Annons

Tips på att fota gymbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

JohansFoto

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fota i ett gym här i stan.
Det ska vara på miljön och ungefär vilka maskiner som finns och lösa vikter.

Någon som har gjort det som kan komma med tips på vad man ska tänka på och inte tänka på?

Några extra grejer jag behöver som blixt, softbox, paraply? Eller ska jag fota "rent" alltså endast kamera utan något tillbehör?

Flöda in med tips och ideer är ni snälla! :D
 
Svårt att säga exakt eftersom jag aldrig fotat i ett gym men vad jag kan tänka mig att om du släpar dit en massa utrustning så blir det väldigt stelt och konstigt, dvs folk beter sig inte som normalt. Testa istället köra med lätt liten utrustning, ta både närbilder, porträtt, avståndsbilder med mera. Helst inte så att människorna märker när du fotar så att du fångar dem så naturligt som möjligt.
Det är iaf så jag skulle försöka fota i ett sånt ställe.

/ Magnus
 
Jag har fått i uppdrag att fota i ett gym här i stan.
Det ska vara på miljön och ungefär vilka maskiner som finns och lösa vikter.

Någon som har gjort det som kan komma med tips på vad man ska tänka på och inte tänka på?

Några extra grejer jag behöver som blixt, softbox, paraply? Eller ska jag fota "rent" alltså endast kamera utan något tillbehör?

Flöda in med tips och ideer är ni snälla! :D

Kommer du inkludera människor i dina bilder, eller är det enbart för att visa upp lokalerna/maskinerna (kanske till en annons eller hemsida)?
 
Beroende på hur lokalen är upplyst kanske lättaste sättet kan kanske vara att använda enbart stativ. Då kan du sätta vitbalansen manuellt och slipper blandljus av lysrör och blixt. Ifall det redan är blandljus i lokalen, lysrör och utomhusljus kan det passa bättre med blixt (som har ungefär samma temperatur som utomhusljus) eftersom ljuset från lysrören då utgör en mycket begränsad andel av belysningen.

En idé du kan testa ifall du använder stativ är att ta två exponeringar för en del av maskinerna, en exponering i varje ytterläge i maskinens rörelse (ifall du kan rigga det på något sätt). Lägg ihop bilderna i ditt bildbehandlingsprogram. En sådan bild visar rörelsen och är mer än bara en illustration av maskinen så som den ser ut. En förhoppningsvis lite mer intresseväckande bild.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.