Annons

Rekommendera kamera till blivande farsa!

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak att tänka på är att barn (i alla fall efter 7-8 månader...) är tämligen rörliga. Har en A70, men blev sällan nöjd med bilderna vid foto av något med action i. Ungarna hann helt enkelt flytta sig innan kameran var klar...
Så jag köpte en EOS 3000N med 28-80 på Cyberphoto för 1300 spänn och är helnöjd med den för att fota ungarna med. Framförallt för att den är bättre att hantera och fokuserar mycket snabbare och säkrare än A70:n.
Sen skulle jag vilja påstå att en analog kamera runt halsen ibland är bättre på att ta ett snabbknäppt kort, kan lämna den på/startar direkt, jämfört med A70 som tar 3 sekunder på sig att starta och minst en sekund för att fokusera och knäppa första kortet... Sen är det milsvid skillnad i zoomen också, mycket enklare med en systemkamer.
Så har du råd är 300D ett utmärkt val, kommer själv att köpa en dSLR så småningom när sparkontot växt något...

/Johan
 
Haha, japp det är kläckningstid! Tack för alla svar. Det verkar som a75/a80 egentligen inte är rätt kamera. S50 verkar ju bra, men något dyr (skiljer 1700 kr från a75). Är det i princip samma kamera som a80 men i mindre format?

Kanske är bättre med analog kamera till att börja med ändå? Vill gärna göra förstoringar... Har en gammal Canon för ca 600kr.
Kan man få tips på ett bra köp (prisklass ca 1000-2000 kr) på en vanlig analog kamera i detta digitala forum? :)

Vill även ha tips på "högklassig film med låg ljuskänslighet".

Angående vidvinkel: Är det inte lätt att det blir för långt ifrån med vidvinkel då? Kanske beror mycket på vad man fotar. Det kanske är att jag gillar närbilder som gör att det känns så? Men det går väl att ta närbilder med vidvinkel också?

*Vilken sort och hastighet bör jag välja på minneskort 256Mb om jag vill kunna använda det till en EOS 300D senare?

Mycket frågor blir det. Trodde jag hade bestämt mig för a75 eller a80, men nu blev det knivigare igen.
 
Köpte själv denna: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/eos3000/eos3000n.shtml
Drygt 1300 kr, dubbla priset så får du en 300v med lite fler autofokuspunkter (använder bara mitten själv) , lite snabbare af, ändrad formgivning och bättre LCD-display...
Har själv köpt 3000 för att skaffa några objektiv och ev. blixt medan jag sparar till en dSLR
Ang. film har jag inte så mycket erfarenhet av ljuskänsligare, men kör mest Fuji Superia. Sök så hittar du bra tips om film...

/Johan
 
Svara gärna på mina andra frågor också, som ni inte hänvisat till sökning. Hittar inte passande info!

G3/G5 är väl en riktigt bra kamera? Har S50 samma optik och grejor, blir det lika bra bilder?

Jag kanske ska göra så att jag ändå lånar syrrans kamera en EOS 300V, och kanske köper ett objektiv till den. Vilket rekommenderas kring 2-4000 kr? Och hur lång leveranstid är det på objektivet ni rekommenderar?
 
Lövet skrev:
Jag kanske ska göra så att jag ändå lånar syrrans kamera en EOS 300V...
Det verkar vara en väldigt vettig idé. När du använt den ett tag kommer du att upptäcka att den klarar väldigt mycket. Till en början kommer du väldigt långt med standardobjektivet. Om du behöver något annat kommer du att upptäcka med tiden. Du får många rullar film för samma pengar som ett felköp kostar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.