Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bakgrundsställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Har tänkt ordna en fotostudio som man kan packa upp var man än är. Blixtar och sådant har jag men inte
bakgrund.

Jag letar alltså efter bakgrunder och något som håller upp dem. Detta ska få plats i t ex ett vardagsrum.

Vilken färg på bakgrunden rekommenderar ni? Jag funderar på vitt, svart och brunt. brunt tycker jag är väldigt snyggt för porträtt, både för människor och hundar.

vad har ni för erfarenheter av marknadens olika lösningar? Var köper man dem?

Tack på förhand!

Marie

Kom på nu i efterhand att man kan köpa ihopfällbar bakgrund om man t ex ska ta porträtt på barn.

Men jag funderar på vilken färg jag ska välja...

//Marie

Jag flyttar med mig mina grejjer ganska mycket. Dock kan jag inte säga att min bakgrundslösning är speciellt optimerad. Den funkar dock bra när den väl är på plats och om man har en stor bil.

Jag gillar pappersbakgrunder - därför har jag även med mig sådana ut. Om det inte är för högt (mer än 4 meter) så använder jag manfrottos "autopole"-lösning med expanderande fästen till fonden. Det fungerar oerhört bra! Är det högre i tak så använder jag vanliga stativ för att hänga upp fonden i.

För att uppnå en flexiblare lösning har jag tänkt mig en bakgrund av typen "twistflex" som bl.a säljs på Aifo. Denna är inte lika brad (2.10m) men otroligt flexibel eftersom den bara fälls ihop precis som en reflexskärm. Den har ett släp som man lägger ut för att få en skarvfri bakgrund. Finns i vitt och svart. Kostar dock en hel del.

Gällande färger så är jag personligen ganska förtjust i vitt, mörkgrått och brunt. Den vita används mest.

Mvh /Peter

En kritvit fond behöver inte heller vara kritvit om man skärmar av ljuset och belyser bakgrunden med t.ex ett raster... Kan alltså vara ganska flexibelt hur man vill att det ska se ut.

Bilagor

• pv6d6857.jpg
    pv6d6857.jpg
    30.9 KB · Visningar: 414
peter_wahlström skrev:

Jag gillar pappersbakgrunder - därför har jag även med mig sådana ut. Om det inte är för högt (mer än 4 meter) så använder jag manfrottos "autopole"-lösning med expanderande fästen till fonden. Det fungerar oerhört bra! Är det högre i tak så använder jag vanliga stativ för att hänga upp fonden i.

För att uppnå en flexiblare lösning har jag tänkt mig en bakgrund av typen "twistflex" som bl.a säljs på Aifo. Denna är inte lika brad (2.10m) men otroligt flexibel eftersom den bara fälls ihop precis som en reflexskärm. Den har ett släp som man lägger ut för att få en skarvfri bakgrund. Finns i vitt och svart. Kostar dock en hel del.

Gällande färger så är jag personligen ganska förtjust i vitt, mörkgrått och brunt. Den vita används mest.

Mvh /Peter

Har du foto på din bakgrundsställning? Lättare att förstå din beskrivning när man kan se det :)

Twistflex verkar kanonbra! Men jag hittar inte helvit utan en mer marmorerad :(

Bättre urval i England.

http://www.studiokitdirect.co.uk/

Billigaste bakgrundstativet köpte jag på Jysk bäddlager och Cheapy bygghandel. Jysk hade en hylla som man kunde spänna mellan golv och tak.
Cheapy sålde en 28mm rundstav som var 3 meter lång. En pappersbakgrund från HAMA och man var igång för under 800:- inkl allt. Mycket flexibelt upp till 280cm i takhöjd.

Här är receptet :eek:)

2st. autopole Observera att du ska ha den som heter autopole2. Den vanliga autopole har en mycket fattigare låsanordning.

för att hänga upp fonden behöver du först en sån här till pappersfonden och sen en sån här så att du kan hänga upp tre stycken fonder på en gång. Använd en superclamp för att sätta fast allt i autopolen.

Inte den enklaste eller billigaste lösningen, men otroligt flexibel och jag vågar nog påstå den mest pålitliga och stadigaste du kan hitta. Ingen som snubblar över utstickande stativ osv...

Gällande twistflex (ihopfällbar bakgrund med släp) Gå in på aifo´s hemsida och sök efter artikel LA-6701

Hoppas det var till någon hjälp... =o)

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar