag har en Olympus C-750 och det enda som jag är en aning missnöjd med är autofokusen. I övrigt är jag väldigt nöjd med kameran så om Olympus har fixat autofokusen på C-765 så är det en riktigt bra kamera. Gå till en affär och kläm lite på den så kan du ju testa hur autofokusen funkar.

De andra kamerorna du räknar upp har jag ingen koll på så det får någon annan svara på.

Lycka till!
 
Du glömde en mycket BRA kamera Sony DSC-V1. Klart i klass med A80 och S50. Sen bara för att jag skall låta lite tro värdig så kan jag ju alltid nämna Canon S60. Tänk på att garantin hos Canon endast gäller i det landet du köpt kameran. Sen vill jag oxå bara säga samma sak som Mad Dog sade, kläm på kameran innan du beställer någon så att du vet att den ligger rätt i handen...

/Joakim
 
Jag har inte blivit klok på om v1 är en bra kamera eller inte, dyrt minnesformat hur som helst.
a80 och s50 "föll bort" när kamerorna med mer zoom dök upp, både c-765 och s1 börjar ju dock på 38mm som lägsta vidvinkel medans s60 väl skulle börja på 28? och a1 gör det med. Tror a1 är 28-200 vilket väl är rätt lagom men så är den också dyrast och jag vet inte om den har några allvarligare barnsjukdomar som blev tillfixade till a2?

Problemet med c-765 som jag ser det är att den är så pass brusig vid något högre isotal än det lägsta, samma sak gäller väl s1 men då den har bildstabilisatorn kanske man kan lyckas hålla sig på ett lite lägre, det har ju dock klagats en del på att autofokusen inte är alltför bra i s1. a80 är väl och har väl varit rätt ok hela tiden.
 
Sony V1 har fått "highly recommended" i klassen
"5 megapixel prosumer" http://www.dpreview.com

Så dålig är den inte, ett extra batteri och att man ställer om till sunny när man är utomhus, klagas lite på den automatiska vitbalansen under visa förhållanden utomhus.

Saknar dock RAW-format och MS är lite dyrare än CF. V1:ans stor fördel i mina ögon är att den är såpass liten att den går att ha i bröstfickan på en haglöfs jacka. Vet inte om det säger så mycket, men det går garanterat inte med en A1 eller G5 som V1 jämfördes med på http://www.dpreview.com

/Joakim
 
Kikat runt lite, fastnar inte riktigt för v1.

Tycker c-765 verkar vettigare än s1, enda som talar emot den är väl mer brus då man saknar bildstabiliseringen. A1 kostar för mycket och det känns inte värt att lägga de pengarna för att den "passar lite bättre", då kan man lika gärna uppgradera senare när det finns en kamera som passar riktigt bra.

A80 var/är väl intressant, men c-765 kostar så lite mer och ger ju mer zoom så den känns mer värd.

S50 och W1 finns som alternativ om man vill komma undan bruset, dock 10cm närgräns på dessa och sämre manuella möjligheter, W1 verkar dock vara väldigt snabb och har väldigt lite brus för att vara en kompaktkamera. Kan det tillsammans göra den värd? Tror den har af-belysning också så den får väl lite lättare med inomhusfoton. Priset är ungefär detsamma.

Finns det någon som har något emot ett val av c-765 eller någon riktigt bra ide på en kamera? Men jag vill som sagt kunna leka runt manuellt och det är ju en fördel om af är skapligt snabb och den inte tar alltför brusiga bilder.
 
Det är svårt att hitta den perfekta kameran. Oavsett vilken kamera du köper kommer du säkert upptäcka något som du stör dig på. Alla kameror han någon svaghet, typ dyra minneskort, kort batteritid, brus... bla bla.

Mitt råd till dig är att inte lägga ut för mycket pengar på en kamera om du är så osäker på vad du egentligen vill ha. Tänk efter lite själv. Fotar du mycket inomhus bör du ju prioritera vidvinkel istället för 10x zoom. Fotar du mycket människor och djur bör du ha en riktigt snabb AF, osv.

Jag är väldigt nöjd med min Olympus C-750 just för att den passar min typ av foto. Jag har hört många gnälla på AF:en men jag är inte i behov av en snabb AF så det gör inte mig nåt att den är lite slö.
 
Tänk på att lång zoom på en kompaktkamera är jobbig pga all skakningsoskärpa man ofta får. Möjligen Canons modell med IS kan hjälpa något..
 
jag vet, så av den anledningen borde man väl ta en kompakt som tar bra bilder, typ sony w1 eller canon s50 eller liknande, men men :(

har ju ingen egen erfarenhet av hur dåligt det blir heller, s1 ska ju ha lite problem med fokus, annars verkar den väl ok, lite otympligt format med, a1 har ju också bildstabilisator men är så snuskigt dyr.

kanske skulle tagit w1 eller s60, vad vet jag.
 
Olympus C-765 är en bra kamera med väldigt bra optik. Vad jag menar är bara att det är dumt att lägga typ 5000 kr på en kamera när du är så osäker. Ett tips är ju att du söker på bilder tagna med t.ex. A80 på fotosidan så får du ett hum om hur bilderna blir. C-765 finns väl säkert inte så mycket att söka på än eftersom den är så ny.

Jag tror du kommer bli nöjd och lära dig mycket med en Olympus C-765 eller Canon A80. Som jag ser det så står det mellan någon av de kamerorna. Det finns för- och nackdelar med båda två. C-765 har bländare 3,7 vid 10x zoom och A80 har bara 4,9 vid 3x zoom. A80 har 4 AA batterier och Olympus har LI-10B Litium-jon batteri. C-765 har xD minneskort och A80 Compact Flash. Listan kan göras oändlig på skillnader.

I slutändan så är det ju ändå bildkvaliteten som är det viktiga. Du kan hitta en kamera som har ultrasnabb fokus men där bildkvaliteten inte är så bra egentligen, eller som min Olympus C-750 som har ganska slö autofokus men när den hittar fokus så blir bilderna knivskarpa.

Det är ju även viktigt att du känner efter hur kameran ligger i handen. C-750 ligger perfekt i mina händer medans andra tycker den är för liten eller stor. Det är så individuellt. Gå till en affär och känn på kamerorna som är aktuella. Ligger den inte rätt i handen så kommer du bara känna dig obekväm med kameran.

Lycka till!
 
Jag har kännt på dem innan men tycker väl inte det är hela grejen.

Beställde c-765 _igen_, dvs jag har beställt den förr men avbokat pga strul med soc ;/.

Problemet med A80 är bl.a. den optiska sökaren som är väldigt liten och därför ser jag inte hela bilden om jag har glasögon på mig, den på s1 is är stor och perfekt, kameran känns asskön och greppet är bra. c-765 har ju inget direkt grepp men å andra sidan får den plats i jackfickan. c-765 verkar brusigare än s1 men å andra sidan har s1 knappt några detaljer i sina foton så man kan säkert "blura" c-765 bilder rätt rejält innan man är nere i s1:s oskärpa och då finns det nog inte mycket till brus kvar.

s1 förlorar på dålig detaljåtergivning, strul med fokusering (men i testerna verkar det ju inte ha varit några problem, så den kanske är ok ändå? något slöare än c-765s dock), trist närgräns (10cm) och ett klumpigt format.
c-765 förlorar på avsaknad av bildstabilisator och dyrare minneskort, eventuellt kan man räkna batterier här också men å andra sidan ingår ju det batteri man får med och laddaren, till s1 måste man köpa till det, vilket jag visserligen redan har, men ändå.

Personligen fastnade jag för s1 när jag kände på den, men jag blev lite kritisk efteråt :(.

Kör väl på så länge det duger och uppgraderar när det finns ett givet val och mer pengar i kassan istället.
 
Äh, det här är ju hopplöst. Det spelar ju ingen roll vilka råd man ger för du verkar ju bara bli ännu mer snurrig. Jag drar mig ur den här tråden. Tack o hej!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.