Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips på allround-objektiv till canon 7d
- Trådstartare Mindjive
- Start datum
joelsandstrom
Ny medlem
Jag köptet till ett 24-105/4,0 L IS USM till min 1D MK4. Jag anser att det är ett mycket användbart allround-objektiv.
Sitter på hela tiden och det är enbart när jag ska ut och fota hundarna eller annat som kräver lite zoom som jag byter.
Har hört mycket bra om 24-70/2,8 L IS USM (som jag var nära på att köpa istället för 24-105).
Sitter på hela tiden och det är enbart när jag ska ut och fota hundarna eller annat som kräver lite zoom som jag byter.
Har hört mycket bra om 24-70/2,8 L IS USM (som jag var nära på att köpa istället för 24-105).
MedinFoto
Aktiv medlem
Canon 15-85 eller Canon 18-135?
15-85 ser ju väldigt fint ut, och kombinerat med ett ljusstarkare fast objektiv täcker det en hel del så länge man inte behöver riktig tele.
24-105 är fint (jag har ett som används väldigt ofta på min 1Ds2), men beroende på smak och behov kan det ibland inte bli tillräckligt med vidvinkel på en crop kamera.
SpeedAbuser
Medlem
17-55 på 7D är en svårslagen kombination och är ett måste om du ska kunna filma utan stativ. Utan IS blir det mycket små vibrationer som förstör bilden men i 17-55:an är det riktigt bra bildstabilisering vilket i princip helt eliminerar det problemet.
För min del är just detta objektiv anledningen till att jag personligen valde 7D istället för 5DII. På jobbet har vi 5DII med bland annat 24-70 och den är bättre när det gäller bruskänslighet samt till viss del dynamiskt omfång. Detta vägs dock upp med råge då 7D med 17-55 är vassare i princip i alla andra hänseenden.
För min del är just detta objektiv anledningen till att jag personligen valde 7D istället för 5DII. På jobbet har vi 5DII med bland annat 24-70 och den är bättre när det gäller bruskänslighet samt till viss del dynamiskt omfång. Detta vägs dock upp med råge då 7D med 17-55 är vassare i princip i alla andra hänseenden.
HusKul
Aktiv medlem
17-55 på 7D är en svårslagen kombination och är ett måste om du ska kunna filma utan stativ. Utan IS blir det mycket små vibrationer som förstör bilden men i 17-55:an är det riktigt bra bildstabilisering vilket i princip helt eliminerar det problemet.
personligen skulle jag inte kalla 17-55 för allround objektiv
MedinFoto
Aktiv medlem
Jag har själv funderat lite på att införskaffa en 7:a. Hur vore det att kombinera med Canon EF 70-200mm f4L USM?
Det är ett objektiv som ALDRIG är fel. Bra för sport och liknande där man ofta vill ha lite "lagom" tele. Jag skulle rekommendera att du spenderar lite extra för IS modellen.
apersson850
Aktiv medlem
En gång kallade jag FD 50 mm 1:1,4 S.S.C. för allround...personligen skulle jag inte kalla 17-55 för allround objektiv
McGraw
Medlem
+1
Det är bara att hålla med! Valde mellan 17-55, 17-40, 24-70 och 24-105. De första som försvann från ekvationen var de bägge 24rna då jag skulle sakna vidvinkeln. 17-40 är fortfarande aktuellt, men då som ett vädertätat komplement till 17-55. 17-55mm är en logisk brännvidd på 7d och konstant 2.8 är bara att älska. Speciellt om du tänker filma med det.
Om man väljer att kalla det allround eller inte beror helt på vad du behöver. Det som är allround för dig behöver inte vara det för någon annan.
fredrikb81
Aktiv medlem
Jag vet ju inte riktigt vad vi pratar om för budget här, men i den "inte så jättedyra" prisklassen skulle jag slå ett slag för Tamron 17-50 2.8 (om man nu tycker att det är tillräckligt "allround"). Jag gjorde en hel del reasearch innan jag köpte mitt och för det mesta har det fått mycket bra recensioner och omdömen vad gäller "kvalitet för pengarna". Det finns med eller utan VC (IS) och går ofta att hitta begagnat till vettig penning.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19467
Jag har dock inte testat att filma med det...
Mvh,
Fredrik
Edit: Kanske skulle tillägga att jag själv är jättenöjd med mitt val!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19467
Jag har dock inte testat att filma med det...
Mvh,
Fredrik
Edit: Kanske skulle tillägga att jag själv är jättenöjd med mitt val!