Annons

Tips om att fota fmx, bmx och rullbräda (var: "hjälp")

Produkter
(logga in för att koppla)

Ersko

Aktiv medlem
hjälp

Hej jag undrar om det är någon som kan ge mig lite tips om hur man fotar FMX (reestyle motorcross). ska till ett jam den 15 juli och undrar lite om vilka objektiv och inställningar. förutom FMX kommer det att vara BMX och skateboard gärna tips om det också.

Tack på förhand
Eric

Tele till fmx, eller om du kommer nära hopp eller landning så vidvinkel, sen i princip samma för skate å bmx... testa dig även fram med blixtar etc.

Tele om du vill fånga tricket. Jag använder ett fast 28mm på min 30D när jag fotar FMX och vill ha med omgivningen. Till skate bara 28mm.

Nej, vanligtvis körjag med ett fast 28mm, det blir ungefär som ett 50mm på min kamera. Har hänt nångång att jag använt en fisheyekonverter längstfram på 28mm.

jag plåtar mycket Street mtb eftersom jag själv åker.
Bäst brukar bilderna bli om man använder vidvinkel och blixt (inte monterad på kameran)

Tex. om du fotar bmx så står du snett framför åkaren och har blixten placerad mer framför åkaren.

blider fotade bakifrån blir oftast skittråkiga (street mtb/bmx och skate)

tele använder jag bara när det är tomt på folk eller för att skapa en "portrait of a rider" -typ av bild

jag fotar en hel del bmx, och använder nästan uteslutande fisheye (annars blir det 18-55)

en sak att tänka på är att det mesta innom actionsport ser bättre ut om man har kameran lågt när man fotar, sen brukar även panoreringar funka bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar