Annons

Tips och idéer om fotosidor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Behöver lite tips, idéer och tankar om fotosidor.

Håller nämligen på att knåpa ihop en egen sida för att kunna visa upp mina bilder jag tagit.

Så tar tacksamt emot lite tips och idéer, och gärna lite tips om andras "privata" fotosidor, så man kan kika och se hur folk har löst vissa saker.

Ett lite "problem" jag stött på är att i normala fall beskär jag mina bilder i olika storlekar, vilket gör det lite halvsvårt att få ihop en sida med "tumnaglar" på¨ett bra och snyggt sätt.

Så, vad tycker ni, skall man beskära alla bilder i fortsättningen till samma storlek (eller proportioner?)

Hur skall man göra nu med de bilderna man har, skall jag kanske beskära tumnaglarna så att de inte visar hela originalbilden, men får rätt proportioner?
Eller skall man ha dem kvar i original proportionerna och försöka göra det bästa av situationen?

Så som sagt, alla tips och idéer är välkomna!


/Jocce
 
Jag håller med om att tumnaglarna ska vara i samma storlek. Se även till att du kan hantera både stående och liggande bilder som tumnaglar utan att förlora proportionerna i en av dem. Jag har valt att de senaste bilderna som laddas upp ligger först av tummnaglarna, det blir roligare att återkomma till sidan då. Du kan kolla på sidan på www.bentc.net om du vill.
 
Re: Re: Tips och idéer om fotosidor...

:D:O:V:E: skrev:
Så gör jag. bland det fulaste jag personligen vet på internet-siter är när bilder inte håller samma storlek. Självklart får bilder vara olika stora, men det får gärna finnas en slags plan i layouten.

Thumbnails tycker jag ska hålla samma storlek. Enklaste vägen är ju att bara ställa in storleken på alla bilder till en och samma, men då trycks ju bilderna ihop och det ser verkligen inte bra ut. Jag beskär bilderna till thumbnailsen i samma proportioner och ändrar sedan storleken. Då för de automatiskt samma storlek.

Min hemsida kan du kolla på här: www.dovearea.tk

Hoppas jag kan inspirera och hjälpa :D

Jo, skall nog göra så att jag beskär bilderna till rätt proportioner, såg riktigt snyggt ut!

Snygg sida och snygga bilder förövrigt!


/Jocce
 
Tack!
En helt egen konstruktion. Går rätt snabbt att få till, det är mest tabeller och några bakrundsbilder i henhetlig storlek.
 
Jag håller också med ovanstående talare. Mina tumnaglar är fyrkantiga då jag kör med 6x6, men ibland har jag avlånga bilder och då zoomar jag in i bilden och gör det mest intressanta till en fyrkant.

Jag tycker även inte om att få den bilden man klickar på som popup-fönster.

För er som är allergiska mot flash titta inte här...

http://www.lellou.com

/ Marcus
 
:D:O:V:E: skrev:
Läcker sida Marcus! Lite lite bilder dock, är den nystartad?

Tack, jo den är relativt ny (köpte domänen i årskiftet) plus att jag är lite kräsen vilka bilder jag lägger upp (fast jag har ju egentligen inte så många bilder då jag inte kan ta en massa snapshots utan vill helst tänka på en idé tills jag nästan trötnar på den :) )

/ Marcus
 
hepp.. *pekar på min hemsida*
www.estethia.com
jag har inga tumnaglar dock, men jag kör hårt med exakt samma storlek på alla bilder.
alla bilder går inte att visa när man gör så och vissa av dom jag har uppe borde jag nog ta ner.
men det blir ju enhetligt så det räcker iaf. ;o)
 
Jag beskär ut delar av bilden så alla "tumnaglar" blir lika stora. Lite pilligt dock, och jag har kastat bort alla program som automatiskt gör tumnaglar.

nattsudd.net
 
Ytterligare en liten rackare:
http://www.festfoto.tk/

..som ska göras om, bygga upp en ordentlig struktur..

Tänk på att göra strukturen på allting innan, hur sidorna ska vara grupperade och ordnade, även hur skalbart det man har tänkt sig är.
 
Brummelisa skrev:
Jag håller också med ovanstående talare. Mina tumnaglar är fyrkantiga då jag kör med 6x6, men ibland har jag avlånga bilder och då zoomar jag in i bilden och gör det mest intressanta till en fyrkant.

Jag tycker även inte om att få den bilden man klickar på som popup-fönster.

För er som är allergiska mot flash titta inte här...

http://www.lellou.com

/ Marcus
Kanske fel på mig men jag ser bara en svart sida med lite text på...?
 
niklasl skrev:
Kanske fel på mig men jag ser bara en svart sida med lite text på...?

Det var ju inte kul...

Prova att uppdatera din flashspelare här:
http://www.macromedia.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Jag är inte så haj på flash, men tror nog att version 6 och över ska stödjas (om jag nu inte har gjort något fel). Anledningen att jag använder flash är för att jag inte vet hur jag ska göra hemsidan så som den ser ut nu i html, men det vet kanske någon annan?

/ Marcus
 
Jag är tyävrr ingen hejare på HTML men personligen tycker jag många fotografer (och modeller) lägger upp för MÅNGA bilder, vilket oftast leder till ojämn kvalité. Kill your darlings!

Sen tycker jag om rena hemsidor utan "tjafs" - det är ju bilderna man är intresserad av.

www.freddiehall.se
 
Freddie skrev:
Jag är tyävrr ingen hejare på HTML men personligen tycker jag många fotografer (och modeller) lägger upp för MÅNGA bilder, vilket oftast leder till ojämn kvalité. Kill your darlings!

Sen tycker jag om rena hemsidor utan "tjafs" - det är ju bilderna man är intresserad av.

www.freddiehall.se

Jag håller med dig. Man ska snabbt förstå hur hemsidan fungerar och den ska helst inte innehålla mycket text heller tycker jag.

Snygg hemsida hade du och även bilderna.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Det var ju inte kul...

Prova att uppdatera din flashspelare här:
http://www.macromedia.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Jag är inte så haj på flash, men tror nog att version 6 och över ska stödjas (om jag nu inte har gjort något fel). Anledningen att jag använder flash är för att jag inte vet hur jag ska göra hemsidan så som den ser ut nu i html, men det vet kanske någon annan?

/ Marcus

Snygg sida Marcus!
 
Man kan få problem med Marcus sida om man inte tillåter popupfönster ( antingen som tillägg, eller om man kör Mozilla ). När man väl tillät sidan att öppna en popup så gick det fint för mig.
 
Mazy skrev:
Man kan få problem med Marcus sida om man inte tillåter popupfönster ( antingen som tillägg, eller om man kör Mozilla ). När man väl tillät sidan att öppna en popup så gick det fint för mig.

ok, ska nog göra om sidan lite, men anledningen att jag har så då jag egentligen hatar popup är att jag vill ha sidan exakt så stor som mitt "bildspel" är. Men jag får nog ta och lägga det centrerat på en sida.

Tack för "bugg"-rapporten :)

[edit]
Nu har jag tagit bort popupen och lagt den på första sidan
[/edit]

/ Marcus
 
Senast ändrad:
Jag har (än så länge) valt att visa hela bilden i tumnageln. Det ser väldigt lätt rörigt ut, men det får ni avgöra själv. Titta gärna och ser hur det kan se ut, gillar du det inte kan du ju ha det som avskräckande exempel! :)

Genom att sortera bilderna (vilket jag inte heller gjort än så länge) så kan man iofs göra det hela lite bättre och mer genomtänkt.

Skriptet som sköter bildvisningen jobbar direkt mot en katalogstruktur och plockar bilderna givet vissa grundläggande regler om filnamn. Ett riktigt litet fulhack i asp som jag gjorde för några år sedan men inte orkat ändra på. Ett nytt kommer kanske...

Att hålla samma storlek på bilderna ser jag som ett måste, annars blir det mindre snyggt. Jag har valt att begränsa tumnaglarna så att dom blir max 100x100 pixlar. (Ofta då tex 100x75 eller 75x100 beroende på landskap eller porträtt.) När det gäller bilderna som visas har jag lagt en begränsning även där, så att storleken blir densamma på alla.

Ett problem med många sidor är att dom förblir ouppdaterade och statiska. Jag har gjort ett litet enkelt script som byter bild på förstasidan då och då, så det känns som om något nytt hänt (ibland iaf!). :)

Min sida är väldigt enkel och basic i övrigt, har försökt att ha en ren layout utan massa krusiduller. Ta gärna ett titt på www.cederbom.net.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.