Annons

Behöver synpunkter vid val av bildskärm.

Produkter
(logga in för att koppla)
"The Bad: Lack of advanced image controls; minor color problems in midtones."

Det där lät ju inte så bra just för bildhantering (Dellen som föreslås ovan).
 
God idé som jag faktiskt har tänkt på :)
Men jag tror inte det blir billigare tyvärr.
 
gunsan skrev:
920T verkar ju vara en bra skärm.
Tack för tipset, en stor skillnad mellan 910T och 920T vad gäller kontrasten. 500:1 resp 1000:1.
Jag gjorde samma miss som du först. Du har tittat på den analoga 910N. 910T är en annan skärm :)
 
Japp, det är lite som att navigera i en djungel, det finns så många skärmar med så olika värden som man skall lusläsa :)

När får du din skärm?
 
Nästa vecka tror jag, köper genom IT avdelningen på jobbet så jag har inte riktigt koll. Men det var de som upptäckte att T-modellerna av 910 å 021 va samma skärm :)
Sitter å andra sidan med en 4 år gammal compaqskärm hemma nu så nästan vad som helst blir bättre.
 
Är TFT det som gäller bildmässigt oxå inte bara vad tillverkarna satsar på, nackdelar?
Sitter me´ en 15" hp från -97, visserligen kan jag ändra upplösning men kontrasten är bedrövlig för foto.
 
Bofoto skrev:
Är TFT det som gäller bildmässigt oxå inte bara vad tillverkarna satsar på, nackdelar?
Sitter me´ en 15" hp från -97, visserligen kan jag ändra upplösning men kontrasten är bedrövlig för foto.
Tvärtom, TFT vinner inte terräng p g a överlägsen bildkvalitet utan på allt det andra (vikt, volym, design). Den bästa bildkvalitén får du fortfarande med en CRT-skärm.
 
Som Thomas C sagt ovan kör Dell en drive där man får 50% rabatt vid köp av köp av två skärmar vilket gör att man får en Dell Ultrasharp 2405FPW 24" för 8800:-, ett ganska bra pris för en 24" widescreen får man säga=)

På pappret ser den ju riktigt bra ut (16ms / 500cd/m2 / 1000:1 bla.) Inbyggd minneskortsläsare har den också till alla oss fotografer. Men är det någon som använder den? Skulle den funka till bildredigering?
Alla recensioner jag hittar om skärmen inriktar sig på filmvisning eller spelande, något som inte är intressant för mig.
 
Aton_ skrev:
Tvärtom, TFT vinner inte terräng p g a överlägsen bildkvalitet utan på allt det andra (vikt, volym, design). Den bästa bildkvalitén får du fortfarande med en CRT-skärm.

Hej

Jag har själv inte testat en massa skärmar men har en Lacie Electron 22" Blue3 som är för grafiker och fotografer som kostade mig drygt 16000kr (två år gammal). Köpte sedan en Samsung Syncmaster 213T 21" tft skärm (ca 9000kr) som andra skärm. Jag har två skärmar till datorn och tar jag upp en bild på Lacie och drar den sedan till Samsungen, säger man bara WOW! bilden blir mycket bättre, skarpare, mer kontrast, mer detaljer i bilden, mycket mer levande. Bildkvaliten blir enligt min mening mycket bättre på Samsungen. Lacie skärmen är kalibrerad med Spyder. Samsungen har jag ställt in så den skall likna Lacie skärmen i tex brightness och så. Tyvärr kan man inte kalibrera två skärmar, inte med Spyder i alla fall. Möjligtvis är andra CRT skärmar bättre än Lacie men i jämförelse med min Samsung är den inte så skarp. Jag kör båda skärmar i 1600x1200 och jag har mycket lättare att läsa texten på Samsungen. Samsungen körs digitalt. På Lacie skärmen så tycker jag att vissa linjer inte är raka, verkar lite snett och vingt och jag har försökt att korrigera det i menyn men med dåligt resultat. På Samsungen känns allting rakt och perfekt. Min Samsung har lite större bildyta, ca 3.5cm mer på diagonalen

Funderar att byta ut min Lacie mot en platt skärm, men i så fall en platt med bättre kalibrerings möjligheter än min Samsung.

Hälsningar
Omar Brännström
 
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076354

Första skärmen med Adobe RGB
En sån här hade jag köpt ialla fall. Ifall jag hade råd dvs. 37000 kostar den på dustin, hehe.

Men själv har jag nu en HP P1230 CRT skärm på 21 tum. Den funkar bra och jag fick den för ett bra pris, 5500kr ungefär. Men det känns som att det är lite dålig kontrast ibland. Är det stor skillnad på en TFTskärm för cirka 9000kr?
 
oee skrev:
Som Thomas C sagt ovan kör Dell en drive där man får 50% rabatt vid köp av köp av två skärmar vilket gör att man får en Dell Ultrasharp 2405FPW 24" för 8800:-, ett ganska bra pris för en 24" widescreen får man säga=)

På pappret ser den ju riktigt bra ut (16ms / 500cd/m2 / 1000:1 bla.) Inbyggd minneskortsläsare har den också till alla oss fotografer. Men är det någon som använder den? Skulle den funka till bildredigering?
Alla recensioner jag hittar om skärmen inriktar sig på filmvisning eller spelande, något som inte är intressant för mig.

Har nu kört med min Dell 24" wide i en vecka och är enbart positivt imponerad...
Hade en 19" Trinitron "bara 4 år" gammal innan och framförallt är skärpan och färgerna mycket bättre nu.
Kortläsaren funkar snabbt och inga problem som med min gamla "9 in 1" läsare.

Borde kanske skriva en recension men:

REKOMENDERAS VARMT !
 
Lacie skärmen är kalibrerad med Spyder. Samsungen har jag ställt in så den skall likna Lacie skärmen i tex brightness och så. Tyvärr kan man inte kalibrera två skärmar, inte med Spyder i alla fall.
Jo, spydern fungerar utmärkt att kalibrera två skärmar om man har den bättre mjukvaran optical. Eller ska iaf göra. Men det kräver att grafikkortet visar skärmarna som två och inte en större för windows.

Detsamma gäller Spyder2, det dyrare paketet Pro Studio klarar att kalibrera flera skärmar med sin mjukvara. Jag har själv 2 st 22" diamondtron sittandes på ett ATI 9800 och det fungerar utmärkt.



Första skärmen med Adobe RGB
En sån här hade jag köpt ialla fall. Ifall jag hade råd dvs. 37000 kostar den på dustin, hehe.
Ska man vara helt korrekt så har det funnits en CRT-skärm från Mitsubishi som klarat att visa RGB sen ca ett och ett halvt år tillbaka. Därimot är Eizos skärm den första TFT-skärmen som klarar AdobeRGB.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Jo, spydern fungerar utmärkt att kalibrera två skärmar om man har den bättre mjukvaran optical. Eller ska iaf göra. Men det kräver att grafikkortet visar skärmarna som två och inte en större för windows.

Detsamma gäller Spyder2, det dyrare paketet Pro Studio klarar att kalibrera flera skärmar med sin mjukvara. Jag har själv 2 st 22" diamondtron sittandes på ett ATI 9800 och det fungerar utmärkt.


Hej

Använder själv Optical 3.7.8 och den äldre Spydern och ett Asus 9600SE grafikkort och Windows XP. Min kalibrering påverkar bara den skärm som jag satt som skärm nr 1 i "Egenskaper för bildskärm". Tittar man 1 skärmen och går in på avancerat och går in på färgmatchning så finns färgprofilen som Optical har skapat. Går jag in på bildskärm 2 så saknas det en färgprofil. Så i mitt fall kalibreras bara den första skärmen. Möjligtvis kan det bero på vilket grafikkort man har. Men enligt min manual som jag har till Optical så står det följande:


"On a Macintosh system, multiple monitors are supported. On a Windows
system, multiple monitors are not supported. Therefore, if you have
multiple monitors on a Windows system, either by using a dual head video
card or by using multiple video cards, only the primary monitor will be
calibrated and profiled."

Du hittar den under start-alla program -Pantone Colorvision-User Guide.


Har du samma färgprofil för båda skärmarna om du tittar under Egenskaper för bildskärm sedan avancerat sedan färgmatcning (eller vad det kan heta på ditt grafikort)?

Berätta om jag har missat något, för jag vill gärna kunna kalibrera båda skärmarna. Har dock kollat upp det innan och vad jag har läst på nätet så skall det inte gå, men nya saker kan ha uppkommit under tiden.

MVH

Omar Brännström
 
Thomas C skrev:
Har nu kört med min Dell 24" wide i en vecka och är enbart positivt imponerad...
Hade en 19" Trinitron "bara 4 år" gammal innan och framförallt är skärpan och färgerna mycket bättre nu.
Kortläsaren funkar snabbt och inga problem som med min gamla "9 in 1" läsare.

Borde kanske skriva en recension men:

REKOMENDERAS VARMT !

Beror väl på hur mycket man jobbar vid datorn, men en CTR oavsett märke kan räkna ut efter ett par år. Om man nu ska ha den till bildbehandling. Vet inte om du var ironisk med "bara 4 år" eller inte, men skärpan är det första som försvinner. Jag säger dock inte att CTR är skräp inte alls, en ny CTR (bra) kan slå vilken TFT som helst.
 
Tawi skrev:
Jag säger dock inte att CTR är skräp inte alls, en ny CTR (bra) kan slå vilken TFT som helst.

Har du arbetat vid en bra TFT-skärm, som en Eizo ColorEdge? Många som arbetar med bildbearbetning sitter idag vid sådana skärmar. Och det beror inte på att man sparar några centimeter på skrivbordet :)

MVH/Stefan
 
Jodå, jag har jobbat vid ett antal olika TFT-skärmar. Dock ingen Eizo ColorEdge. Sitter idag och jobbar vid en Apple-skärm, ingen toppen skärm, men den fungerar riktigt bra. Det viktiga för mig är att jag får ut bilderna i samma färg på skrivaren som jag har på skärmen, vilket jag får.
 
Tawi skrev:
Jodå, jag har jobbat vid ett antal olika TFT-skärmar. Dock ingen Eizo ColorEdge. Sitter idag och jobbar vid en Apple-skärm, ingen toppen skärm, men den fungerar riktigt bra. Det viktiga för mig är att jag får ut bilderna i samma färg på skrivaren som jag har på skärmen, vilket jag får.

Vilken CRT-skärm menar du skulle vara överlägsen alla TFT-skärmar? Jag har svårt att hitta bra sådana idag. Sony Artisan är nedlagd, Barco likaså. De som jag känner som har köpt LaCie har bytt tre-fyra gånger innan de hittar en som fungerar. Jag kan inte hitta någon vettig CRT-skärm idag.

MVH/Stefan
 
Skulle just föreslå LaCie's Blue-serie. Lät ju inget vidare Stefan att de du känner med dessa har varit tvungna att byta ut ett antal. Men det förekommer även på TFT-sidan. Problemet där är oftast att de är ojämna i färgerna på grund av bakgrundsbelysningen. Eller om man har flera skärmar ur samma serie, att de inte ger samma färger trots att man kallibrerat dem lika.
 
Berätta om jag har missat något, för jag vill gärna kunna kalibrera båda skärmarna. Har dock kollat upp det innan och vad jag har läst på nätet så skall det inte gå, men nya saker kan ha uppkommit under tiden.
Jag har Spyder 2 Pro Studio. I den är mjukvaran fullt fungerande och man får välja vilken skärm man ska kalibrera i en liten rullningslist. Då hoppar hela programmet över till motsvarande skärm. Följaktligen får jag också en profil med ett unikt namn för respektiva skärm.

Ett litet knep som du skulle kunna göra är att växla primär skärm, kalibrera sedan denna så du får en profil. Sedan växlar du tillbaka till din vanliga primära skärm och gör en kalibrering för denna ocskå, döp profilen till något annat.

Då kan du låta profilen för din huvudskärm vara kvar, sedan bör du kunna gå in manuellt i egenskaperna för skärm 2 under colot matching och klicka dig fram till den profilen du skapade för den och välja den.

Även om Optical inte stödjer dubbla skärmar såsom den nya programvaran så lär det väl inte finnas några hinder att du skapar en profil och kör den manuellt. Windows har ju trots allt stöd för dubbla skärmar och färgmatchning.

Det som kan vara grejen är om du har opticals programvara som inte vill ladda profilen så den syns i windows, men andra program som är profile-aware kan ju använda profilerna som inget hade hänt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.