Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra/billiga piratbatterier till D5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv köpt 2 piratbatteri till min D7D på Tradera av 24HShop och dom funkar kanon har inte haft några problem med dom alls
 
Javisst

Odden skrev:
Själv köpt 2 piratbatteri till min D7D på Tradera av 24HShop och dom funkar kanon har inte haft några problem med dom alls

Kan bara instämma, 195:00 är vad du maximalt bör betala för detta batteri.

Något sämre kapacitet än original, har själv 3 st batterier från 24HShop. Fortfarande billigare än 1 KM original.

/Jörgen
 
FotoDan skrev:
Kryllar ju av billiga batterier till min D5D.

http://search.ebay.com/search/searc...ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=1&fsoo=1

Vad ska man välja? Är dom något att ha?
Finns ju piratbatterier för 500kr i Sverige men är dom så mycket bättre?

Det verkar vara Lithium-ion på 1400mAh-1500mAh.

Något som köpt på Ebay och kan rekommendera någon firma?

Jag kan för mitt liv inte rå för detta i vissa ögon "sarkastiska" inlägg.
Men vi "fotografer har råd att köpa kameror för tiotusentals kronor, men när det gäller ett så viktigt tillbehör som batteri, då ska det sparas pengar. Jag ser det som om vi sväljer elefanter, men silar mygg !! /Thomas.
 
Re: Re: Tips på bra/billiga piratbatterier till D5D?

ThomK skrev:
Jag kan för mitt liv inte rå för detta i vissa ögon "sarkastiska" inlägg.
Men vi "fotografer har råd att köpa kameror för tiotusentals kronor, men när det gäller ett så viktigt tillbehör som batteri, då ska det sparas pengar. Jag ser det som om vi sväljer elefanter, men silar mygg !! /Thomas.

Jag kallar det sunt förnuft.

Orginal kostar låt säga 700kr.
Pirat inkl frakt max 100kr.

Kommer batteriet spela in på kvaliten på bilderna för mig glad amatör? Nej. Då köper man ett helt gäng billiga batterier istället.
 
Re: Re: Tips på bra/billiga piratbatterier till D5D?

ThomK skrev:
Jag kan för mitt liv inte rå för detta i vissa ögon "sarkastiska" inlägg.
Men vi "fotografer har råd att köpa kameror för tiotusentals kronor, men när det gäller ett så viktigt tillbehör som batteri, då ska det sparas pengar. Jag ser det som om vi sväljer elefanter, men silar mygg !! /Thomas.

Hade det funnits kamerakopior som kostade 1/6-del av vad orginalet gör och leverar ungefär samma prestanda även om man går miste om lite kvalité och garanti så tvivlar jag inte en sekund på att folk hade valt dessa.

Faktum är väl också att många av piratbatterierna görs i samma fabriker som orginalen.
 
Du får vad du betalar för

Vad det gäller batteri kan man ställa sig följande frågor

Vem e det som tillverkar batteriet(barnarbete)?
Tillverkas det på ett miljövänligt sätt?
Betalar tillverkaren miljöavgifter?
Gäller garanti´n på kameran?
Hur många kemiska utsläpp inträffade i Kina 2005?

Saker väl värda och tänka på
 
Re: Du får vad du betalar för

troutking skrev:
Vad det gäller batteri kan man ställa sig följande frågor

Vem e det som tillverkar batteriet(barnarbete)?
Tillverkas det på ett miljövänligt sätt?
Betalar tillverkaren miljöavgifter?
Gäller garanti´n på kameran?
Hur många kemiska utsläpp inträffade i Kina 2005?

Saker väl värda och tänka på

Bra att du skrev batteri, utan att knyta till märke eller modell!

Pirater är ofta tillverkade i samma fabrik som orginal. Orginal är väldigt sällan tillverkade av kameranmärket, utan de lägger ut detta till den som kan hålla leveransgarantieran till minsta möjliga kostnad.
Det finns ingen som hälst moralisk fördel att köpa orginal mot pirat så länge du inte känner väldigt starkt för och vill sponsra ett givet märke.
 
Tyvärr e det nog så att många märke tillverkas i samma fabrik men det ändrar inte på vissa av frågorna tex.
Betalar tillverkaren miljöavgifter?(på alla celler)
Har hört talas om fabriker som efter det att den anstälde gått hem tar in arbetslösa som gör ett "skift" för en ostfralla typ i betalning.
 
Det är mycket möjligt, men hur vet du om ostfralle lönen gör ett orginal eller ett piratbatteri?

Tillverkaren måste ju producera ett visst antal batterier av varje sort, om A eller B sker nattetid är legalt bara det blir gjort. Köpare till A eller B bryr sig inte heller, bara leveransen sker och att produkten lever upp till kvalitetsmålen.
 
Vet ej vem som får vilket
Ville bara uppmärksamma det
Vet bara att Nikon, Canon, Olympus etc. har miljöpolycer som de följer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.