Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips o hjälp, snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

zadix

Medlem
Har lite beslutsångest. Ska inhandla en kamera till min flcikvän, o hade tänkt mig en digitalkamera. Hon vill ha en som är enkel o helst bara att sikta o knäppa (för tillfället iaf...)
Men jag hade tänkt o göra en "fuling" ,genom att köpa en kamera som även jag kan "tänka mig", alltså att vi har en gemensam.
Har kollat på Olympus camedia C4000Z, vilken jag skulle ha köpt till mig själv om det bara var så. Men nu står jag i valet o kvalet mellan denna o en Nikon Coolpix 3100 eller 2100. Skillnaden mellan dessa båda nikon är 2 resp 3m pixlar. Skillnaden i pris är ca 1500:- mellan olympus(som är dyrast) o billigaste nikon.
Vilken ska jag köpa? Kommer man att märka stor skillnad mellan 2m pixlar o 4m pixlar (alltså mellan nikon o olymus)? Kommer främst att framkalla i 10x15, men vill ändå veta att jag har gjort ett bra köp!
Alla tankar, tips o ideer är myket välkommna!
Tack!
 
Jag skulle säga att 3Mpix är minimum, gärna 4 så kan du beskära lite. Har lite svårt att rekommendera någon kamera, dåligt påläst förnärvarande. Men prova att sök i formuet, många har ställt ungefär samma fråga som du.

Har själv en tre år gammal Pentax optio 3,3Mpix, som jag är mycket nöjd med. Mest för att den hållt ihop trots att den varit med överallt. Den får dock bara medelbra betyg för bla bildkvalitet. Men på den tiden fanns inte så många små och välbyggda, nu finns många...

Lycka till med fulingen!

PS Kan rekommendera en prisjämförelse mellan Sverige och Usa: www.BHPhoto.com Köpte just från dem, tog 6 dagar slapp tom moms och tull (som jag såklart skall betala;-))
 
Senast ändrad:
Jag hade definitivt köpt en med 4MP. Man vill gärna börja förstora bilderna lite mer än 10*15 när man tar nån man blir nöjd med.

Har du kollat på Canons Powershot-serie? A80 till exempel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.