Annons

Tips på (bättre) fotoforum?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jan! Jag tror egentligen inte att jag riktigt förstod vad du var ute efter. Var det bättre bilder utan kommentarer, bättre bilder med kommentarer eller bättre bilder med bättre kommentarer? Hur viktigt är kommenterandet för dig? Vill du själv kunna lägga upp bilder? Vill du själv kunna få kommentarer?

Fotosidan är om jag har förstått det rätt inte ett ställe att visa upp sina bilder på i första hand (undantaget de som köper guldmedlemskap och har portfolio eller de som väljs in i Picturo och vill sälja bilder) och de som lägger upp bilder här vill väl i första hand få kritik för att kunna ta bättre bilder.

Vad jag ville

Vad jag i första hand ville vad att få tips på sajter som har kritikerforum som fungerar bättre än vad jag tycker Fs gör. Vad som övrigt fanns i mitt första inlägg, var ett försök att ge en bakgrundsförklaring till min förfrågan (dvs om tips på andra sajter), och varför jag tröttnat på Fs kritikerforum.

Min förståelse av bildkritikerforum är att det är en plats där bildintresserade människor samlas för att diskutera bilder. Vad det handlar om är alltså att få ta del av andras uppfattningar om de egna bilderna, samt ge sina åsikter på andra medlemmars bilder. Och själva poängen är att utvecklas som bildmakare, och kanske också att få en utökad förståelse för andra typer av bildberättande än det egna.

Så ett missnöje med Fs, är att deltagandet vad gäller att ge kommentarer är så klent. Väldigt ofta är de kommentarer som ändå ges också mycket innehållslösa. Inte sällan består kommentarerna av lite hurrarop, men inte så mycket mer. Att få en sådan kommentar är naturligtvis bättre än att inte få någon alls. Men frågan är hur mycket man kan utvecklas i en sådan kritikermiljö? En fundering jag har haft kring detta är om folk på Fs alls är särskilt intresserade av bilder. Kanske handlar det för många bara om ett ställe där man kan få lite självbekräftelse -"om jag säger att din bild är fin, så säger du att min är fin, och då är allt bra".

Jag menar dock inte alls att kritiken måste vara kunnig, utförlig och välartikulerad. Det räcker med att man presenterar sina åsikter på ett respektfullt och någorlunda nyanserat sätt. Många verkar heller inte ens ge sig tid till att titta på en bild i mer en någon sekund, och förstår han/hon inte genast då vad bilden handlar om är den körd. Återigen, är snittmedlemen på Fs egentligen speciellt intresserad av bilder? Jag betvivlar det. Forumet används till andra saker, t ex för självbekräftelse eller kanske för att skapa sociala nätverk, eller nåt.

En annan nackdel (?) med Fs kritikerforum är ju att det är så många bilder som publiceras där, och att det finns en stor heterogenitet bland bilderna: med avseende på genrer, tekniskt kunnande, konstnärligt kunnande, ändamål (kommersiellt, politiskt, narcissistiskt, mm). Dessutom är många bilder mycket tråkiga då de inte strävar efter något annat än att skildra te x en vacker solnedgång, ett näpet barn, ett sött djur, en sexig tjej, mm mm. Det handlar således om ett strikt genrebundet folkloristiskt bildberättande, som jag tidigare karaktäriserat som "hötorgsfoto". Det är inget "fel" med denna sorts foto, men jag längtar efter bilder där man ser en annan strävan, där man vill uttrycka något mer. Det får gärna vara "misslyckade" bilder (jag ser mina egna som så).

Nu måste jag sluta. Det är sent, och jag har nog redan skrivit mer än vad någon orkar läsa.

Jan,

Jag tror jag förstår vad du är ute efter. Jag har också tittat runt på alternativ/komplement till FS, men alla öppna sajter (liksom FS) dras med samma egenskaper: alla som vill får bli medlemmar, vilket i slutändan betyder att du får en spridning i bildkvalitet, genrer, och kommentarer som kanske/kanske inte passar dig. Det som skiljer dem åt är hur de är uppbyggda samt att genrefokusens skiljer lite från sajt till sajt. Jag har inte kunnat hitta något som passar mig bättre än FS.

Det som det låter som du eftersöker är en sluten sajt där man får ansöka om medlemskap och som enbart inriktar sig på din genre. Kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Ni som var missnöjda. Hur känns det med de nya intressegrupperna. Är ni nöjda med responsen och kritiken på era bilder?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto