ANNONS
Annons

Tips på allroundobjektiv för 350D amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej,

har nu haft min 350D med kitobjektivet i några månader och känner att det här är så intressant för mig så jag kan lägga en slant till på min utrustning.
Som nybörjare vill jag kunna ta både porträtt och situationsbilder. Macro är ganska oviktigt, fåglar och annat som kräver stor zoom vill jag inte ha. Min budget för nytt objektiv ligger på max 4500:-
Fråga 1:
Om jag skulle skaffa två fasta objektiv istället för en allround, vilka för och nackdelar?
Fråga 2: Idéer om ett bra allroundobejktiv?
Fråga 3: Ngn som använder Tamron 18-200? De två recensionerna räckte inte för att jag skulle känna mig riktigt trygg i att köpa det.

Alla råd mottages tacksamt.

Sigma 70-300 APO - det borde täcka in alla dina behov (och visst finns det bättre och dyrare alternativ, men det här gör det du vill).

18-200 och 70-300 har jag inte läst en enda recension om men med det breda omfånget så drar tyvärr jag slutsatsen att det inte är några dunderobjektiv direkt. Det jag tycker verkar vettigt i prisklassen är ett Tamron 28-75 f2.8. Tyvärr blir det ju inte samma brännvidd för er med 350D (jag kör film) men jag tror fortfarande det är ett bra alternativ. Kompisen har en 350D och Tamron 28-75 och han är väldigt nöjd, såvitt jag förstått så är han sugen på nåt som börjar på 8mm nu vilket är förståeligt.

Jag letade själv efter ett allround-objektiv kring 4000:- och beslutade mig för tamronet.

Tack för svar!

Efter att ha läst det Ni skrivit tror jag att jag skall skippa stort zoomomfång och istället köra ex med 28-70. Skall invänta Roberts recension (om han får objektivet idag...) och bevaka den tråden.

Jag förstår det som att jag dessutom om några månader kommer börja längta efter ett separat vidvinkelobjektiv också...

/Peder

Om jag var du skulle överväga Sigmas 18-50 f2.8 då får du en bra ljusstark normal zoom med hyfsad vidvinkel som är flera klasser bättre en kitgluggen.

Ett billigt och bra objektiv för att ta porträtt är Canon 50mm f/1.8. Kostar runt en tusenlapp beroende på var du köper det.

Sigmas 18-50 f2.8 har jag hört mycket gott om, men har aldrig testat själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar