Annons

Tips mottages på kompaktkameror med sökare...

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimgbg

Avslutat medlemskap
Letar efter den optimala kompaktkameran.....som skall vara så liten att den kan slinka med någorlunda enkelt i de sammanhang en systemkamera blir för klumpig och/eller uppseendeväckande.
Jag är väl gammaldags men jag inbillar mig att i de situationer denna kamera kommer att användas så är det bra med vidvinkel (inomhuskort), sökare (gillar inte att sitta och vifta med en kamera en halvmeter framför ansiktet, och ibland skiner ju solen utomhus...). Vore förmodligen kul att kunna ta lite filmsnuttar ibland men bara om det blir någorlunda vettig kvalitet.
Men jag har endast hittat en liten kamera med vidvinkel från Ricoh och sökare verkar vara bortrationaliserat på nya modeller. Så det blir att kompromissa. Har nästan accepterat tanken på att släppa vidvinkelkravet, men var finns kompaktkameror med sökare? Har någon ett tips?
 
Jimpawa skrev:
Men, det är väl en DSLR? en mycket läcker sådan visserligen=) men ändå?





Är det inte positivt om man hittar en som är kompakt nog och som dessutom har systemarens alla fördelar,, är det ngt negativt?

Jag förstår om den inte uppfyller gemene mans "kompaktkrav" även om den i mina ögon är kompakt.

(Priset lär ju inte vara så kul kanske..)

MVH Niclas,
 
Storleken har i detta fall ganska stor betydelse. Är ute efter en kamera som lätt slinker ned vid alla de tillfällen systemkameran blir för klumpig, d v s då det är viktigare att få ett (dåligt) foto än inget foto alls.
 
joakimgbg skrev:
Storleken har i detta fall ganska stor betydelse. Är ute efter en kamera som lätt slinker ned vid alla de tillfällen systemkameran blir för klumpig, d v s då det är viktigare att få ett (dåligt) foto än inget foto alls.

Jaha, ja då har inte jag ngr tips. Jag tycker att kameror som är så små att de är svåra att hantera är allt annat än praktiskt fungerande fotografiska verktyg.
Det är min syn.

MVH Niclas,
 
Canons IXUS modeller är väl rätt smidiga? Jag hade IXUS 330 för några år sedan och den funkade fint.

På den analoga tiden var det många "större" fotografer som hade en Minox i fickan, bl.a Christer Strömholm. Väldigt liten och smidig, men säkert inte så smidig handhavandemässigt enligt Niclas ;-)

mvh
cf
 
Försök få tag på en Canon PowerShot S70.
Bra vidvinkel, kompakt, RAW-format. Enda nackdelen är att den ersatts med S80...

/Lage
 
Contax skrev:

På den analoga tiden var det många "större" fotografer som hade en Minox i fickan, bl.a Christer Strömholm. Väldigt liten och smidig, men säkert inte så smidig handhavandemässigt enligt Niclas ;-)

mvh
cf


Jo faktiskt så gillar jag Minox kameror.

De har ju inte så många funktioner.. inga menyer osv..

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.