Annons

Tips om bra fotohandskar för kyla!

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på vad fanken man ska ha på händerna när man fotar i kyla, utan att finna nåt bra. Men idag sprang jag på vad jag sökte! Hos Naturkompaniet fann jag ett par Hestra (tror jag, men jag hittar dem inte på deras hemsida) jakt/fiske-vantar som är som gjorda för foto.
De är egentligen ett par "luffarhandskar" med avskurna fingrar, och utanpå det en "huva" att dra över fingrarna. Så i praktiken är det en tumvante, som man kan "ta av locket på" så att säga. Detta viks bakåt och fästs enkelt med kardborre mot handens ovansida. I tummarna finns också hål så att man kan sticka ut tummen.
Handskarna kostar 199:-, och är i tjock ylle med "Thinsulate"-isolering. Mycket prisvärt må jag säga. Färgen är tyvärr grön, men lite mörkare och trevligare än ren militärgrön, så de funkar även till vardags:)

Rekommenderas!

Jag tog ett par bilder, eftersom jag inte hittar några på nätet:
 

Bilagor

  • vante1.jpg
    vante1.jpg
    37 KB · Visningar: 3,132
JanOlofHärnström skrev:
Ett par svarta vantar hos Clas Ohlsson för 8 kr paret inuti ett par varma vantar eller handskar. Lika smidigt som jaktvantar tycker jag.
Jo, jag hade det i åtanke när jag letade, men det är faktiskt bökigare att ta av sig ytterhandskarna än att bara fälla upp dessa.
Det finns säkert mängder av såna här handskar, men då i jaktaffärer, och folk som jag (nybörjare och icke jagande) ser dem antagligen aldrig. Sen tycker jag att priset är väldigt bra. Ett par tunna innerhanskar kostar ju ungefär 150:-, och då måste man ändå ha ett par bra ytterhandskar.
 
Jag hittade ett par handskar av märket Hatch. De är egentligen avsedda för skytte. Men de fungerar utmärkt till foto också.

De är inte världens varmaste handskar, och de passar väl bäst när temperaturen är kring nollan eller strax där under. Ovansidan är gjord i neopren och "handflatan" i konstgjort läder. Lädret är väldigt tunnt så de är utmärkta att pilla på små knappar och reglage med dem.
 

Bilagor

  • ns430-l.jpg
    ns430-l.jpg
    51.9 KB · Visningar: 3,155
Har ett par sådana som Marin tipsar om.. fast de har tappat tummen ;)
Tycker dock de var bökiga att ha på sig.. mycket vante om man som jag, använder handlovsrem.

Krisofers tips verkar grymma.. ska genast leta upp ett par sådana.
 
Makten skrev:
Jo, jag hade det i åtanke när jag letade, men det är faktiskt bökigare att ta av sig ytterhandskarna än att bara fälla upp dessa.
Det finns säkert mängder av såna här handskar, men då i jaktaffärer, och folk som jag (nybörjare och icke jagande) ser dem antagligen aldrig. Sen tycker jag att priset är väldigt bra. Ett par tunna innerhanskar kostar ju ungefär 150:-, och då måste man ändå ha ett par bra ytterhandskar.

Tumvantar är ju bra på att hålla värmen.

Med mina innevantar och ett par fodrade handskar ovanpå kan jag sköta kamerans viktiga rattar och avtrycket utan att ta av mig ytterhandsken. Finliret går utmärkt att pilla på med innervanten på fingrarna. Vid riktigt bister kyla blir det nog för kallt men det är sällan så svinkallt här nere vid Kalmarsund.
 
JanOlofHärnström skrev:
Tumvantar är ju bra på att hålla värmen.

Med mina innevantar och ett par fodrade handskar ovanpå kan jag sköta kamerans viktiga rattar och avtrycket utan att ta av mig ytterhandsken. Finliret går utmärkt att pilla på med innervanten på fingrarna. Vid riktigt bister kyla blir det nog för kallt men det är sällan så svinkallt här nere vid Kalmarsund.
Nu var det ju just vid sträng kyla som dessa skulle vara nåt;-) Alltså vid minus 10 eller lägre, eller allmänt vidrigt fuktig Stockholmskyla runt noll:-D
Visst går det utmärkt med tunna handskar under tjocka, men det var just det jag ville komma runt. De där tunna sakerna som Kristofer visade duger ju knappast när det är apkallt tyvärr.

Men visst finns det nackdelar med mina förespråkade hanskar. De är rätt bökiga att få av och på, när man nu måste det. Och de små kardborrdebitarna på handskarna fastnar lätt i allt stickat tyg, såsom den andra handsken.
 
Hestra tillverkar även en annan modell, liknande den Martin visar. Jag har sett den hos Naturkompaniet. Den är svart och har Windstopper, men tummen är inte "fällbar", endast huven över de fyra andra fingrarna. Den har inget halkskydd i handflatan. Dessutom har jag tidigare sett en grön jaktvante märkt "Husqvarna", och den verkar ha någon sorts frotté på utsidan och vara försedd med halkskydd i handflatan och på tummen. När man fäller huven på den så blir endast pekfingerspetsen exponerad direkt för väder och vind.
 
Martin,

Intressanta handskar.
Har sneglat lite halvhjärtat på/efter liknande.
Är det skinn på insidan av handen? Ser du några tvättanvisningar?
 
Johan Okker skrev:
Martin,

Intressanta handskar.
Har sneglat lite halvhjärtat på/efter liknande.
Är det skinn på insidan av handen? Ser du några tvättanvisningar?
Det är tjock mocka på insidan... Några tvättråd finns inte. Gissar på 30 grader eftersom det är ylle.
 
Jag har ett par "helt vanliga" hanskar i svinnappa från Hestra. De har något Thinsulate-liknande foder som heter Primaloft. Jag har inte några problem att manövrera min D70 med dem på. Man känner ifos inte knapparna under fingrarna, så man måste ju titta var man trycker men kommandorattarna, avtryckare och AF/AE-lock är inga problem att köra "i blindo" och det är ju det man behöver komma åt oftast.

Dock skulle jag vilja ha ett par "mekhandskar" eller vad de kallades, som jag hade när jag gjorde lumpen. Tunna grå handskar som var förvånansvärt varma. Kunde ju med fördel kombineras med vantar med hål för att sticka ut fingrarna.
 
dumbo skrev:
Jag har ett par "helt vanliga" hanskar i svinnappa från Hestra. De har något Thinsulate-liknande foder som heter Primaloft. Jag har inte några problem att manövrera min D70 med dem på. Man känner ifos inte knapparna under fingrarna, så man måste ju titta var man trycker men kommandorattarna, avtryckare och AF/AE-lock är inga problem att köra "i blindo" och det är ju det man behöver komma åt oftast.
Jag använder exponeringskompenseringsknappen mycket på min D50 (eftersom den saknar främre inmatningshjul), och den är svår att komma åt med handskar. Den är i samma höjd som kamerahuset också, så det går verkligen inte att känna var den är med en handske emellan.

Dock skulle jag vilja ha ett par "mekhandskar" eller vad de kallades, som jag hade när jag gjorde lumpen. Tunna grå handskar som var förvånansvärt varma. Kunde ju med fördel kombineras med vantar med hål för att sticka ut fingrarna.
De finns för typ 10:- på Ö&B! Själv använder jag de svarta skinnhandskarna från lumpen en del. De är tillräckligt tunna för att kunna användas med kameran, men också ganska kalla. Att de sen inte ser så "muppiga" ut är ju ett plus;-)
 
Alltså kan vi dra slutsatsen att väljer man D50 istället för D70 får man köpa nya handskar. ;-)

Jagh ska kolla på Ö&B om jag hittar något spännande där. Tack för tipset. Har inte sett såna när jag varit där innan men det kan ju variera från gång till gång och butik till butik åxå, antar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.