Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför Singaporeresan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Var i Singapore 2001 och måste säga att priserna var rätt bra, betydligt billigare. men se till att pryta ordentligt, och bestäm dig själv 'inombords' vilket pris du är villig att ge. kan lova att för mycket prutandes och jamsande är dom vana vid så ibland kan dom bli lite sne och så missar du typ hela dealen och vägrar sälja.

det är Siam Tower och Siam Square (har jag för mig), två stora köpcentrum bredvid varandra som är fulla med småbutiker. allt hitech.

lycka till.
 
det är Siam Tower och Siam Square (har jag för mig), två stora köpcentrum bredvid varandra som är fulla med småbutiker. allt hitech.

Tyvärr är Sim Lim tower och Sim Lim Square också ställen som är ökända för att blåsa turister, detta gäller ju givetvis inte alla affärer i köpcentret men har man otur så. På mitt hotell fanns det uppsatt anslag vilka affärer som hade blivit uppmärksammade av Singapores Konsument organisation för sina metoder, mycket smidigt.
 
noShame skrev:
Två frågor:

1. Har någon en url till en sida med alla världens valutor? Har letat som ett tok på google med bla "currency" och "valuta" i sökordet men inte hittat något. Stopp i hjärnan helt enkelt.

2. Finns det någon som åker till singapore med jämna mellanrum och köper prylar på beställning? Longshot, men värt att fråga, för det finns killar på andra forum som importerar b&w högtalare från tyskland ;)

/Boris

Inte till Singapore men väl till Bangkok. De har ungefär samma priser som Singapore på kameror och objektiv. Här kan du se priserna. På kameror får man tillbaka knappt 7% som är moms när man lämnar landet.
http://www.fotofile.net/main.html
Kursen är runt 1 krona = 5,3 baht
Lars
 
chry skrev:
Den största delen av förtjänsten på dessa ligger väl ändå i skilda skattesatser och "smuggelmomentet" i affären ;)
Inte nödvändigtvis sant, det kan finnas saker som är vansinnigt mycket dyrare trots skatter och annat. Tag tex mitt Nikkor AF 50mm f/1.8. Kostade ca 780:- i USA och runt 1350:- här hemma. Även om man lägger på dryga 30% tull+moms för att man köpt på sig för mycket och är ärlig och deklarerar så kommer man inte upp i närheten av detta.

Sen kan man ju titta på andra mer extrema fall som Nikons 105 DC för 16800:- i Sverige jämfört med priset jag såg i butiken i New York, 6400:-

Men helt klart är att vissa saker kanske till och med är dyrare utomlands och svenska skattesatser är inte de mest generösa (iaf inte mot konsumenten) i världen. Sen är det ju det här med garanti, får man det eller ej? Hur mycket är det värt för dig?

Apropå valutakonverterare så tycker jag om http://www.xe.com/ucc/
 
Holmgren skrev:
Ingen som vet om man kan få tag i en svensk manual till en Canon eos 300d???
Jag tycker inte om Svenska Canons nya supportsida, det är klurigt att hitta runt på den. Normalt så kan du alltid beställa manualer via det svenska kontoret och det borde rimligtvis finnas hur du gör på deras hemsida. Mitt förslag är att ringa Canon och kolla, supporten har telefonnummer 08-7448620 och öppet vardagar 08.00-17.30.

Ett annat alternativ är att gå in i en stor svensk kamerabutik och tigga och be. Min kompis fick en manual till en blixt han köpt begagnat privat på detta sätt :)

För att jämföra, Svenska Nikon är ena dyra typer som inte har svenska versionen att ladda ned utan tar 450:- för en manual, inklusive porto. Nikon Singapore och Nikon Europe däremot har flertalet manualer att ladda ned i PDF-format, dock oftast bara till de senare produkterna. Nåväl, jag fick med svensk manual till mina Nikonkameror och har laddat ned den engelska som backup :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.