Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra makro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppdatering

Har nu ett par mellanringar. Här är en test på en Legogubbe (sonens huvudintresse). Bilden är 50% crop, dvs denna 400x400-bild motsvarar alltså ett utsnitt av 800x800 från originalfilen. Taget med 50/1.8 II.

Ringarna fyller definitivt den funktion jag var ute efter. Legogubbar är ca 4 cm höga, ögat (den svarta delen) är 1 mm. Bilden visar vänster öga, det lilla svarta strecket mellan ögat och det bruna ögonbrynet syns inte på minitatyren nere t.v.

Skärpedjupet blir extremt kort, redan polisongen på gubben är suddig. Också området där man kan få skärpa är väsentligt begränsat, från någon cm ner till några mm. AF är klart opålitlig, såväl Liveview som den vanliga. Lättare få resultat med manuell fokus tycker jag. Några gånger fick jag felmeddelande om att kommunikationen mellan kamera/objektiv inte funkade och man skulle rengöra kontakterna. Man får helt enkelt hålla på att pilla en del för att få bra bilder. Är det så för er andra också?

Bilagor

• IMG_6069.jpg
    IMG_6069.jpg
    74.1 KB · Visningar: 132
Ställ kameran och gubben på bordet och vagga in skärpan med kameran. Det är lättare än att hålla på och skruva på avtsåndsringen. Lägg någon form av stöd under objektivet. Tryck av med självutlösaren.

Glappkontakt har jag aldrig varit med om. Dålig kvaltitet på ringarna?
Tag ett suddigummi och gnugga på alla kontakter så kanske det hjälper.

Skärpedjupet är alltid ett problem med makro.
Man kan inte blända ned för mycket pga. diffraktion.
Med mellanringar blir den effektiva bländaren 1-2 steg mindre än vad kameran visar.
(Kameran vet ju inte att objektivet har blivit längre och ljusöppningen mindre)
Så redan någonstans vid f:11 så börja diffraktionen göra sig påmind med sämre kontrast och detaljrikedom. Prova därför olika bländare för att få optimalt skärpedjup och kontrast.

MVH J O

Tack för tipsen. Jo, jag köpte det billigaste jag hittade. Kontakterna ser ok ut, fjädrande kopparstavar, det verkar ha varit mest i början, nu kanske dom är lite mer tillslipade...

Och ang, AF, då låter det som det är lite meck med ringar och jag antar allt är som det ska. Märkte också att det var bättre att flytta kameran för att hitta den lilla zon där objektet måste vara. AF fungerar "oftast", det är liveview som kan trilskas lite. 50/1.8 har en enkel fokusmotor och det kanske gör det hela lite extra utmanande. Det som verkar gå bäst för mig hittills är att sätta på Liveview med 10x förstoring och sen använda MF efter att ha flyttat in kameran i "zonen".

Ljussättningen är också lite utmanande eftersom man hamnar väldigt nära objektet. Man får snarast vika till ett litet ljustält/reflektorer av A4-papper och studsa in en blixt så bra det går.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto