Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och idéer - vilken bild är "bra"?

Produkter
(logga in för att koppla)

nexa79

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är alldeles ny på detta och skulle väldigt gärna vilja lära mig att se vad som är en "bra" bild och inte. Jag efterlyser därför kritik och kommentarer på mina bilder på min sida, jag väntar ett tag och byter sedan ut de minst poulära bilderna allt eftersom jag tar nya.
Alla tips och idéer angående vinklar, bakgrund, motiv, positioner och annat är jättevälkomna, då jag inte har så bra koll på sådant ännu, försöker variera mig lite, men det är inte helt lätt ;o)
Tack på förhand!!
Sanna

Den bilden som du är nöjd med. Du känner att du kan förmedla dom känslor och intryck som du föreställt dig innan du tog bilden.Kort å gott bilden blev som du tänkt dig. Den bilden är en bra bild.

Tycker jag.

Jo det är sant det håller jag med om, men vad jag menade var kanske lite mer i stil med vilka vinklar är de bästa som jag använt, vad ska man tänka på vid olika sorters fotografering (jag tar mest på djur och min son, som man kan se på min sida) osv.
Olika förslag på hur man kan göra för att variera sig är välkomna då jag känner att jag gärna kör med "säkra kort" dvs porträtt eller grodperspektiv. Finns det någon som kan ge tips på hur man får ett porträtt med svart bakgrund, så att det ser ut som att motivet kommer ut ur ett mörkt rum, det har jag alltid velat testa, då jag gillar det upplägget skarpt ;o)
Ett ex är att många av de gamla flyingehingstarna som fotades av Rik van lendt (tror jag han hette) fotade sina huvudporträtt så.
Skulle vara intressant att lära sig mer om hur man gör detta och annat som ger intressanta och bra bilder som fångar blicken.

Tack för ditt svar, jag tar till mig det du skrev, eftersom det är ALLDELES rätt att det man känner är bra är det som ÄR bra, för MIG.
Mvh
Sanna

Jo jag är me dig.

Prova först att våga mera.. Digitala bilder kostar ingenting. Testa att bara ta spontana slit å släng bilder, om du inte vågar testa vinklar så kommer du inte hitta några heller det finns ingen annan som kan tala om hur du vill ha bilderna..

Om dom inte ska va horisontella eller vertikala men då blir dom som du säger, nästan inprogrammerade.

Ofta är det dom där spontana bilderna där man flängt upp kameran å bara knäppt av som blir dom mest spännande. Med lite träning å allt eftersom man vänjer sig med kameran så sitter snart bilderna där. Men som sagt, våga prova och prova mycke.

När det gäller barn så tycker ja man ska fota dom när dom gör nåt, det är då bilden blir spännande och inte så konstlad.

Djurbilder är lite bökigare kanske men det bästa är väl att ta på djuren i sin naturliga miljö, i frihet.. I den mån som går men försök att aldrig få me staket osv osv.

När det gäller att få mörkt bakom är det antingen photoshop som gäller eller så får du använda blixt och ljussättningsteknik för bra bakgrunder te hästar kostar nog en slant :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto