Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bok för nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Threepwood

Aktiv medlem
Hallå

Köpte mig en Olympus e-500 för ett tag sen och är intreserad o veta om det finns någon bok som kan hjälpa en att koma igång.
Finns ju så mycke att göra med kameran och ja har ingen igentlig koll om vad som är vad och när man ska använda det.

Man har ju sett en massa otroligt fina foton på deviantArt.com.. man vill ju själv kunna fota så.

Så, någon som kan rekommendera en bra bok för nybörjare?


// Thomas
 
Jag tycker

"Photography : The New Complete Guide to Taking Photographs" av John Freeman är en mycket bra "nybörjarbok" om hur man tar bilder. Innehåller väldigt många bra praktiska tips och bilderna är inspirerande.
Dock bör den kompletteras med ytterligare en bok som går igenom grunderna i hur kameran fungerar (
exponering, histogram etc).
 
Kolla in närmaste bibliotek vetja! Underskattat med all den gratis kunskapen som finns där, enligt mig.
MVH Niclas,
 
Det finns hur mycket fotoböcker som helst på bibliotek och antikvariat, och de är extremt undervärderade.

Grundprinciperna är desamma idag som för hundra år sedan. Den bästa artikel jag sett om belysning finns t.ex. i det allra första numret av FOTO från 1935. Leta upp några böcker från sisådär 60- 70-tal, så står där en hel del om systemkameror.

Vad du skall göra med den där filen som hamnar på minneskortet kan du hitta på annat håll. Det viktiga är ju att börja med själva fototekniken.
 
Att det finns böcker på bibliotek vet ja men det underlättar mycke om man vet vad man ska leta efter =)
Ska kolla upp dom som föreslagits.
 
Jag kan bara göra som Anders och föreslå NG Den stora fotouiden. Inspitations- och lärdomsrik till råge.
 
Jag köpte 3st böcker för en månad sedan som jag varmt rekommenderar.

1. "Understanding Exposure: How to Shoot Great Photographs" av Bryan Peterson
2. "Digital Photography Book" av Scott Kelby
3. "Learning To See Creatively" av Bryan Peterson


Jag kunde inte så mycket om hur kameran funkade innan jag köpte böckerna. Men efter jag har läst igenom de och funderat så har saker och ting klarnat. Ser saker och ting i ett helt annat ljus nu, både tekniskt och bildmässigt.
 
ANNONS