Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om låsbar förvaringslåda för bil?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ungefär så jag funderar. Har flera kraftiga lastöglor i bagageutrymmet. Det borde gå att fixa en säkerhetsbox med ett anpassat hål i botten, där en lastögla kan träs igenom. Då kan man förankra öglan med ett hänglås inne i boxen, utan kedjor eller vajrar, och fästpunkten blir oåtkomlig för bultsax.
I det läget behövs inte hänglås. Ett vanlig skruvshackel gör samma tjänst.
 
Jag har en Pelicase 1560, som jag tillsammans med en rejäl vajer och ett ordentligt hänglås brukade fästa i lastöglorna.
Fördelen med den lösningen är att det går att rulla väskan, som är extremt tålig, och skyddar innehållet mycket bra. När man behöver ta med sig utrustningen.
Köpte den ursprungligen för att kunna checka in fotoutrustning som inte går att ta med sig ombord på flygresor. (Du kan misshandla väskan riktigt ordentligt utan att riskera innehållet).
 
Jag har en Pelicase 1560, som jag tillsammans med en rejäl vajer och ett ordentligt hänglås brukade fästa i lastöglorna.
Fördelen med den lösningen är att det går att rulla väskan, som är extremt tålig, och skyddar innehållet mycket bra. När man behöver ta med sig utrustningen.
Köpte den ursprungligen för att kunna checka in fotoutrustning som inte går att ta med sig ombord på flygresor. (Du kan misshandla väskan riktigt ordentligt utan att riskera innehållet).
Fiffigt för tjuven. Klipp vajern och rulla iväg med värdet!

 
Senast ändrad:
I min bil finns det utrymme under bagagerumsgolvet där reservhjulet finns. Om man törs köra utan reservhjul så kan man använda utrymmet som gömfack. Sen låser man bagagerumsgolvet på något sätt som inte kan öppnas enkelt.
Då ser bilen tom ut och tjuven troligen reflekterar inte ens att något kan finnas där. Jag har använt reservhjul en gång på 15 år och det finns alternativa lösningar. Borde funka i städerna, i Norrlands inland där reservjul är bra att ha är inbrottsrisken låg.
 
PS. Jag har det senaste halvåret vid tre tillfällen fått totalt fyra cyklar stulna på innergården hemma i stan. Samtliga cyklar av enkel standardmodell. Tre av dessa var fastlåsta med redig wire. Den fjärde med ett testvinnande bygellås.
Att jag varnar för wire är för att den saknade tillförlitligheten är självupplevd. Men även kraftiga bygellås verkar ganska enkla att ta sig förbi. Numera ställer vi hojar i källaren. Så får vi se hur länge det räcker.
 
PS. Jag har det senaste halvåret vid tre tillfällen fått totalt fyra cyklar stulna på innergården hemma i stan. Samtliga cyklar av enkel standardmodell. Tre av dessa var fastlåsta med redig wire. Den fjärde med ett testvinnande bygellås.
Att jag varnar för wire är för att den saknade tillförlitligheten är självupplevd. Men även kraftiga bygellås verkar ganska enkla att ta sig förbi. Numera ställer vi hojar i källaren. Så får vi se hur länge det räcker.
Ja, instämmer, lådans infästning i bilen måste lösas utan vajrar eller kedjor som är åtkomliga för verktyg. Jag klurar vidare...
 
PS. Jag har det senaste halvåret vid tre tillfällen fått totalt fyra cyklar stulna på innergården hemma i stan. Samtliga cyklar av enkel standardmodell. Tre av dessa var fastlåsta med redig wire. Den fjärde med ett testvinnande bygellås.
Att jag varnar för wire är för att den saknade tillförlitligheten är självupplevd. Men även kraftiga bygellås verkar ganska enkla att ta sig förbi. Numera ställer vi hojar i källaren. Så får vi se hur länge det räcker.
Det finns ju dåliga lås av alla sorter och det handlar inte bara om att man kan kapa dem lätt. Ett ganska välkänt exempel är de "kassaskåp" med elektroniska lås som man kan få upp genom att banka på dem därför att mekanismen är dåligt utformad.

LPL-kanalen du bäddade in klipp ifrån har hur många exempel som helst på usla lås o dyl. Sedan är det förstås så att i en del fall så går det väldigt snabbt för honom för att han även är väldigt skicklig. I andra är det så uselt att en lekman nästan kan titta på låset och får det att öppna sig. BosnianBill är en annan kanal som har visst samband med LPL.
 
LPL verkar kunna öppna vad som helst. Men en vajer verkar vem som helst kunna öppna. Lätt.
Det är bara det jag vill varna för.

En sån där tång han har i första videon ryms i fickan. Kan klippa 18 mm vajer. Finns att köpa i butik i Sverige.
 
I min bil finns det utrymme under bagagerumsgolvet där reservhjulet finns. Om man törs köra utan reservhjul så kan man använda utrymmet som gömfack. Sen låser man bagagerumsgolvet på något sätt som inte kan öppnas enkelt.
Då ser bilen tom ut och tjuven troligen reflekterar inte ens att något kan finnas där. Jag har använt reservhjul en gång på 15 år och det finns alternativa lösningar. Borde funka i städerna, i Norrlands inland där reservjul är bra att ha är inbrottsrisken låg.

Att tänka på om man har specialreservhjul är att dom oftast är del av bakre deformationszonen. Så om man byter ut sådant till riktigt reservhjul, kassaskåp eller tar bort det så blir du betydligt sämre skyddad om du blir påkörd bakifrån.
 
Att tänka på om man har specialreservhjul är att dom oftast är del av bakre deformationszonen. Så om man byter ut sådant till riktigt reservhjul, kassaskåp eller tar bort det så blir du betydligt sämre skyddad om du blir påkörd bakifrån.
Man får väl ha en eller ett par Nikon F2 i förvaringslådan som kompensation för avsaknad av specialreservhjul. :–)
 
Att tänka på om man har specialreservhjul är att dom oftast är del av bakre deformationszonen. Så om man byter ut sådant till riktigt reservhjul, kassaskåp eller tar bort det så blir du betydligt sämre skyddad om du blir påkörd bakifrån.
Då är det bäst att inte få punktering om man har ett sådant hjul i en sådan bil. För med det riktiga punkterade hjulet i skuffen är man alltså inte skyddad. ”Tänkte inte på det” som Peter Dalle skulle ha sagt.
 
I min bil finns det utrymme under bagagerumsgolvet där reservhjulet finns. Om man törs köra utan reservhjul så kan man använda utrymmet som gömfack. Sen låser man bagagerumsgolvet på något sätt som inte kan öppnas enkelt.
Då ser bilen tom ut och tjuven troligen reflekterar inte ens att något kan finnas där. Jag har använt reservhjul en gång på 15 år och det finns alternativa lösningar. Borde funka i städerna, i Norrlands inland där reservjul är bra att ha är inbrottsrisken låg.
Bra generellt tips, men det funkar tyvärr inte för mig. Min bil saknar reservhjul.

Finns det verkligen inga färdiga produkter för säkrare förvaring i bilar? Det borde finnas en marknad för detta (jämför allt annat ”skräp” som säljs på Biltema 🙂). Bilar finns i miljontals exemplar över hela världen och stölder ur bilar förekommer säkert överallt. Problemet gäller ju inte bara fotoprylar utan allt stöldbegärligt. Även en laptop, en läsplatta, en dyr jacka eller finaste presentwhiskyn kan behöva låsas in kortare stunder.
 
Senast ändrad:
Då är det bäst att inte få punktering om man har ett sådant hjul i en sådan bil. För med det riktiga punkterade hjulet i skuffen är man alltså inte skyddad. ”Tänkte inte på det” som Peter Dalle skulle ha sagt.

Stämmer och med reservhjulet på får man inte köra så snabbt så att risken att bli påkörd bakifrån så är större. Egentligen borde dom hjulen vara specade till 250 och man borde vara tvungen att köra 250 med det på, då är risken låg att bli påkörd bakifrån.
 
Bra generellt tips, men det funkar tyvärr inte för mig. Min bil saknar reservhjul.

Finns det verkligen inga ”färdiga” produkter för säkrare förvaring i bilar? Det borde finnas en marknad för detta. Bilar finns i miljontals exemplar över hela världen och stölder ur bilar förekommer säkert överallt.

Vissa bilar har extra kraftiga handskfack som tillbehör, men dom är förmodligen för små.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.