Annons

Tips om Minolta Dimage Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

embee

Medlem
Ekonomin har sagt sitt och det blir en Minolta Dimage Z1.

De senaste åren har jag använt en gammal Minolta Riva Twin28 ( ärvd kompaktkamera ) för nödvändiga bildtagningar så det är ett riktigt lyft för min fotografiska ådra. ;)

Främst ska jag ta bilder i makroläge, på mina djur och naturen.

Förutom det självklara med att skaffa mer minne och uppladdningsbara batterier, finns det andra aspekter runt kameran som jag bör tänka på?

Och tar givetvis tacksamt emot Z1-användares erfarenheter av kameran i användning. :)

/ Maria - glad blivande digitalkameraägare *pepparpeppar*
 
Du kan nog bli nöjd med den, den är snabb o har ett härligt zoomomfång. Rätt välutrustad för sitt pris också, bl a med en riktig blixtkontakt för Minoltas fina (men dyra) blixtar...

När jag kikade i den gillade jag inte sökaren så där värst, men om ljud o ljussignalerna är pålitliga så funkar det ändå, och att använda LCD skärmen funkade bättre, men det kostar ström.

Det du behöver till kameran är några uppsättningar laddbara batterier o en bra laddare. Jag har kört Kodaks 1850 mAh o 2100 mAh i min Minolta Dimage 7 och de har givit resultat som ingen tror på när jag berättar det så jag har slutat tala om det *s* (Dimage 7 påstås äta batterier, men det är inte sant, om man använder bra batterier). De batterierna är dessutom de billigaste jag har köpt. 89-129:- för ett fyrpack i Västerås.

Med det enorma zoomomfånget behöver du ett stativ också, dvs om du ska utnyttja nästan 400 mm brännvidd med den lilla lätta kameran behöver du nåt stadigt. Finns det uttag för fjärrutlösare på den så är det suveränt, annars funkar förstås självutlösaren om det är motiv som inte springer iväg...

Finns filtergänga skulle jag skruva på ett Skyfilter för att skydda linsen, men om det tvistar de lärde. Det finns en särskild tråd om just det *s*.

Lycka till i jakten på Bilden!
 
Tack KG :)

Hade jag haft möjlighet så hade jag naturligtvis försökt skaffa mig en Aetta ( särskilt efter att ha följt en viss utförlig tråd om en viss förväntad Aetta ;) eller en 828:a istället, men man får anpassa sig efter plånboken.

Och med tanke på att jag inte plåtat manuellt på länge är Z1:an en bra kamera att köra in sig på igen. Nu blir det några veckor av manualläsning, den är nedladdad, och rastlöst väntande.

Och djuren, tre katter och hund, får vila upp sig inför mattes intensiva fotograferande av dem, vilken lär följa när kameran sitter i människohand...

/ Maria som blivit en väntare
 
Det jag främst vill göra dig uppmärksam på är att det är olika hastighet på olika tillverkares SD-kort. Det kanske inte är högsta prioritet för dig med videofunktionen men det är ju synd att inte ha möjlighet att utnyttja den när den väl behövs. Vid filmning i 640 läget och 30 fps så krävs det mer av minneskortet för att hinna med attskriva all data till kortet (ca 1mb/s) Större minneskort på 256 och uppåt finns tillgängliga med en kapacitet på 10mb/s ex Panasonic. Jag skaffade själv ett 128 mb Sandisk till att börja med och det var INTE tillräckligt snabbt. Men jag fick byta till ett Panasonic 128 mb (klarar 2mb/s) Lexar klarar att skriva snabbt också.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1023&message=6181726

Vad gäller batterier är det bra att ha två uppsättningar. Jag har ett set med 1800 mAh och en omgång med 2100 mAh. Ju högre tal desto bättre standbytid men 2100 är riktigt bra, tog säkert över 350 bilder innan jag laddade om.

Min gamla digitalkamera hade ingen optisk sökare så jag är van vid att bara använda LCD-skärmen. Men eftersom Z1 har sin "flip" funktion så är det samma LCD-skärm som visas i sökaren så den drar lika mycket ström oavsett läge. (kommentar till KG:s inlägg)

Det behövs en adapter för att kunna sätta på extra filter. Finns både tillsammans med en vidvinkelkonverter och endast adapter.

Vänta med stativ och känn dig för. Visst Z1 har inte bildstabilisator men snabba slutartider hjälper.
 
Hej Claes,

jo, videofunktionen hade jag allt tänkt använda mig av :)
En funktion som jag nästan ser som A och O vid köp av kamera.

Har även läst på dpreview's forum om sync problem mellan ljud och bild med Z1:an, men det har tydligen främst varit inspelning vid upplösning 640x480. Det talas om att en anledning skulle kunna vara hastigheten hos minneskortet. Så funderingar om vilket kort jag ska inhandla finns där.

Efter ett sök hos pricerunner.com ser jag att Hegethorns har ett Lexar SD 259 MB kort med 32x hastighet. Hur stor är skillnaden mot ett normalt Lexar kort?

Vad jag förstår är även Kingstons SD-kort snabba?
Men jag känner inte till hur de fungerar med Minoltan. Det viktiga är ju att det går att skriva snabbt till kortet.

Uppladdningsbara batterier ska jag köpa två set av. Hade nog tänkt mig ungefär samma lösning som du. Och med tanke på att jag gärna krälar runt för att hitta en bra vinkel kan adapter för att kunna sätta på filter bli aktuellt ;)

/ Maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.