Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mosso

Medlem
Hej tänkt köpa mig en tele zoom till kameran, har en nikon d5200. Är djur i skogen som ja tänkt fota.
Har spanat lite på dessa tre, verkar ha fått bra betyg. Funderar vilket man ska välja, eller om ni har nått annat tips. Sigman å tamron ca3000 å nikon ca5000 är det värt två tusen extra?
Jätte tacksam för hjälp:)

Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS
Nikon 70-300 f/4,5-5,6G AF-S VR*
Tamron SP DI VC 70-300/4-5,6
 
Vilka typer av djur tänkte du fota? Det är stor skillnad om du tänker fåglar jämfört med tex rådjur. Dvs vissa objektiv är mer lämpade för en viss typ av djur.
 
Vilka typer av djur tänkte du fota? Det är stor skillnad om du tänker fåglar jämfört med tex rådjur. Dvs vissa objektiv är mer lämpade för en viss typ av djur.


Okay ja förstår. Men ja vill nog fota allt från små fåglar till de största älgar igentligen.
Så ja söker kanske nått som är rätt allround om det finns.
Annars fåglar är ju lättast att hitta men rådjur är roligare att fota... :/
 
300 mm är egentligen lite kort för både små djur son fåglar och för skygga större djur. Jag skulle satsa på Sigma 150-500 eller Tamron 150-600 för sådana djur.

När det gäller de objektiv som du har räknat upp så skulle jag säga att för djur är de ungefär likvärdiga. För flygande fågel kanske Nikons objektiv vinner på snabbare autofokus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.