Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om bra fotoställen i New York.

Produkter
(logga in för att koppla)

Svalo

Medlem
Känner någon på rak arm till något observationsdäck, hustak el.dyl. på Manhattan som är tillgängligt kvällstid för bra panorama- och gatubilder? Empire State Building hade öppet kvällstid när jag var där senast (-88) men den är lite för hög för det jag tänkt mig.

Jag ska vara där en vecka, och fota mest hela tiden. Tacksam för tips!

/Svante Lovén

Väldigt många höga hus på Manhattan har användbara terasser på taket. De flesta har man förstås inte tillgång till om man inte bor i huset, men prova med hotellen!

Gå in och prata fint med de som håller till i "The Ironbuilding" och hör om du kan få stå på deras tak, fantastisk vy över korsningen med Broadway rakt igenom, och med två gator som löper rakt upp ifrån korsningen med en liten park i mitten ju, som det alltid samlas en del fina figurer på under kvällarna!

Grattis!

Världens bästa stad att fota i :)

Förutom det självklara - Riverside Cafe, på Brooklynsidan med en underbar skylinevy över NY, och Empire SB - så får du inte missa taket på Rockefeller Center. 80 våningar, och ger mkt mer än Empire. Åt ena hållet har du downtown, och andra hållet Central Park.

Funkar kanon både dag och kväll.

Utkiksplatsen heter Top of the Rocks, och kostar sisådär 12 dollar. Värt det tiofalt.

Jag hade dessutom hoppat på några av de turistbussar med öppet tak som finns. Snabb slutare, och fota till max. Man åker igenom hela stan, och får originella bilder då man är två meter upp.

Lycka till!

Tack för tipsen! Jag hann inte ta mig till Riverside café, och Flatiron var inte en chans att få tillträde till. Däremot prickade jag Top of the Rock (där man inte fick ha stativ, utsikten är tydligen deras "property"!!) Och vänner som råkade vara i stan bodde på 35:e våningen i hotell vid parken, så där blev det en del. På det hela taget en sagolik resa, jag kommer snart att lägga upp album.
/Svante

Ett hett tips till alla som åker till New York är att åka ut till Coney Island söder på Brooklyn! Riktigt läckert och en massa spännande människor man kan fota.

Tips till till alla som gör som Svante:
- Central Park en lördag händer det hur mycket som helst, det blev nog min bästa fotodag i somras. Rullskridkodans, sport, street performers...häftigt är det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar