Annons

Tips på bildskärm under 10.000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Eftersom den stora tråden om bildskärmar är för stor för att få grepp om väljer jag att starta en ny.

Jag planerar som sagt att byta ut min CRT Philips 109B20 eftersom färger och skärpa inte riktigt uppfyller mina krav. I första hand ska skärmen klara av avancerad bildbehandling, men det är även ett plus om den har kort responstid och klarar av dataspel. Bildskärmen måste klara av att man sitter lite snett också, väldigt viktigt!

Från början var jag inställd på 19", men efter att ha sett en del bredskärmar har jag blivit sugen på något större. Har även läst att widescreen ska yppa sig utmärkt för bildbehandling, någon med erfarenhet?

Summa sumarum, bildskärmen ska klara:

- Minst vara 19"
- Avancerad bildbehandling
- Klara av sned blickriktning
- Ev vara widescreen
- Fördel om kort responstid

Så, om du hade runt 10.000 kr i handen, vilken skärm skulle du då satsa på?
 
Vad menar du med "avancerad bildbehandling"?

Annars är det väl bara att kolla in Eizo:s flexscan-serie. LaCie har väl några som är billigare oxå.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Vad menar du med "avancerad bildbehandling"?

Annars är det väl bara att kolla in Eizo:s flexscan-serie. LaCie har väl några som är billigare oxå.

/Maverick

Det var mer en markering för att visa att jag har ganska höga krav på skärmen. Kollade in Eizo och de verkar riktigt schyssta.

Någon som vet ifall man märker stor skillnad mellan Flexscan och Coloredge?
 
Har aldrig jobbat på en coloredge men min lärare säger att det är rätt stor skillnad. Fast det skiljer ju en del i pris också.

Mvh
Maverick
 
Jag hänger på den här tråden.. för även jag är i bildskärmsköpartagen och har ungefär samma önskemål som trådskaparen.


Nu är jag hopplöst okunnig om alla tekniska data ang bildskärmar.. Men har väl tänkt mig prisklassen mellan 5000-10 000:-

Den skall som sagt vara bra för bildbehandling.

Spel, spelar jag inte, däremot, tänkte jag väl kunna titta på film på den någon gång emellanåt, när jag vill ha omväxling till TV-soffan.

Snälla, finns det någon som kan komma med tips och hjälp.. men snälla.. inte för mycket invecklat tekniksnack.. Det klarar jag inte av :)

Tack på förhand!
 
Jag slog till och beställde en Eizo 24" igår:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331115

Den spräckte min budget, men efter att ha läst bara positiva åsikter om Eizo så tyckte jag att det var värt det. De verkar vara pålitliga och verkar även ha hög kvalitet, vilket är viktigt för mig. Kan återkomma med en recension när jag fått skärmen.
 
Hmmmm..!

Jag köpte en 19" Dell Ultrasharp för runt 5+ moms och vart väl rätt nöjd men sedan köpte jag Spyders Skärmkalibrering och nu är jag JÄKLIGT nöjd med allt, förr tyckte jag nämligen att bilderna var halvdassiga när jag såg dem på en bildskärm men att de var kanon när jag framkallade dem, nu är de i princip exakt lika både på skärmen och efter framkallning och det behöver jag väl inte tala om vad det är värt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.