Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra gratis foto program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Hej på er vänner.

För en tid sedan kraschade min dator.

Alla program försvann, å en hel del annat..

Jag hade lyckats spara en del bilder på extern hårddisk.

Jag ska göra lite fotoutskrifter på några av dem.

Finns det något ENKELT vettigt gratisprogram att ladda hem, som kan hantera mina mina bilder.

Vad jag mest önskar är att jag kan skriva in önskad cm på fotot, åsså kommer det ut en najs bild i skrivaren, med just det exakta måttet.

T ex 10*15cm eller 13*18cm.

Helst önskar jag att programmet själv väljer lämplig beskäring ifall jag väljer att ha bilden stående eller vågrät.

Hoppas ni fattar vad jag menar.

Allt ska vara mycket enkelt, till några enkla utskrifter, som ska ramas in innan lördag.

Tack för din hjälp.
 
Om du ska ha det för ett tillfälle tills på lördag hade jag tankat hem en test veration av photoshop och kört ut bilderna då den håller i 30 dagar.
Finns säkert mindre/simplare program dock ingen erfarenhet av några
 
Håller med Kristoffer tanka ner en demo av PS så har du allt du behöver, sen kan du skaffa licens på det och få en skarp version.
Annars finns ju Irfan view som jag har till enklare saker gratis och bra, Gimp rekomenderas av många här men har inte testat det själv men också gratis så testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.