Annons

Tips inför premiären?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej.

Ska fota mitt första bröllop om en vecka. Tänkte kolla här om det är någon som har några tips på saker jag bör tänka på? Har kollat runt väldigt mycket på nätet efter information också. De som gifter sig är dessutom folk jag känner.
Skulle ni anse att detta är genomförbart med den utrustning jag har?
Canon EOS 500D
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50mm f/1.8 II

Har varit och provfotat i kyrkan där det ska vara också men tycker jag måste höja isot så mycket = mycket brus.
Tyvärr så jämför man ju med bilder tagna med proffskameror som nog hanterar bruset mycket bättre.
Vilket av dessa objektiv skulle ni tycka funkar bäst till detta tillfälle?

Skriv ett manus!

Det skall innehålla alla de bilder du OCH paret har kommit överrens om att DE vill ha.
Det skall innehålla alla hålltider.

Provfotografera efter manuset.
Funkar det, använd det!
Funkar det inte, skriv om det!

Och nej
Man måste inte följa manus när man väl står där.
Men du har kontroll på vad du får med och vad du missar.

Objektiv

Inne i kyrkan med höga ISO fungerar förmodligen Canon EF 50mm f/1.8 II bättre... på kyrkbacken och utomhus (riskastning etc) Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS... glöm inte att ställa om kameran till bländarprioritet utomhus bara:)
Fotograferar du utomhus, och fortfarande kör höga ISO kan du räkna med att allt bränts ut...
Om din kamera har autoISO (du ställer bländare och slutare, och kameran väljer rätt ISOtal) kan du fokusera på att ta bilderna, utan att oroa dig för underexponerade shots inne i kyrkan.
Använd det läget inomhus, tyvärr tycker jag inte det är lika tillförlitligt utomhus... där är bländarprioritet bättre.
Vill du få snygg bokeh kan du gå ner till 2- 2,8 men för skarpa bilder brukar bländare 5,6 fungera. Bländare 8 kanske för gruppfoto...
Men det är lite olika beroende på objektivens beskaffenhet bla...

Inne i kyrkan med höga ISO fungerar förmodligen Canon EF 50mm f/1.8 II bättre... på kyrkbacken och utomhus (riskastning etc) Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS... glöm inte att ställa om kameran till bländarprioritet utomhus bara:)
Fotograferar du utomhus, och fortfarande kör höga ISO kan du räkna med att allt bränts ut...
Om din kamera har autoISO (du ställer bländare och slutare, och kameran väljer rätt ISOtal) kan du fokusera på att ta bilderna, utan att oroa dig för underexponerade shots inne i kyrkan.
Använd det läget inomhus, tyvärr tycker jag inte det är lika tillförlitligt utomhus... där är bländarprioritet bättre.
Vill du få snygg bokeh kan du gå ner till 2- 2,8 men för skarpa bilder brukar bländare 5,6 fungera. Bländare 8 kanske för gruppfoto...
Men det är lite olika beroende på objektivens beskaffenhet bla...

Fungerar 50 mm bättre pga bländaren menar du?
Har provfotat ett par ggr och det är ju inte direkt lätt att själv hinna sätta fokus medan dom går in i kyrkan iaf :O Känns som man vill köra på autofokus och låta kameran välja punkt. Testade det och några blev lite suddiga och det vill man ju inte heller råka ut för :(

Kameran välja punkt

Ditt fasta f1,8 objektiv är det skarpaste av dem två... Med det objektivet kan jag tänka mig att du kan arbeta med en bländare runt f2,8 och få skarpa fina bilder med lite bokeh.
Men det skiljer mellan objektiv... testa och se vart du har skärpa... helt öppen bländare är inte rekommendera i ett sådant sammanhang... du vill förmodligen ha lite skärpedjup att arbeta med.
Däremot kan jag tycka att bländare f5,6 och uppåt är lite overkill i sammanhanget.
Men det beror på vilket uttryck du vill ha i bilden.
Gruppbilder kan du nog räkna med bländare f8
Låt inte kameran välja fokuspunkt, kameran vet inte vart du vill ha fokus:)
Använd istället centrumpunkt och halvt nedtryckt avtryckare för att låsa fokus, omkomponera och tryck av.
Tillåter du kameran att välja fokuspunkt, kan den lika gärna välja ett område du inte alls önskat.
Det enda autoläget jag använder är autofokus, den kan du förlita dig på... och koncentrera dig på att få skärpan och kompositionen:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar