Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra film

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej,

Nån som har nåt bra tips på bra film att fotografera porträtt utomhus utan blixt. Vill både ha tips på färg och svartvit film? Vad har ni för uppfattning om att man t ex använder
Tri-x ASA 400 och sen pressar den till 800?

Tacksam för bra synpunkter.

/Roland

Tri-X tycker jag är det bästa valet för svart-vit, men för porträtt kan det vara bättre att exponera efter 320 och framkalla normalt.
Det kan säkert bli ok att pressa, men det ska väl undvikas om det går.
(om man inte vill åt en "pressad effekt")

När det gäller färgfilmer rekommenderar jag Kodak Portra 400VC.
Finns både i 160 och 400 i modellerna NC (Neutral Colour) och VC ("Vivid" Colour)
Den finns även i en 800 modell utan NC,VC beteckning.

Det är åtminstone vad vi använde när jag tidigare arbetade tillsammans med en "professionell" fotograf ;) - resultatet blev mycket bra.

Pressar man Tri-X så får den ett ganska tydligt korn. Vissa tycker att det är jättesnyggt och pressar den till och med till 3200 bara för att få effekten men om du vill ha den "vanlig" så är det bättre att exponera efter 320 (för att undvika underexponering osv.)
MVH Erik Å

Man kan ju pressa Tri-X med gott resultat - men vill man ha snygga svartvita nyanser (som man givetvis vill ha vid porträtt) så tycker jag att man ska undvika det.

Men det är min personliga åsikt - det finns säkert många här på sidan som tycker annorlunda.

Tack, då vet jag. En följdfråga som dök upp...

använder ni något filter, typ gulfilter, då ni fotograferar porträtt utomhus.?

/Roland

Jag kör alltid utan filter om det är utomhus!

Prova realan på färg.. Jag använder inget annat och är jättenöjd med den.. Jättefina hudtoner..!

Själv skulle jag aldrig använda triX till porträdd eftersom jag inte gillar kornet ens vid normal exponering! Men det är ju en smaksak.. Skulle jag få bestämma vilken s/v film du skulle ha skulle jag välja Tmax..
Ilford Delta är också en film som ger ganska häftiga porträttbilder, men den är inte så fin i kontrasterna!

Tack för era synpunkter, då har jag iall afalllite att gå på. Testar lite olika varianter tror jag.

/Roland

Hur märks skillnaden på Tri-X exponerad efter 320 men framkallad som vanligt? Blir negativen en aning överexponerade eller tänker jag fel? Och varför är det bra? Rekommenderar du att köra Tri-X efter 320 i alla lägen eller speciellt vid porträttfoto?

*suger i mig kunskap*

Instämmer med T-max till s/v porträtt, filmen ger lite mjukare resultat utan att för den skull vara kontrastfattigare.

copywriter skrev:
Hur märks skillnaden på Tri-X exponerad efter 320 men framkallad som vanligt? Blir negativen en aning överexponerade eller tänker jag fel? Och varför är det bra? Rekommenderar du att köra Tri-X efter 320 i alla lägen eller speciellt vid porträttfoto?

*suger i mig kunskap*
Man brukar underexponera för att få mjukare negativ (tex i hårt ljus) och/eller för att lättare få fram lågdagrarna (det mörka). Tri-X är troligtvis den bästa filmen när det gäller att återge lågdagrar så jag ser ingen anledning till att ytterligare förbättra detta i normala fall.

Fotar man i soligt väder (hårda skuggor) så kan man tex exponera efter 200 o minska framkallningstiden.

Övereponerar man bara (o har normal framkallningstid) blir kornet grövre.

Om man gör alla kalibreringar som går och mäter svärtan korrekt så kommer man att finna att TriX skall exponeras efter 320.

Erik Schalin skrev:
Om man gör alla kalibreringar som går och mäter svärtan korrekt så kommer man att finna att TriX skall exponeras efter 320.
Ja det är ju få filmer som anger helt korrekt känslighet. Har för mig att T-Max filmerna inte kan ange "riktig" känslighet som man mäter på det gamla sättet utan att de anger EI (Exposure Index) istället som ett riktvärde för exponering. (Eller är det enbart T-Max 3200 tro?).Skillnaden mellan 320 och 400 är nästan försumbar jämfört med variationen när man framkallar som tex agitering, koncentrationen av framkallare o temperaturdifferenser.

Om man ska fotografera ett porträtt vill man ju gärna att hudtonerna ska bli bra. En ljustmätare vill ju gärna göra allt till medelgrått - mäter man efter hudtonerna skulle alltså hudtonen bli medelgrå - men det är ju inte så snyggt.

Då stämmer det bättre om man mäter efter hudtonerna och överexponerar ett steg för att få mer "korrekta" hudtoner.

Mina egna erfarenheter av Tri-X är att man gott kan överexponera lite :)

(Men det kan ju bero på min kamera också)

Johan P skrev:
Om man ska fotografera ett porträtt vill man ju gärna att hudtonerna ska bli bra. En ljustmätare vill ju gärna göra allt till medelgrått - mäter man efter hudtonerna skulle alltså hudtonen bli medelgrå - men det är ju inte så snyggt.

Då stämmer det bättre om man mäter efter hudtonerna och överexponerar ett steg för att få mer "korrekta" hudtoner.

Mina egna erfarenheter av Tri-X är att man gott kan överexponera lite :)

(Men det kan ju bero på min kamera också)
Nja, en ljusmätare mäter ju enbart hur ljust det är o skiter i hur du vill ha det. -Antingen mäter den det direkt infallande ljuset (vilket är att rekommendera) eller reflekterande ljus. Ett gråkort är då bäst (18% reflektion) att mäta reflekterat ljus mot. Exponerar och framkallar man sedan enligt reglerna så blir det riktigt med hudtonen oavsett om det är en person från mörkaste Afrika eller norra Finland. Det är ju annars svår o veta om hudtonen på personen verkligen är ett steg mörkare än ett gråkort. Normal svensk hud är troligtvis ljusare än ett gråkort.

Kornet blir i alla fall grövre om du överexponerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar